Thuiskomertje motorjacht

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Thuiskomertje motorjacht

Berichtdoor Amersfow » 09 Sep 2024, 16:01

Een (2-takt?) mercury heeft alles op de knuppel, vrij, vooruit en achteruit.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 09 Sep 2024, 16:56

Dit is een hulpmotor waar je wat aan hebt in een Elling.

https://ellingbrokerage.com/aanbod/1941 ... euw-model/

Naast de hoofdmotor een saildrive om bij uitval van de hoofdmotor niet hulpeloos te zijn.
Heeft vooral te maken met cat. A ontwerp keuring. Op binnenwater vraag je een sleepje.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor chaea » 09 Sep 2024, 17:00

Amersfow schreef:Een (2-takt?) mercury heeft alles op de knuppel, vrij, vooruit en achteruit.

Bij de 2 takt vanaf medio jaren 80 tot ong 2005 de 6 tm 15 pk en alles daartussen, ook Mariner trouwens.
Ook de jongere lagere 4 takt modellen hebben dit.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Amersfow » 09 Sep 2024, 17:09

Echt zo super praktisch. En aangezien toch alles met kabeltjes gaat niet eens zo ingewikkeld. Zouden ze gewoon allemaal moeten doen.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 09 Sep 2024, 17:22

Ts heeft voorzichzelf al de keuze gemaakt en dat is zijn goed recht.

Maar het kan klinken als een goed idee maar in de praktijk is dat het niet, is mijn ervaring.
En ik heb hem niet eens gebruikt in een noodsituatie maar puur om uit te proberen.
Ik gebruikte een orginele verlgengbare helmstok die je op de gashendel schroeft, hier ben je al gauw 2 a 3 minuten mee bezig hangend over je spiegel.
Dan je motor starten, ook choken natuurlijk want de motor is koud, even minuut warm lopen en dan in zijn vooruit en dan het meest irritante, je suurt met je tiller onnatuurlijk op ong 75 graden ipv bij normaal gebruik horizontaal, hierdoor voelt het ongemakkelijk.
De motor hing aan een speciale steun aan bakboord en die moest ik eerst uitklappen, omdat de motor niet in het midden hing reageerde de boot ook anders met sturen, hij dweilde over het water en aangezien de punt omhoog ging met mij achterin was het zicht vanaf de achterkant belabberd.

In een noodsituatie, waarbij ik een mooie zomerdag met vlak water niet meetel, is het veel handelingen voordat je er gebruik van kan maken.
Wat is een noodsituatie?
Dat je motor het op de Waal begeeft tussen de grote jongens of midden op de Waddenzee/ IJsselmeer etc etc
Dan grijp ik liever de Marifoon om de vaart om je heen te waarschuwen en dat er heeeel snel professionele hulp je kant opknalt. Dan evt als secundair kan je dan tijd verspillen aan dat extra torretje achter je boot, maar dan ben je wel overzicht kwijt hangend over je spiegel of staand op je plateau.
Als het zo'n goed middel is was het wel breed toegepast onder booteigenaren.

Je kan nog beter een bijboot in de davits hangen of op sleep en deze inzetten om veilig van je boot te komen en je hoofdboot indien mogelijk mee te slepen.
chaea

Berichtdoor chaea » 09 Sep 2024, 17:26

Amersfow schreef:Echt zo super praktisch. En aangezien toch alles met kabeltjes gaat niet eens zo ingewikkeld. Zouden ze gewoon allemaal moeten doen.

Ja is een leuk systeem, en nu ik even graaf in mijn geheugen, volgens mij de 20 en 25 2 takt ook alleen zeldzamer omdat die vaak op afstandbediening zijn.
chaea

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Sep 2024, 17:58

kajoe schreef:je ziet het vaak veel bij Duitse jachten die op de rivier varen maar je moet niet weten hoeveel er achter hingen die kapot gevaren waren door even onder en steiger te raken of met aanvaringtjes van anderen die even je aantikte bij het aan leggen ,,dus wel veilig plaatsen dan kan het goed zijn als nood hulp tja moet ook de tank aangesloten blijven en dat vind ik persoonlijk wat gevaarlijk .
dus ik zeg geen nee maar doe het zelf niet.

De "Angstmotor' is in Duitsland inderdaad erg "populair", net als 2 motoren in schepen waar wij er gewoon één in hebben staan.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Sep 2024, 18:16

Zoals hier boven al gesteld: Op het Duitse forum komt het af en toe weer boven drijven . . . de Angstmotor

Idee is aardig en te motiveren, maar heb je er nut echt wat aan?

Een paar gedachtespinsels:

Het vermogen
    TS spreekt over een schip van 16 ton en dan wil hij er een bbm van 5 pk opzetten.
    5 pk op een schip van 16 ton . . .
    De plek op het schip
    TS heeft het over een hoog achterschip
    Los van de ophanging (daar is altijd wel wat op te verzinnen), maar hoe wil je dat ding starten in panieksituatie?
    Betrouwbaarheid
    Hoe betrouwbaar is een bbm op benzine met opbouwtank die niet regelmatig wordt gebruikt?
    En dan de praktijk:
    Je vaart op de rivier (en dan bedoel ik dus een rivier als de Waal) en je motor begeeft het.
    En dan? Hoe kom je dan snel bij dat ding en start ie dan in één keer?
    En is 5PK dan genoeg om je op stroom bestuurbaar te houden?
    Hoe zie je dat voor je?

Ik begrijp je argumenten, maar of dit zin heeft?
Ik denk dat je er beter voor kunt zorgen dat je meer vertrouwen in je motor krijgt en anders jezelf afvragen of je dat soort wateren niet beter kunt vermijden.
Eerlijk gezegd denk ik dat je beter kunt investeren in goed (preventief) onderhoud, schone brandstof, marifoon een flinke ankerketting.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 09 Sep 2024, 18:37

R.C.Grootveld schreef:Eerlijk gezegd denk ik dat je beter kunt investeren in goed (preventief) onderhoud, schone brandstof, marifoon een flinke ankerketting.
En dat laatste, voor als er echt iets is, een goed ankergerei en een marifoom, dan overleven we het wel weer ! ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 09 Sep 2024, 18:42

R.C.Grootveld schreef:Zoals hier boven al gesteld: Op het Duitse forum komt het af en toe weer boven drijven . . . de Angstmotor

Idee is aardig en te motiveren, maar heb je er nut echt wat aan?

Een paar gedachtespinsels:

Het vermogen
    TS spreekt over een schip van 16 ton en dan wil hij er een bbm van 5 pk opzetten.
    5 pk op een schip van 16 ton . . .
    De plek op het schip
    TS heeft het over een hoog achterschip
    Los van de ophanging (daar is altijd wel wat op te verzinnen), maar hoe wil je dat ding starten in panieksituatie?
    Betrouwbaarheid
    Hoe betrouwbaar is een bbm op benzine met opbouwtank die niet regelmatig wordt gebruikt?
    En dan de praktijk:
    Je vaart op de rivier (en dan bedoel ik dus een rivier als de Waal) en je motor begeeft het.
    En dan? Hoe kom je dan snel bij dat ding en start ie dan in één keer?
    En is 5PK dan genoeg om je op stroom bestuurbaar te houden?
    Hoe zie je dat voor je?

Ik begrijp je argumenten, maar of dit zin heeft?
Ik denk dat je er beter voor kunt zorgen dat je meer vertrouwen in je motor krijgt en anders jezelf afvragen of je dat soort wateren niet beter kunt vermijden.
Eerlijk gezegd denk ik dat je beter kunt investeren in goed (preventief) onderhoud, schone brandstof, marifoon een flinke ankerketting.

Dit dus
chaea

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren