Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor Amersfow » 09 Mei 2024, 19:43

Klinkt als aankoop op emotie en niet rationeel. Wellicht daarom ook niet te overtuigen, door de cognitieve dissonantie. Maar ik zou het zeker niet doen, erg onverstandig.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1892
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor Bucket » 09 Mei 2024, 21:10

Leg dan eens duidelijk onderbouwd uit wat er mis is met het kopen van een boot waarbij de boot zelf volledig aan de wensen voldoet. En waarbij het enige minpunt aan het hele object, de buitenboordmotor, eenvoudig te wisselen is met een kleiner model.

Wat mis ik hier?
Bucket
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 08 Mei 2024, 19:49
ligplaats:
info:

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor Amersfow » 09 Mei 2024, 21:25

De motor is het meest kritische, duurste onderdeel van een boot. En brandstof zijn de belangrijkste variabele kosten. Dus mij dunkt dat het er toe doet.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1892
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor chaea » 09 Mei 2024, 22:02

Bucket schreef:Leg dan eens duidelijk onderbouwd uit wat er mis is met het kopen van een boot waarbij de boot zelf volledig aan de wensen voldoet. En waarbij het enige minpunt aan het hele object, de buitenboordmotor, eenvoudig te wisselen is met een kleiner model.

Wat mis ik hier?


Ik snap je volledig, als de boot voldoet moet je het gewoon doen. En een outboard wissel je in een middag, wel een motortakel regelen want de Suuz is een zware jongen :D
chaea
 
Berichten: 778
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor Amileofhome » 10 Mei 2024, 07:59

Snap je 100%. Op de tweedehands markt is het af en toe pakken wat je pakken kan. Als je een wensen/eisen lijstje hebt met 10 punten die allemaal MOETEN dan kom je er nooit. Oftewel je moet een compromis durven sluiten. De stelling dat de motor het duurste onderdeel is kan ik niet mee oneens zijn maar de vraag is of dit ook voor jou het meeste waarde is. Dat hoeft niet zo te zijn. Als de boot dus verder naar je wensen is zal ik de gok wagen. Die motor kun je of eens proberen en kijken of het bevalt. Als het echt te veel is kun je deze uitwisselen en of wat cash terug pakken met een goede tweedehands of een nieuwe erin hangen.

Edit; haal sowieso even een vaarbewijs. Is een kwestie van even wat tijd in steken en je hebt dat papiertje. En dat is eigenlijk niet eens het doel. Het gaat erom dat jij wat basis kennis hebt om de juiste acties te kunnen ondernemen in diverse (nood) situaties. En dat je daarmee de veiligheid voor jezelf, je gasten en mede watergebruikers (beter) kunt waarborgen
Amileofhome
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 09 Jan 2024, 09:41
ligplaats:
info:

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor chaea » 10 Mei 2024, 08:19

Sorry hoor maar het vaarbewijs in Nederland is en blijft een wassen neus, meer dan alleen theoretische basiskennis in je hoofd stampen geeft geen enkele garantie als men in de praktijk er niks van kan, of niet weet hoe theorie om te zetten naar feitelijke situaties!

Ik juich het toe als mensen hun kennis willenvergroten hiermee, maar het vaarbewijs bewijst helemaal niks en al helemaal niet hoe een individu met een noodsituatie moet omgaan!
chaea
 
Berichten: 778
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor Renegade » 10 Mei 2024, 12:25

Amileofhome schreef:Edit; haal sowieso even een vaarbewijs. Is een kwestie van even wat tijd in steken en je hebt dat papiertje. En dat is eigenlijk niet eens het doel. Het gaat erom dat jij wat basis kennis hebt om de juiste acties te kunnen ondernemen.

Haal even je Vaarbewijs.
Voor jou zou dan gelden , lees eerst even deze thread goed door,want je concludeert is in mijn optiek niet aan de orde.
De thread starter schreef in zijn 2de posting het volgende :
Maar we dachten als het verbruik nou mee valt de motor gewoon te laten begrenzen, zodat mensen zonder vaarbewijs er ook mee op pad kunnen.

Zou de threadstarter dan nog zelf een vaarbewijs moeten halen?
Dat brengt mij op " het vaarbewijs".
Een farce ,een gotspe is het.
Een vaarbewijs kent enkel een theoretische cursus en examen met zich mee ,om van die licentie gebruik te mogen maken.
Degene de heftruckchauffeur wil worden ,moet een praktische en theoretische opleiding volgen.
Degene die de autorijbewijs , trekker rijbewijs ,bromfietsrijbewijs,vrachtauto rijbewijs wil halen ,moet een theoretische en praktische cursus gaan volgen.
Gek genoeg hoef je voor een plezierboot vaarbewijs GEEN praktische les en examen te volgen.
Papiertje op zak ,en varen maar.
Hoppa ,de woelige baren op ,laag vliegen maar.
:o gelden er ook nog vaarsnelheiden?
Helaas ,niks van gelezen, was ook geen examenvraag,dus we "vliegen" verder.

Wie hier geen postings leest ,leest ook geen regelgeving op de borden langs het water.
Ik ben voor een vaarbewijs ,maar dan inclusief prakijk onderricht , en geen vaarbewijs voor het leven, maar voor 10 jaar,daarna een opfriscursus en je kunt weer verder.
Een fysieke deelname aan een opfrisdag met vermelding in een register zou voldoende moeten zijn.
Dat zouden ze met het autorijbewijs ook moeten doen.
Laatst gewijzigd door Renegade op 10 Mei 2024, 12:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
Renegade
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor Oeverloos » 10 Mei 2024, 12:38

Be careful what you wish for.
Oeverloos
 
Berichten: 665
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor Amersfow » 10 Mei 2024, 12:47

Not agree. Met VB1 hoor je de theorie te beheersen. Alle borden, alle voorrangsregels, praktijk aan boord (schroefas smeren, schroefwerking, aanleggen). Heb dagelijks 3 maanden lang elke avond ~3 uur moeten studeren om met goed gevolg VB1+2 te bemachtigen. Niet veel makkelijker dan een module van mijn universiteitsstudie. En er zijn er bossen die VB1 niet kunnen halen.

Praktijk leer ik mijn huurders in een uurtje. Aangevuld met VB1 ben je dan klaar voor de eenvoudige binnenwateren met een waterverplaatser.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1892
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor Amersfow » 10 Mei 2024, 12:50

Helaas ,niks van gelezen, was ook geen examenvraag,dus we "vliegen" verder.

Dan heb je stukken overgeslagen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1892
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten