Ahoy: Luc & Chris

Ahoy: Luc & Chris

Berichtdoor Luc & Chris » 01 Okt 2015, 10:45

Beleefd als we zijn doen we een rondje voorstellen.

Luc bouwjaar 1959, ex touringcarchauffeur, nu sinds 8 jaar bij hetzelfde bedrijf op de commerciële binnendienst/planning. Maar heb voorlopig een medisch rijverbod tot mei 2016 wegens onverklaarbare syncopes (flauwvallen dus). Hobby's mag graag gaan vissen en geocachen. Ook fotografie behoort ook tot 1 van de hobby's.

Chris bouwjaar 1960, ex kokkin (grootkeuken), sinds 2003 zelfstandig pedicure. Breiwerk,handwerk, geocachen.

Gezamenlijk hebben we een Hovawart waarmee we trainen.

We wonen in een stukje Nederland waarvan de meeste mensen denken dat het bij België hoort overigens: Graauw in Zeeuws-Vlaanderen, verbroederd met Grou in Friesland waar we overigens inmiddels goede kennissen hebben.

Op dit moment hebben we een camper op C-rijbewijs, maar vermits het medische rijverbod van Luc en omdat Chris absoluut geen groot rijbewijs wilt halen kijken we uit naar een boot.
We zijn ons nogal flink aan het inlezen geweest en zijn zover dat we een behoorlijk idee hebben over wat we willen. We gaan morgen vrijdag 02 oktober kijken en proefvaren met een Doerak 780. Bij het inlezen kwamen deze schepen nogal naar voren als makkelijk te besturen scheepjes vandaar de interesse. Een groter schip lijkt ons wel wat, maar zolang we geen ervaring hebben zetten we dit maar uit onze gedachten.

Hebben jullie nog tips voor de Doerak? Ik heb me al ingelezen over de zinkverf ter informatie.
Het schip waar we naar gaan kijken is in 2013-2014 gerenoveerd inclusief gestraald dus. Vraag me overigens af of je dat überhaupt kan controleren ter plaatse?

Tips zijn welkom!
Laatst gewijzigd door Luc & Chris op 01 Okt 2015, 18:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
Luc & Chris

ligplaats: Sas Van Gent (NL)
info:

Re: Ahoy: Luc & Chris

Berichtdoor iJack » 01 Okt 2015, 18:08

Welkom Luc en Chris,

Hier kunnen jullie genoeg lezen over het varen en vooral het onderhouden van de schepen.

Als jullie als vaarwater de Westerschelde als uitvalsbasis willen gebruiken vraag ik me af of een Doerak wel een juiste keuze is, tenzij jullie van rollen houden. Maar dat is mijn mening. Gaan jullie varen in Friesland dan is een Doerak uiteraard een prima keuze.

Het leuke van het forum hier is dat er enorme discusie rond kan ontstaan en dan heeft iedereen een eigen mening.....

Wij varen zelf regelmatig op de Westerschelde, dat is vanuit onze haven een goed uur varen mits de bruggen Middelburg en sluis Vlissingen een beetje meezitten.

Jack
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack

ligplaats: RMU
info:

Berichtdoor Luc & Chris » 01 Okt 2015, 18:47

Dank je Jack voor je reactie en vergeef ons de newbie vragen, maar wat bedoelen jullie met "rollen"? Wat voor soort schip zou jij dan liever aanbevelen?
We zouden de jachthaven van Sas Van Gent overigens als onze thuishaven willen gebruiken.
Luc & Chris

info:

Berichtdoor iJack » 01 Okt 2015, 19:08

Sas van Gent dat is wel een leuk haventje lijkt me, ooit nog een keer heen maar moet er even van komen. Gaan ook graag naar de Oude Veerhaven in Terneuzen bij WSV de Neuzen.

Met het rollen bedoel ik dat je niet altijd met de kop in de golven kan gaan. Op een bepaald moment moet je toch ook een oversteek maken bv. van Breskens naar Vlissingen. Of je komt in Terneuzen de sluis door en je wilt gelijk richting Breskens. Dan hou je daar even de rode kant aan en zit je zo achter de zandplaten daar is het over het algemeen vrij rustig varen maar juist dat kleine stukje ervoor kun je nog net even flink de golven krijgen van de zeeschepen en dan denk ik dat een doerak best rolt over zijn zij.

Zelf hebben we een knikspant rompvorm en ook die rolt wel wat maar bij lange na niet zoals een Doerak. Een Doerak leent zich denk ik weer wel goed om droog te vallen op de Westerschelde.

Vrienden van ons waren een keer samen met ons op het Slotermeer en het was windkracht 4 maar de Doerak van hun had al slingers van ruim 30 graden terwijl wij ze uit de wind probeerden te houden wat maar deels lukte. Nu is het Slotermeer een heel ander water dan dan de Westerschelde maar de golven zijn daar echt hoger alleen minder kort.

Maar heb verschillende mensen gesproken en die waren stuk voor stuk te spreken over hun Doerak maar die hadden wel ander vaarwater in hun voortuin.

Jack
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack

ligplaats: RMU
info:

Berichtdoor Thiemen » 01 Okt 2015, 19:23

Beste Luc en Chris,

Welke boot het uiteindelijk ook mag gaan worden, welkom op het forum!
Gebruikers-avatar
Thiemen

ligplaats: Utrecht
info:

Berichtdoor gast » 01 Okt 2015, 22:56

Welkom :D

Doerak is een perfect bootje om vaardigheden te leren, zijn kwalitatief goed en houden hun waarde (mits onderhouden)
Maar idd zijn het geen golfklievers, komt door de geringe diepgang, ze rollen dus over golven ipv erdoorheen te snijden.

Maar elke boot heeft zijn sterke en zwakke punten, de Doerak zal is een perfect beginnersbootje met veel ruimte 8-)
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor Luc & Chris » 02 Okt 2015, 08:57

Dank jullie wel.

En wat ik gevonden had schijnt dus ook wel wat te kloppen. Als we met een Doerak zouden beginnen en we willen groter kunnen we zonder veel verlies de Doerak verkopen dus.
De Doerak is overigens helemaal compleet uitgerust met heel veel toeters en bellen. Alles schijnt vernieuwd te zijn en aangepast aan deze tijd: van de bedrading tot het toilet en de instrumenten.
Luc & Chris

info:

Berichtdoor quichot » 02 Okt 2015, 09:04

Ach, dat rollen, daar krijg je zeebenen van! ;)
Omslaan zal een doerak niet gauw doen. Lijkt mij een goede starterskeuze. Gewoon met harde wind niet uitvaren tot je een beetje weet waarmee je bezig bent.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Luc & Chris » 03 Okt 2015, 05:33

We hebben gisteren de deal nog gesloten, volgende week ligt het onderstaande schip in Sas van Gent:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Luc & Chris

info:

Berichtdoor aquanaut » 03 Okt 2015, 06:25

Ziet er goed uit!
Gefeliciteerd
Er is zorg aan besteed dat zie je.
Die BMV is iig redelijk nieuw want het is een 700 en die is er pas 1.5 jaar.
Veel vaarplezier!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Volgende

Terug naar Even voorstellen