Afstellen yamaha 9.9 4t

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Afstellen yamaha 9.9 4t

Berichtdoor Yordi023 » 04 Jul 2015, 21:31

Hallo,

Ik heb een vraag/probleem. Ik heb een yamaha 9.9 viertakt, electrisch gestart. Vierkant model.

Probleem 1
Na 2 jaar wilde ik weer varen, alles erop gezet. Eerst wilde hij niet aanslaan. Probleem leek in oude benzine te zitten, na nieuwe bezine sloeg hij aan. Maar liep totaal beroerd, hierop de carburateur schoongemaakt, en toen liep hij een stuk beter.
Ik krijg hem alleen totaal niet afgesteld. Vandaag kreeg ik hem lopend, nadat ik het dingetje bovenop de carb had vastgezet(choke?) en wat had gespeeld met stationair schroef
Met gas geven had hij een klein dood punt. Kwartier later viel hij en en gaat niet meer aan.

Probleem 2
Gaat niet in de achteruit, de ene keer klikt hij er zo in, andere keer klikt hij er niet in.

Kent iemand dit probleem?
Yordi023

ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Afstellen yamaha 9.9 4t

Berichtdoor henkvd » 04 Jul 2015, 22:33

De choke vast zetten is niet de manier om hem draaiende te houden.
Je carburateur is niet niet schoon genoeg, probleem is de kleine kanaaltjes in deze carb.
Verder valt er weinig af te stellen, zit alleen een luchtmengsel schroef op die staat normaal 3.5 slag uit.

Niet meer aanslaan zal wel te wijten zijn aan een verzopen motor, de bougies zullen inmiddels wel weer opgedroogd zijn.

Het achteruit schakelen probeer je dat met een draaiende motor ?
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Yordi023 » 04 Jul 2015, 22:50

Bedankt voor uw reactie.
Zonder de choke vast te zetten is er geen beginnen aan, dat loopt hij niet. Start alleen met de hand voor de luchtinlaat.
Ongeacht hoe de luchtschroef staat afgesteld.
Ik weet niet wat ik hier anders aan kan doen.

Het schakelprobleem, met draaiende motor als ik in de achteruit wil, er komt een hele harde ratel uit , tandjes poetsen.klikt er niet in. Ook niet met de afstandbediening los gekoppeld.
Yordi023

info:

Berichtdoor henkvd » 04 Jul 2015, 23:17

Carburateur is het beste om ultrasoon te ( laten) reinigen.
Schakelen, als het staartstuk er niet recent af geweest is ( impeller vervangen) dan eerst de olie maar een bekijken in het staartstuk, vang deze op en kijk of er water in zit, als dat niet het geval is, olie vernieuwen en schakel stang afstellen, zeskantje en moer halverwege de staart, doe dit zonder aangesloten AB.
Ga er niet zo mee door, de kanten van de tandwielen worden steeds ronder dan schiet het tandwiel er op de duur alleen nog maar uit.
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor Yordi023 » 04 Jul 2015, 23:25

Bedankt voor de reactie Henk , ik denk dat ik maar op zoek ga naar iemand of een bedrijf die dit voor mij kan doen, hier geen ervaring mee. Met vriendelijke groet
Yordi023

info:

Berichtdoor henkvd » 04 Jul 2015, 23:34

Lijkt me het beste de carb is nogal lastig schoon te krijgen, bovenin ( of onderin) ligt nog een membraan die ook goed moet zijn, (hangt van het type carb af, choke met thermokoppels of elektrisch waselement choke aangestuurd vanuit een winding onder het vliegwiel) oude 9.9 4takt yamaha's hebben een bijzonder automatische choke systeem.
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor Yordi023 » 05 Jul 2015, 12:55

Vandaag de carburateur keurig laten reinigen ultrasoon en door blazen.
Eenmaal gemonteerd liep hij keurig.

Na een aantal minuten schoot de pen van de shoke naar beneden en viel hij uit, erna geen land meer mee te bezeilen.
Probleem in de shoke ?
Yordi023

info:

Berichtdoor henkvd » 05 Jul 2015, 17:11

Nee geen probleem in de choke, zit toch nog wat verstopt.
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor Yordi023 » 05 Jul 2015, 17:23

Bedankt voor de snelle reactie.
Heb je mischien een idee wat er precies verstopt zit dan nog?
Na het ultrasoon reinigen heb ik zelf nog elk kanaaltje doorgeblazen met perslucht.
Het enige wat niet ging,
Er zitten 2 slangetjes bovenop, eentje loos eentje zit op een metalen rondje geschroefd met een clipje. Geen idee waar dit voor dient.deze was niet door te blazen.
Yordi023

info:

Berichtdoor henkvd » 05 Jul 2015, 17:28

Dat is lastig, wel een verklaring met de choke vernauw je de luchtinlaat waardoor er meer vacuüm ontstaat om de benzine via de sproeier omhoog te trekken, zonder de choke lukt dat nu niet, de sproeier om te beginnen schoonmaken.
henkvd
Beheerder

info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren