Hoi!
Ik heb vorige week mijn eerste bootje gekocht! Het is een stalen sloep van 3,5 meter voor 4 mensen en ben nu op zoek naar een passende motor. Ik zit te denken aan een 5 pk motor, maar twijfel enorm tussen 2 of 4 takt.
Om me heen hoor ik veel negatieve geluiden over de 2 takt motoren. Deze zouden veel te luid zijn om gezellig bij te kunnen praten. Ik heb dit bootje juist gekocht om in Zwolle lekker relaxt door de grachten te kunnen varen zonder haast. Iets wat prima met een fluistermotor zou kunnen, maar ik wil niet gebonden zijn aan een vaartijd van 3 uur en een grote zware accu mee hoeven nemen. Dat valt dus af voor mij.
Mijn vraag: Kun je wanneer je op loopsnelheid vaart, een beetje ontspannen praten bij een 2 takt motor, of is het lawaai te erg? Moet je echt hard praten, of zijn dit fabels haha?
Ik snap dat wanneer je optrekt of hard vaart het geluid logischerwijs harder wordt. Het gaat me vooral om een langzaam tempo.
Ik kan het helaas niet testen en hoop dat iemand mij advies kan geven. Alvast bedankt!
Groeten,
Tim