HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor ..... » 11 Dec 2013, 23:20

Bericht door Cris23 » vr 09 aug 2013, 18:17

henkvd schreef:
Bobine geloof ik niet zo snel in, dan geeft hij ook in de testbak en stationair al problemen, de motor begint over te slaan, maar valt niet helemaal weg zo als je het nu hebt.

.

Owkej .. Maarja . overslaan lijkt het niet echt op .. tis meer dat hij compleet wegvalt .. alsof je tijdens het varen de dodenmansknop eraf trekt. Maar dan schommelend en dan steets langzamer en langzamer totdat hij helemaal uitvalt en verzopen is ofzo .. Gaat daarna ook maar moeilijk aan .
.....

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 11 Dec 2013, 23:20

Bericht door vuuren1 » vr 09 aug 2013, 21:45

Als die motor zeurt en terugvalt in toeren bij volgas is het vaak een brandstofprobleem.
Dan is er een brandstoftekort (kan idd ook vocht zijn maar dan moet de motor het in alle toerengebieden ook hebben).

Als de motor kompleet uitvalt en daarna met roken moeizaam start is het meestal een ontstekingsprobleem.
Kan o.a. een zwakke bobine zijn (als dat zo is zal het probleem in de tijd toenemen door verslechtering van de bobine).

Of de motor achter een boot of in een testbak draait zou niet uit mogen maken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor ..... » 11 Dec 2013, 23:20

Bericht door Cris23 » za 10 aug 2013, 02:18

vuuren1 schreef:.

Of de motor achter een boot of in een testbak draait zou niet uit mogen maken.

Geloof me.

Dat probleem doet zich alleen voor bij volgas met de rubberboot .

Ik heb zelfs dat bedrijf aangeboden om ff een stukje met me te gaan varen zodat ze het konden meemaken . Maar daar wouden ze dan weer niet in meegaan . :evil:
Zon testbak krijg de motor niet op zun donder. Hij blijft op een bepaald toerental hangen . Dan duwt de motor het water in de bak alleen maar een beetje rond .
Achter de boot dan hoor je alleen al in geluid al het verschil wanneer hij aan het planeren komt . Motor schreeuwt het dan uit . Duidelijk meer toeren ,

Zie het maar als met de auto .. Een doorsnee auto gaat bij volgas op de snelweg niet harder dan 160km/u. De cylinder draaien dan een bepaald toerental , zeg maar rond de 4200 toeren. Dat hij niet harder gaat heeft met meerdere weerstanden te maken , ( gewicht , wegdek , tegenwind enz. ) Het zelfde geld voor een motor in een bak met water .. het water wat klotst continu terug op de verkeerde plek . Het stopt het versnellen van de aandrijving en dus ook toerental . Zet je de auto in zun vrij , Dus geen tegenkracht zoals wind ect.ect. en je geeft volgas dan spring je ver boven dat toerental van 4200 toeren uit. Dat is nu et zelfde als bij de motor .. Bij meer toeren omdat ontstaat dit probleem .. Laage toeren niet .

En misschien wist je dat allemaal vast wel , kon dan alleen niet zo goed jouw antwoord begrijpen dat het niet uit mocht maken of het in een bak getest werd of achter de boot ..

Maargoed., morgen testen .. Ben benieuwd ;)
.....

ligplaats:
info:

Berichtdoor ..... » 11 Dec 2013, 23:21

Berichtdoor Cris23 » za 10 aug 2013, 14:22

henkvd schreef:
Dit wordt lastig,

Beste henk en andere forumleden.

Vol goeie verwachting ben ik straks een stukje gaan varen ..

Eerst de motor rustig warm laten lopen . En toen uiteindelijk volgas .. In eerste instantie leek het goed te gaan . En zo ineens WHOP helemaal dood en een hoop geratel onder de motorkap . Net alsof er tandwielen over mekaar heen ratelen ofzo . BRRRRRRRRRRTTTTSSSSSSSSSSSS Klik klik klikkk tik tik tikkk uit! :roll:

Heb heel even gewacht , en toen na 1 keer trekken ging de motor gewoon weer aan .
Alsof er niks gebeurd was . :shock:

Aan de achterkant komt gewoon water uit stromen . Heb nog even gevoeld hoe de temparatuur was en het was half lauw .. dus niet bepaald heet.

Daarna hebben we nog drie kwartier gevaren . maar dan niet voluit. Heel af en toe voluit , maar dan geen lang stuk .. K was bang dat hij weer met een hoop herrie en geratel zou afslaan.

