Elektrisch varen, hoe kijken jullie hier tegenaan?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Elektrisch varen, hoe kijken jullie hier tegenaan?

Berichtdoor Wijvarenelktrisch » 02 Jun 2025, 17:42

Hallo, al zoekende naar informatie over watersport in het algemeen ik kwam op dit forum terecht. Het viel mij op dat er hier niet gesproken wordt over elektrische outboards, ja soms over een 'thuiskomertje' maar niet over een volwaardige aandrijving. Ik moet bekennen dat ik best verbaast ben, wij varen al voor het 3e seizoen helemaal elektrisch met onze sloep. Ook qua inboards is er een goede markt op dit moment. Is dit helemaal geen topic onder de watersporters? Misschien is het regio gebonden relevanter in de stedelijke gebieden dan aan de provinciale meren. Benieuwd hoe de (elektrische) vlag er hier bij hangt!
Wijvarenelktrisch

ligplaats:
info: https://wijvarenelektrisch.nl/onze-elektrische-sloep

Re: Elektrisch varen, hoe kijken jullie hier tegenaan?

Berichtdoor heuvels » 02 Jun 2025, 17:55

Er is een rubriek hier over elektrisch varen, waar niet heel veel gepost wordt. Het verbaast me dat je niet daarin gepost hebt....
viewforum.php?f=36
Het zijn veelal sloepen die elektrisch voortgedreven worden, en wellicht valt er niet veel te melden of te vragen.
Ombouwen naar elektrisch is nog niet echt populair, heeft vooral te maken met actieradius denk ik. Voor sloepen misschien interessant maar niet voor kajuitboten waar men mee op vakantie gaat.
Laatst gewijzigd door heuvels op 02 Jun 2025, 18:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Amersfow » 02 Jun 2025, 18:19

Ik heb een sloep die geleverd is met electromotor. En die nu is omgebouwd naar dieselaandrijving, Vetus 11 pk. Maar dat is misschien niet de ervaring die je zoekt ;-) Reden; range anxiety
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 03 Jun 2025, 09:21

Elektrisch varen, leuk voor Juppen in Amsterdam ! ! !
Maar gezien het aantal laadstatons langs het water, en aan de hand van het door gewicht bepaalde benodigde energie, hoef ik er op mijn reisje Frankrijk niet over na te denken.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 03 Jun 2025, 15:14

Op ankerplekken zie je steeds meer elektrische buitenboord motoren.
De benzine buitenboord motoren voor de bijboot starten niet altijd even makkelijk na de winter, omdat ze alleen in de zomer korte tijd worden gebruikt en soms is de benzine oud. En de motoren zijn behoorlijk zwaar om ze van het hek aan de spiegel over te brengen op het bijbootje.
Dus sommige zeilers nemen een elektrische, die veel lichter is en makkelijk aan het bijbootje te hangen is. Je kunt ze opladen als je op de motor vaart of zonnepanelen hebt en als je in de jachthaven ligt. Als de bemanning naar een haventje vaart of naar een strandje, zie je ze onhoorbaar voorbijvaren.
De twee merken die ik het meeste zie zijn Minn Kota uit de US en Torqeedo uit Starnberg, Duitsland.
Voor zout water de Minn Kota Riptide Endura en voor zoet water de Minn Kota Endura Max. Deze hebben een losse accu, dus het gewicht is in twee delen.
Deze Minn Kota zijn z.g. fluistermotoren om van je boot naar een andere boot of een haventje of een strandje te varen. Heel prettige motoren in het gebruik.

De Torqeedo, b.v. uit de Travel series, is een krachtige elektrische buitenboord motor, zoals de benzine bb motor. Met een extra accu kunnen kinderen hier langdurig mee rondvaren. Ik ben wel onder de indruk geraakt van deze bb motoren. Deze motoren zijn een serieus alternatief voor benzine motoren qua kracht en snelheid.
De ePropulsion van de topic starter lijkt een Chinese motor en naar wat ik begrijp doet deze nauwelijks onder voor de Duitse Torqeedo. Ik heb nog niet iemand gesproken die deze motor in gebruik heeft.

Als de bijboot gebruikt wordt om op zee te vissen of lange afstanden te overbruggen met hoge snelheden en je een mogelijkheid wilt hebben om je boot bij motorpech en of een onklare schroef langszij mee voort te stuwen, dan kun je beter een 4 t benzine motor houden, met name als deze aan de spiegel van de bijboot blijft als deze in de davits hangt.

Als ouders hun kinderen een rubberbootje met een elektrische buitenboord motor zouden geven, slaakt heel aan het water verblijvend Nederland, een zucht van verlichting.
Er zijn ook redenen om kinderen een zeilbootje te geven.
Laatst gewijzigd door Oeverloos op 03 Jun 2025, 18:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 03 Jun 2025, 15:57

nee voor mij geen Electra voordstuwing van mijn bootje .
waar in hemes naam kan je in de landen om ons heen de accu,s laden tja in een jacht haven misschien maar wij mijden die altijd als het effen kan .
tja en dan merken ze op dan even met een agregaatje dat laden tja ga je weer het word dan gewoon dieselelektrisch varen gewoon zoals al hele vele jaren gedaan werd .
dus schiet je er niets mee op ,zoals gezegd voor bij bootjes en sloepjes en dergelijke in de dagvaart prima .
hier komen ook grote groene schepen voorbij electies aangedreven natuurlijk maaaar ,in het vooronder draaien grote aggregaten om de stroom te leveren dus ook dieselelektrisch gewoon iets uit de oudheid en een nieuw leven in geblazen .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Renegade » 03 Jun 2025, 18:19

kajoe schreef:hier komen ook grote groene schepen voorbij electies aangedreven natuurlijk maaaar ,in het vooronder draaien grote aggregaten om de stroom te leveren dus ook dieselelektrisch gewoon iets uit de oudheid en een nieuw leven in geblazen .

Zo jij het schrijft is de halve waarheid.
Vooral in de containersector varen er binnenvaartschepen die electrisch worden aangedreven.
Inderdaad ,er staan o.a. bij de Sendo Liner 2 Volvo motoren met aggregaten voorin.
Deze "vullen" het accupakket waaruit de aandrijfmotoren hun spanning halen,maar draaien niet constant.
Daarnaast gaat het schip o.a. in Westerbroek bij aankomst aan de "laadpaal".
Er wordt dus zoveel mogelijk electrisch gevaren.
Dieselelectrisch uit de "oudheid" zoals bij locomotieven is het zeker niet ,want daar werd/wordt geen gebruik gemaakt van een accupakket.
Veelal komt de wens niet van de scheepvaartmij , maar de bedrijven zoals bv de CCF te Ljouwert eist gewoon dat hun produkt "groen" wordt vervoerd.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Martin65 » 03 Jun 2025, 22:06

Misschien in een verre toekomst waarin de zonnepanelen dusdanig krachtig zijn dat je na een aantal uren laden weer een aantal uren kan varen. Maar nu zeker niet. We liggen graag in de vrije natuur, en daar staan géén laadpalen. Nu kunnen we rustig een dikke week zonder haven. Daarna moeten we even vers water inslaan en kunnen we weer en dat willen we graag zo houden.
Gebruikers-avatar
Martin65

ligplaats: Deventer
info:

Berichtdoor aadbloem » 05 Jun 2025, 10:55

heuvels schreef:Het zijn veelal sloepen die elektrisch voortgedreven worden, en wellicht valt er niet veel te melden of te vragen.
Ombouwen naar elektrisch is nog niet echt populair, heeft vooral te maken met actieradius denk ik. Voor sloepen misschien interessant maar niet voor kajuitboten waar men mee op vakantie gaat.

Wolf1 schreef:Elektrisch varen, leuk voor Juppen in Amsterdam ! ! !
Maar gezien het aantal laadstatons langs het water, en aan de hand van het door gewicht bepaalde benodigde energie, hoef ik er op mijn reisje Frankrijk niet over na te denken.
Gr. Wolf1

Ik kwam een week of twee geleden een Rijnlandvlet 10.50 tegen in Frankrijk. Gewoon opgebouwd motorjachtje met alles erop en er aan (èn ingebouwde dieselmotor) plus extra een elektrische BB motor van 12kW aan het zwemplateau. Stevige batterij onderin de boot en 8km p/u varend van sluisje naar sluisje. Wetende dat liggeld in Frankrijk inclusief water en stroom is gemiddeld €10 kost lijkt dat goedkoop en milieuvriendelijk varen natuurlijk. Het zal wel niet zo lang duren tot de beheerders in de gaten krijgen dat er extreem veel stroom gebruikt wordt….
Ik ben ook al een keer Zo’n Greenline jachtje tegengekomen, zelfde verhaal, op de ligplaats meteen walstroom kabel uit. De installatie voor die Rijnlandvlet kost overigens €23.524 voor 12kW Torqueedo Cruise bb motor en accupakket.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Wolf1 » 05 Jun 2025, 12:36

En dan vergeet je nog de 50% korting op het Franse vaarvignet voor elektrisch aangedreven schepen !
Afbeelding
Ook in Frankrijk komen steeds meer water/elektriciteit laadpalen, maar die kosten QR/munt 15A 2€/uur.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren