Beste mensen,
Hierbij stel ik mezelf even voor, voordat ik mijn brandende vraag op het forum stel. Ik ben Raymond, 33 jaar oud en woonachtig in Rotterdam.
In 2009 nodigde een vriend van mij, mij uit om te komen kijken naar zijn boot, een verlengde Ten Broek(e) kruiser die van 7,6 meter is verlengt naar 10 meter. De boot was op 5 meter door geslepen en had een volledig nieuw achterschip. Ik ben daar toen enkele keren langs geweest en in 2010 vroeg hij of het niks voor mij zou zijn om te beginnen met een bootje van 6 a 7 meter. Eerlijk gezegd vond ik het, hoe langer ik erover na dacht een steeds leuker idee worden.
Uiteindelijk kocht ik in november 2010 mijn eigen boot: een Ten Broeke kruiser, met open kuip. De boot lag toen nog in Maassluis en was van oorsprong ook een boot geweest van 7,6 meter. Hier had een vorige eigenaar 70 cm aan vast gelast, wat er op het eerste gezicht heel netjes uit zag. Ook lag er een 3 cilinder Yanmar motor in die het erg goed deed en ik was ook erg tevreden met mijn boot. Ik had al snel plannen voor een achterkajuit, omdat ik dat er mooier uit vind zien en er vele voordelen van inzag. Ik ben er echter nooit mee begonnen, omdat ik me steeds meer irriteerde aan de duidelijk zichtbare lasnaden en het minder vloeiende verloop van het achterschip. Ook was achteruit varen een ramp, omdat het roer op de originele plek was blijven zitten. Ook raakte ik net het plafond in de voorkajuit als ik rechtop stond, wat ik ook niet erg prettig vond na verloop van tijd.
In 2013 kocht ik mijn tweede en huidige boot, een Ten Broeke kruiser van 8,75 meter. Het is wederom een boot met een open kuip, maar dit keer wel met aluminium ramen en 185 cm stahoogte in de voorkajuit. Ook viel me op dat er om de 80 a 50 cm spanten in de romp zaten,wat mij qua constructie meer vertrouwen gaf vergeleken met mijn vorige boot. De motor die erin ligt is een Mercedes OM636, die prima loopt.
Groeten,
Raymond