motor start niet

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

motor start niet

Berichtdoor thomas1983 » 25 Jul 2015, 13:09

onze 25 pk tweetakt mercury motor start niet meer, ik heb er echt totaal geen verstand van dus geen idee waar ik het probleem moet zoeken
zou het ontzettend waarderen als iemand mee kan denken over de mogelijke oorzaak
ik heb hieronder 2 filmpjes (1 van binnen, 1 van buiten) waar je hoort wat er gebeurt als ik de motor elektrisch probeer te starten

https://www.youtube.com/watch?v=jsKBhz5r31Q
https://www.youtube.com/watch?v=Ku1ulmf_E6M (het geluid op de achtergrond is een schuurmachine trouwens, niks van aantrekken)

handmatig starten lukt ook niet. ik heb hem 1 keertje na ontzettend veel choken en pompen wel handmatig aangekregen, maar dat leek meer een toevalstreffer, en daar heb ik heel lang voor moeten proberen
thomas1983

ligplaats:
info:

Re: motor start niet

Berichtdoor broekie » 25 Jul 2015, 13:35

Tja om je te helpen op basis van deze info zal niet eenvoudig worden.
Ten eerste denk ik aan het geluid te horen dat de startmotor de motor niet ronddraaid.
Haal de kap eraf en kijk of de bovenste poulie ronddraaid als je de startmotoer bediend.
Het startmotor tandwiel moet de vertanding van de poulie aangrijpen en de poulie laten draaien.

Zo niet, moet je met de hand starten.

Haal eerst de bougies eruit en maakt ze schoon voordat je ze terug plaatst.
Pomp even met de bal in de brandstofleiding, choke handmatig.
Wel ook contact aanzetten.
Weinig gas geven.

Lukt dit niet, dan choke uit en starten met vol gas.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: motor start niet

Berichtdoor thomas1983 » 25 Jul 2015, 16:31

probleem is opgelost! bleek dat de accu niet helemaal goed aangesloten was (als gevolg van het uitdraaien en aandraaien) en daardoor niet goed elektrisch starten.
bij het handmatig starten was ik gewoon vergeten het contact om te draaien. dank je wel hierboven, door jou opmerking realiseerde ik me pas dat ik eea verkeerd deed bij het handmatig starten
ik ben ook nog redelijk nieuw hiermee
Dom, dom, dom!
Maar ben blij dat het weer werkt!
thomas1983

ligplaats:
info:

Terug naar Outboard motoren