2 takt vs. 4 takt!

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

2 takt vs. 4 takt!

Berichtdoor timdewijk » 08 Mei 2015, 14:14

Hoi!

Ik heb vorige week mijn eerste bootje gekocht! Het is een stalen sloep van 3,5 meter voor 4 mensen en ben nu op zoek naar een passende motor. Ik zit te denken aan een 5 pk motor, maar twijfel enorm tussen 2 of 4 takt.

Om me heen hoor ik veel negatieve geluiden over de 2 takt motoren. Deze zouden veel te luid zijn om gezellig bij te kunnen praten. Ik heb dit bootje juist gekocht om in Zwolle lekker relaxt door de grachten te kunnen varen zonder haast. Iets wat prima met een fluistermotor zou kunnen, maar ik wil niet gebonden zijn aan een vaartijd van 3 uur en een grote zware accu mee hoeven nemen. Dat valt dus af voor mij.

Mijn vraag: Kun je wanneer je op loopsnelheid vaart, een beetje ontspannen praten bij een 2 takt motor, of is het lawaai te erg? Moet je echt hard praten, of zijn dit fabels haha?
Ik snap dat wanneer je optrekt of hard vaart het geluid logischerwijs harder wordt. Het gaat me vooral om een langzaam tempo.

Ik kan het helaas niet testen en hoop dat iemand mij advies kan geven. Alvast bedankt!

Groeten,
Tim
timdewijk

ligplaats:
info:

Re: 2 takt vs. 4 takt!

Berichtdoor Lucter » 08 Mei 2015, 14:30

Op laag vermogen wordt je van een 2-takt echt niet doof hoor. Een 4-takt is gewoon wat stiller.

Het grote verschil wordt echt merkbaar op vol vermogen, dan scheelt het echt een boel ;)
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor Davidos » 08 Mei 2015, 14:41

Ik heb achter een 3m lange rubberboot een 5pk 4takt 1 cylinder en die maakt toch wel wat lawaai op volgas. Stationair issie redelijk stil.

Ook heb ik nog een wat oudere 2 cyl Yamaha 8pk en die is eigenlijk tot dezelfde vaarsnelheid niet rumoeriger dan de 5pk 4takt. Alleen bij volgas is die 8pk tweetakt wel een brulding. En dan loopt het ook te hard..... dus ik gebruik standaard de 5pk.

Grootste voordeel van de 4takt is het brandstof verbruik. Dat ding is echt zuinig!
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos

ligplaats: Loosdrecht
info:

Berichtdoor henkvd » 08 Mei 2015, 16:49

Geluid van een 1 cilinder 4 takt zou ik ook niet omschrijven als prettig, als je een voor omstandigheden nette geluidsproduktie wenst, is een 4 takt 2 cilinder vanaf 8 pk een veel prettigere optie, ik weet het wel een klap duurder.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor gast » 08 Mei 2015, 18:56

De 1 cilinder 4 takten zijn absoluut niet stiller dan de 2 takten, het zijn verschrikkelijke hakeplof dingen.
Wil je "stil" en goedkoop ga dan voor de CM van Yamaha, is een 2 takt die al meer dan 30 jaar op de markt is.
Deze zijn er in 6 en 8 pk, is een 2 cilinder, zuinig, licht in gewicht, onderdelen meer dan genoeg verkrijgbaar en prijzen zitten tussen de 6 en 900 euro afhankelijk van bouwjaar en uitvoering( elektrische start)
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor RonaldL » 08 Mei 2015, 20:04

chaea schreef:De 1 cilinder 4 takten zijn absoluut niet stiller dan de 2 takten, het zijn verschrikkelijke hakeplof dingen.

Geen 1 cilinder 4 takt nemen, hopeloze gevallen. Prima als ie nieuw is en net een beurt heeft gehad, maar na een paar weken varen gaat ie steeds rotter lopen. Deze motoren kunnen niet tegen de (overigens minimale, maar toch) vervuiling door de moderne brandstoffen, De carburteur loopt snel zulke vervuiling op, dat je dat weer moet aanpakken. Surf maar eens op de diverse forums wereldwijd. Wat moet je met een 1 cilinder 4-takt: Na elke rit je benzineslang loskoppelen en de motor leegdraaien. 2x zo vaak olie verversen als in de handleiding staat. 2x zo vaak de bougies vervangen cq schoonmaken. Free ride additive van Yamaha aan benzine toevoegen, of ander merk.
Ikzelf heb een 6pk merc 4-takt 1-cilinder van 2006 (2e handsje), vaar er dagelijks mee, maar hij gaat er binnenkort uit, te veel sores met dat ding.
Ik zag nog een Honda staan (maar 2,3 pk) met luchtkoeling. Scheelt weer sores met de impeller. (heeft me vandaag weer 2 uur sleutelen gekost om die te vervangen, krijg er maar geen handigheid in)
RonaldL

ligplaats: Marina di Ragusa
info:

Berichtdoor Davidos » 08 Mei 2015, 20:17

Ik herken je verhaal helemaal niet!

Onze 5pk 1 cilinder 4takt is een Mariner van inmddels 13 jaar oud. Ding krijgt nog net elk jaar verse olie en soms een impeller en start en loopt altijd perfect. Tot halfgas is ie redelijk stil. Veeeeel stiller dan zo een 2.3pk lucht toeter van Honda.

Vaag verhaal.

Overigens is mijn Yamaha een 8A uit het jaar kruik, dat ding wil ook maar niet doodgaan, en start en loopt ook altijd. Is geen pepernoot waard naar het schijnt, dus bewaar ik 'm maar. Nostalgie :)
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos

ligplaats: Loosdrecht
info:

Berichtdoor gast » 08 Mei 2015, 20:56

Een luchtgekoelde motor is niet te vergelijken, die maken sowieso meer lawaai.
Een 4 takt heeft meer onderhoud nodig dan een 2 takt maar ook dat is logisch omdat het een andere techniek is.
Moet ook zeggen dat ik de meeste sores heb gehad afgelopen jaren met 4 takt, maar ik denk meer dat dit aan de manier van omgaan is en hoe fabrikanten tegenwoordig bouwen.

De oude beestjes zoals de genoemde 8a maar ook de Bf Honda 75 of 100 laten zien dat beide technieken gewoon betrouwbaar zijn mits degelijk gebouwd. Neem een 2 takt Johnson 8 pk van 1998 en het is ook direct een heel stuk minder terwijl daarentegen de Honda Bf 5 van 2008 een stuk degelijkheid is, de Johnson is een nieuw model terwijl Honda al een paar decenia hetzelfde model gebruikt.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 09 Mei 2015, 06:29

Ik ga mee in de ervaring dat de 1-cylinder 4-takten geen prettige motoren zijn als ze vermogen moeten leveren.
Had eens een rubberboot met 6 pk 4-takt meegenomen naar het Gardameer met de camper.
Ging op zich prima, maar niet stil en een hoop gebrom, weinig lol.
Viel mij erg tegen naar wat ik ervan verwacht had.

Heb veel motortjes gehad en gevaren en inderdaad de CM 2-cylinders van Yamaha zijn erg goed en rustig als je een sportieve combinatie wil.
Ook de zwaardere 4-takt zoals een 15 pk Honda was geweldig achter een 3,60 rubberboot. Stil en zuinig.
Groter, vanaf de 25 pk's zijn weer prettiger in 3 cylinders. Een zware 2 cylinder mist weer dat rustige en prettige effect van 4-takt.

Jammer dat alle fabrikanten 1-cylinders maken bij de kleinere motortjes.
Neem bv Evinrude, die had al een 2-cylinder 4 pk en die liepen mooier dan de 4-takt van nu.

Twee weken terug voer ik over de Kaag en naast mij een rubberbootje met 2,5 pk Yamaha.
Wat een koffiemolen is dat zeg. Een gebrom en herrie!!

Ik weet nog dat de 4-takten voor het eerst werden geleverd met een poster met iets van STILLE KRACHT, LICHT EN ZUINIG.
Nu we hingen er een in de proefdraaibak en keken elkaar aan. Hoe durven ze dit te zeggen en hoe ga je dat verkopen?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor gast » 09 Mei 2015, 09:14

Het gaat bij de fabrikanten natuurlijk gewoon op een zo goedkoop mogelijke manier van leveren, een 1 cilinder 6 pk gebaseerd op de 4 en 5 pk is natuurlijk veel goedkoper te leveren dan een 6 pk 2 cilinder.
Er is nu naar mijn weten ook geen fabrikant meer die de 6 pk cilinder levert, Honda springt van de 5 pk naar 8 pk en Yamaha stapte over naar die plompe witte stampertjes.

Dat consumenten toch graag een degelijke 2 cilinder verkiezen boven de 1 cilinder laat de 2e hands markt zien, een Yamaha 6 pk 2 cilinder van bj 2000 vragen ze gerust nog €1200 voor terwijl de "moderne" 6 pk 1 cilinder van bj 2012 niet eens de €1000 aantikt.

En inderdaad krijg je met de range 20-25 pk weer hetzelfde verhaal, die 2 cilinders zijn ook dezelfde plompe hakeplofmachines en zijn absoluut niet stil.
3 cilinders is echt aan te raden maar ook weer wat zeldzamer te krijgen vanaf 25 pk (Honda,Suzuk/Johnson)
gast

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren