Onze Oude Boot Gezocht!

Onze Oude Boot Gezocht!

Berichtdoor Joepp » 28 Jul 2022, 14:33

Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen:

Mijn naam is Joep, geboren in kortenhoef, inmiddels 33 jaar geleden, en in mijn jeugd met grote regelmaat in de polders en op de plassen te vinden.
Destijds altijd met mijn grootouders en moeder prachtige vakanties op het water gehad, in de boot die ik momenteel graag zou vinden!
Inmiddels niet meer woonachtig in Kortenhoef en ik heb dus ook geen idee wat er momenteel rond vaart.

Wellicht kunnen jullie mij helpen:

Het gaat om de boot op de foto, de verwachting is dat het schuitje een jaar of 50, 60 geleden gebouwd is.
Hou zou tussen de 6,5 en 8 meter lang moeten zijn, en destijds voorzien van een 1 cilinder diesel, en is +- 20 jaar geleden ivm het overlijden van mijn opa verkocht aan onbekenden.
De boot heeft een open kuip en lag destijds bij jachthaven de Jager in Kortenhoef.

Misschien kent iemand hier het model, of weet iemand of het scheepje überhaupt nog drijft.

Ik hoor graag alle kennis en mogelijke verwijzingen.

Alvast dank!


Afbeelding
Joepp
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 28 Jul 2022, 14:16
ligplaats: -
info:

Re: Onze Oude Boot Gezocht!

Berichtdoor Marie Christina » 28 Jul 2022, 15:43

Het ziet eruit als een ex-postbootje, of een voetveer of iets dergelijks.
Je zou je oproepje kunnen plaatsen in de Facebook groep "Dienstvaartuigen".
Daar weet men het vast wel.

(En als je geen Facebook hebt of geen zin hebt om lid te worden van de groep, want dat moet wel even, wil ik het ook wel voor je doen.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Onze Oude Boot Gezocht!

Berichtdoor Joepp » 28 Jul 2022, 16:32

Dank voor het meedenken!

Het komt inderdaad al aardig in de buurt, dat het een dienst vaartuig zou zijn geloof ik wel..
Mijn opa was ook altijd trots op de dikte van het staal waar de boot van gemaakt is, daar had hij ook een soort muntje van die behoorlijk dik was kan ik me herinneren.

Ik ga eens proberen lid te worden van die Facebook groep, dank voor de snelle tips!
Joepp
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 28 Jul 2022, 14:16
ligplaats: -
info:

Re: Onze Oude Boot Gezocht!

Berichtdoor SimondeDanser » 28 Jul 2022, 21:46

Het is in elk geval een Beenhakker. Dat kan je zien aan de boeg. Aan de bouw te zien zou ik zeggen dat het een postbootje (voor de Biesbosch) of een patrouillebootje voor Staatsbosbeheer is geweest. Ik weet dat Beenhakker voor beide organisaties boten heeft gebouwd. Maar of deze boot nog bestaat? Ik kan het je niet vertellen. Er varen nog genoeg Beenhakkers rond, dus de kans dat deze nog bestaat lijkt me redelijk groot.
Succes met je zoektocht.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Onze Oude Boot Gezocht!

Berichtdoor Joepp » 29 Jul 2022, 13:09

Dank voor je inbreng!

Beenhakker lijkt me wel passend inderdaad, behalve dat ik erg begin te twijfelen of deze boot niet eenmalig door een ander is gemaakt.
Het lijkt iets van rws maar dan op een beenhakker vlet met een spitse boeg (zonder vlakke punt/bodem)

Hier nog wat foto's die ik heb gevonden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Joepp
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 28 Jul 2022, 14:16
ligplaats: -
info:

Re: Onze Oude Boot Gezocht!

Berichtdoor Marie Christina » 29 Jul 2022, 14:03

Ik probeer op FB te reageren, maar Suikerbuik verwijdert mijn bericht steeds inzake spam.

Ik zal het bericht hier letterlijk herhalen, mag een ieder zeggen wat er dan spam aan is:

"Ik vind het ook wel iets van een inspectiebootje hebben, om bevers en otters te tellen en zo.
Waag er eens een mailtje naar Staatsbosbeheer aan met de vraag of ze in de jaren 70 misschien met zo'n bootje in de Biesbosch hebben gevaren"

Einde quote.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Onze Oude Boot Gezocht!

Berichtdoor Joepp » 29 Jul 2022, 16:01

Geen idee waarom dit spam zou zijn..

Die vraag ga ik zeker even mailen, dank voor de tip!

Nu kom ik op internet een van de weinige boten tegen met dezelfde romp (zie foto), weliswaar een andere opbouw maar precies die hoge/scherpe boeg in tegenstelling tot alle kajuit vlets die er zijn, ook de karakteristieke beenhakker gangboorden/zijkant/rand.

Werden in die tijd jaren 50 of 60 niet rompen gekocht door boten bouwers om er vervolgens hun eigen fabrikaat kajuit op te zetten?
Of is deze romp toevallig van de zelfde werf afgekomen?

Afbeelding
Joepp
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 28 Jul 2022, 14:16
ligplaats: -
info:

Re: Onze Oude Boot Gezocht!

Berichtdoor Blacktoppie » 29 Jul 2022, 21:18

Vandaag nog 1 gezien op de kagerplassen romp en helft (kleine raampjes)van de opbouw hetzelfde hoge gedeelte van hout
In haarlem in als de laatse foto die je laat zien.. zou het zelf ook zoeken in de richting van beenakker of tukker vlet.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Onze Oude Boot Gezocht!

Berichtdoor SimondeDanser » 29 Jul 2022, 23:31

Joepp schreef:Geen idee waarom dit spam zou zijn..

Die vraag ga ik zeker even mailen, dank voor de tip!

Nu kom ik op internet een van de weinige boten tegen met dezelfde romp (zie foto), weliswaar een andere opbouw maar precies die hoge/scherpe boeg in tegenstelling tot alle kajuit vlets die er zijn, ook de karakteristieke beenhakker gangboorden/zijkant/rand.

Werden in die tijd jaren 50 of 60 niet rompen gekocht door boten bouwers om er vervolgens hun eigen fabrikaat kajuit op te zetten?
Of is deze romp toevallig van de zelfde werf afgekomen?

Afbeelding

De romp linkt inderdaad erg op een Beenhakker, maar de opbouw niet. Ik vermoed dat hier ooit iemand zelf de opbouw heeft aangepast. Wellicht wilde hij binnen meer hoogte hebben.
Vroeger bouwde Beenhakker zijn boten waarop een kajuit zat zonder dak. Het was de bedoeling dat de koper er een houten dak op zette. De reden was dat Beenhakker moeite had om een dak van staal strak te maken. En met een houten dak van multiplex was het wel strak. Veel mensen hebben naderhand alsnog zelf een stalen dak geplaatst. En aangezien er dan toch gelast moest wordenwerd
Later is hij zijn boten wel met stalen daken gaan maken. Maar die waren inderdaad niet altijd even strak.
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Onze Oude Boot Gezocht!

Berichtdoor SimondeDanser » 29 Jul 2022, 23:33

Joepp schreef:Geen idee waarom dit spam zou zijn..

Die vraag ga ik zeker even mailen, dank voor de tip!

Nu kom ik op internet een van de weinige boten tegen met dezelfde romp (zie foto), weliswaar een andere opbouw maar precies die hoge/scherpe boeg in tegenstelling tot alle kajuit vlets die er zijn, ook de karakteristieke beenhakker gangboorden/zijkant/rand.

Werden in die tijd jaren 50 of 60 niet rompen gekocht door boten bouwers om er vervolgens hun eigen fabrikaat kajuit op te zetten?
Of is deze romp toevallig van de zelfde werf afgekomen?

Afbeelding

De romp linkt inderdaad erg op een Beenhakker, maar de opbouw niet. Ik vermoed dat hier ooit iemand zelf de opbouw heeft aangepast. Wellicht wilde hij binnen meer hoogte hebben.
Vroeger bouwde Beenhakker zijn boten waarop een kajuit zat zonder dak. Het was de bedoeling dat de koper er een houten dak op zette. De reden was dat Beenhakker moeite had om een dak van staal strak te maken. En met een houten dak van multiplex was het wel strak. Veel mensen hebben naderhand alsnog zelf een stalen dak geplaatst. En aangezien er dan toch gelast moest worden werden er vaak ook maar meteen andere zaken aangepast.
Later (ca. vanaf 1970) is Beenhakker zijn boten wel met stalen daken gaan maken. Maar die waren inderdaad niet altijd even strak.
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten