door Oeverloos » 08 Jan 2024, 21:12
Er zit iets in om een elektrische zoutwater bestendige bb motor te nemen.
Van Torqeedo b.v.
Op ankerplaatsen is het bereik voldoende om andere ankeraars te bezoeken of om naar een haventje vlakbij te varen.
Maar mijn ervaring is dat als je in Zweden bij de buitenste eilanden ankert
en je wil bijvoorbeeld even naar de viswinkel in Grebbestad en de systembolaget
of een restaurantje in Fjällbacka dan ben je met een 20 pk bb motor en een 3.30 m rubberboot toch wel even aan het varen.
Waar ik verder rekening mee houd is dat als je een net in de schroef hebt
of een andere storing je de rubberboot achterlijker dan dwars kunt vastzetten
en je zo met je bb motor verder vaart kunt houden
om ergens achter een eilandje uit de golfslag het net of de lijn te verwijderen.
Verder ga ik wel eens vissen of bezoek een ander eilandje in de buurt.
Dat zit er niet echt in met een elektrische bb motor.
Ik blijf dus bij een benzine motor en heb een voorraadje alkylaatbenzine aan boord dat lang goed blijft.
Misschien denk je dat jouw 3.5 pk bbm je schip niet in beweging krijgt, maar dat valt mee.
Een knoop of 2-3 haal je wel.
Het moet daar bij jou behoorlijk winter zijn.
Gaat het allemaal wel?