Wat is het volgende waar ik naar zou kunnen kijken. ?
.....

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 11 Dec 2013, 23:21

Bericht door henkvd » za 10 aug 2013, 14:28

Het geratel zal wel uit je staartstuk komen en dat is normaal als de motor uitvalt.
De constructie van de vooruit tandwielen waar de clutch in valt is schuin, daardoor is het zo dat als de schroefas niet meer draait en de boot nog volop snelheid heeft, de schroef door draait, de tandwielen schieten over elkaar, dit kan geen kwaad.

Zet de motor maar is in vooruit met gestopte motor, in de juiste draairichting kan je de schroef gewoon draaien, tikt wel, als je dit probeert in achteruit dan draait de schroef niet zonder dat hij de rest van de motor mee neemt, het achteruit tandwiel waar de clutch in valt is recht waar door deze niet over elkaar kan schieten.

Deze constructie voorkomt dat de motor omhoog slaat als de motor spontaan uitvalt op topsnelheid.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor ..... » 11 Dec 2013, 23:22

Bericht door Cris23 » za 10 aug 2013, 16:19

henkvd schreef:
Het geratel zal wel uit je staartstuk komen en dat is normaal als de motor uitvalt.
De constructie van de vooruit tandwielen waar de clutch in valt is schuin, daardoor is het zo dat als de schroefas niet meer draait en de boot nog volop snelheid heeft, de schroef door draait, de tandwielen schieten over elkaar, dit kan geen kwaad.

Zet de motor maar is in vooruit met gestopte motor, in de juiste draairichting kan je de schroef gewoon draaien, tikt wel, als je dit probeert in achteruit dan draait de schroef niet zonder dat hij de rest van de motor mee neemt, het achteruit tandwiel waar de clutch in valt is recht waar door deze niet over elkaar kan schieten.

Deze constructie voorkomt dat de motor omhoog slaat als de motor spontaan uitvalt op topsnelheid.

Owkej. Ja dat zou best kunnen. Test ik bij de volgende rit wel.

Maar waar moet ik nu na kijken ?

Heb eergisteren heel de carburateur schoongemaakt . Troep onder de flotternaald verwijderd enz enz . Membraam huisje schoongemaakt.

Ik had eerst het idee dat ik een warmloper had .
Maargoed .. Nu verklaar jij waar het geratel vandaan komt .

Zelfs bij volgas komt er een volle straal koelwater uit . Dus dat lijkt me wel ok.

whats next . :?:
.....

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 11 Dec 2013, 23:22

Bericht door henkvd » za 10 aug 2013, 16:39

Heb je buiten de eerste keer stop vallen nog problemen dan ?
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor ..... » 11 Dec 2013, 23:22

Bericht door Cris23 » za 10 aug 2013, 17:39

henkvd schreef:
Heb je buiten de eerste keer stop vallen nog problemen dan ?

Nee want toen ging ik niet meer voluit .. Weet zeker dat als ik de hendel daarna weer vol open had gedraaid dan gaat het 10 seconde goed bij vol gas en dan klapt hij dr weer uit met hoop geratel

Bij normaal varen doet zich dat probleem niet voor .. Alleen bij voluit .
.....

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 11 Dec 2013, 23:23

Bericht door vuuren1 » zo 11 aug 2013, 18:41

Mijn theorie:
In een testtbak heb je geen volgstroom, achter een boot wel en dan vraagt de motor meer brandstof omdat de motor meer toeren kan maken omdat er dan wel volgstroom is.
Dan lijkt het uiteindelijk op een tekort aan brandstof waardoor de motor onregelmatig gaat lopen, ratelen en dan stopt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor ..... » 11 Dec 2013, 23:23

Berichtdoor Cris23 » ma 12 aug 2013, 13:19

vuuren1 schreef:
Mijn theorie:
In een testtbak heb je geen volgstroom, achter een boot wel en dan vraagt de motor meer brandstof omdat de motor meer toeren kan maken omdat er dan wel volgstroom is.
Dan lijkt het uiteindelijk op een tekort aan brandstof waardoor de motor onregelmatig gaat lopen, ratelen en dan stopt.

Ja dit zou best wel de oorzaak kunnen zijn nu je het zo zegt .

Want draai ik op het moment dat hij begint te schommelen de gashendel iets terug dan stopt het schommelen en kan ik weer normaal varen zonder dat hij afslaat .

Waar moet ik nu naar kijken of vervangen ?
.....

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren