uitvallen van de motor

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

uitvallen van de motor

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 12:40

Berichtdoor Tjeerd » di 13 aug 2013, 15:01

Het komt regelmatig voor dat mijn watermota motor uitvalt bij het aanleggen of verminderen van de toeren.
Soms start hij direct weer, maar komt ook voor dat de motor eerst even af moet koelen.
Bougies zijn vernieuwd, geen verbetering
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 12:40

Bericht door vuuren1 » di 13 aug 2013, 21:56

Tjeerd schreef:
Het komt regelmatig voor dat mijn watermota motor uitvalt bij het aanleggen of verminderen van de toeren.
Soms start hij direct weer, maar komt ook voor dat de motor eerst even af moet koelen.
Bougies zijn vernieuwd, geen verbetering



Interessant onderwerp.
Een Ford Watermota is vaak direct met buitenwater gekoeld en dat koelsysteem loopt na 40 jaar (of eerder) in bepaalde mate dicht met kalk waardoor de motor te heet wordt.
In dit geval zal er m.i. (mogelijk) iets anders loos zijn. Wat het is is op afstand lastig te beoordelen.
Ik zou er mogelijk iets over kunnen zeggen maar dan heb ik meer gegevens nodig die betrekking hebben met het probleem.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor MaartenKlop » 08 Dec 2013, 12:41

Bericht door MaartenKlop » wo 14 aug 2013, 22:59

Ken de watermota niet, maar mogelijk een vlotterprobleem (overmatig uitzetten van evt kunststof vlotter agv van ethanol in euro benzine bij doorwarmen van de motor, juist na stopzetten van de motor warmt de carburateur nog even verder door en de vlotter blijft in de hoogste stand hangen. Een dichtgekalkte koeling verergert natuurlijk deze problemen. Oplossing: vlotter monteren die wel tegen ethanol kan, of varen op een benzine zonder ethanol, tot op heden alleen shell V-power waarvan ik dat zeker weet). Maar ook een bobine op leeftijd (doorslaan) kan deze symptomen veroorzaken.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 12:41

Bericht door Flevocowboy » vr 16 aug 2013, 16:08

Howdy Folks

Zou het geen Vapour Lock kunnen zijn??

Ik heb een probleem ongeveer gelijk aan dat van jou.
Het verhaal
S,morgens starten - lopen niks aan de hand motor loopt uitstekend.
Na twe of drie uur varen hapje eten. Boot aan de kant motor uit.
Klaar met eten laten we zeggen een half tot een uur dan motor starten .... Wil niet..... nog een aantal malen proberen en slaat aan.
loopt even stationair goed. op het moment dat ik de motor inschakel om weg te varen plop motor uit.
Het gebeurd overal en vooral is lastig als je in een sluis ligt en netjes zoals het hoort de motor uit doet heel vervelend om de sluis uit te komen.
Opvallend is dat dit voornamelijk bij warme motor en daarnaast op erg warme dagen gebeurd.

Eerst dacht ik motor krijgt te weinig koeling.
impeller bekeken was goed
In het wierfilter deksel zaten wat kleine haar scheurtjes dus dacht ik misschien valse lucht.
wierpot vervangen leverde geen resultaat op.
Misschien krijgt de motor te weinig lucht.
computerventilator geinstalleerd die lucht van buiten naar het motor compartiment blaast.
geen resultaat.
probleem blijft.
Zit dus ook te denken aan carberateur problemen misschien moet ik een andere op de kop tikken.

Ik heb een Renault benzine motor.
en las nu net ergens een verhaal over Vapour lock.
zou dat de oorzaak kunnen zijn??
wie weet raad.
Wat er ook speelt in een land.
Laat het vooral de kinderen zijn.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 12:42

Bericht door Flevocowboy » vr 16 aug 2013, 16:12

B.D.W.

Ik las het bericht hier

http://www.garageclassicservice.nl/tech ... id-27-inge

groet
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 12:43

Bericht door fred » vr 16 aug 2013, 22:32

Beste is de Renault te vervangen ,elke euro die in die oude meuk stopt is weggegooid geld je vervalt van het ene in het andere probleem.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 12:43

Bericht door vuuren1 » za 17 aug 2013, 21:02

We hebben het in beide gevallen over zeer antieke motoren met elk de bekende kenmerken van een oude benzinemotor.

Koop een auto uit 1970 die net zo matig is onderhouden dan de Renault Marine of Ford Watermota en ga er dagelijks mee proberen te rijden.
Dat wordt echt niks en vooral een bodemloze put.

Ik wil booteigenaren met oude (ook niet verwende motoren) niet ontmoedigen maar onze ervaring is: wegdoen die boot of hermotoriseren.
Inmiddels is er aan een Renault Marine echt geen eer meer aan te behalen, de Watermota is eigenlijk beter maar agv de directe koeling eveneens vrij hopeloos.

Zelf kan ik die oude motoren nog best wel aan de gang houden en er geld aan verdienen maar dat doe ik niet omdat het gewoon over is met die motoren, ieder draaiuur is nu nog winst en straks lig je gewoon te drijven of kom je niet meer weg.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor antonh » 08 Dec 2013, 12:43

Bericht door antonh » zo 18 aug 2013, 11:20

Wat zou het stil zijn op het water als al die oude boten met oude motoren van het water afgingen.
Het zou ook stil worden bij de handel, geen taxaties meer.
Geen motoronderdelen meer verkopen, geen schuurpapier voor die oude verroeste boten.
Geen plamuur en geen verf met plakband en borstels meer.
Altijd plaats in de loods, die oude wrakken hebben tenminste geen loods meer nodig voor onderhoud.
Keuze genoeg voor ligplaatsen en geen drukte bij de sluizen.

Brrrrr, moet er niet aan denken als alleen die nieuwe etalage's op het water zijn.
Ze hebben een salon, stuurhut, buiten stuurplek en daar bovenop een bimimimimimi, intussen zitten op 3 meter boven het water.
Problemen om aan te leggen voor dat ze van hun troon af zijn en naar beneden geklommen zijn.
Allemaal een boeg en hekschroef, hebben 2 lig plaatsen nodig wat die grote potten kun je zo moeilijk mee sturen.
Ik heb het nu weer gezien met die "Hollanders" die de Veenroute gingen varen.
Ze komen met een boot met 1,25 meter diepgang en 12 tot 15 meter lang.
In Groningen en Drenthe zijn de kanalen niet zo groot.
Ze schelden er op dat ze in konvooi moeten varen en dat zo langzaam gaat.
Waarom is niet op iedere brug een brug wachter?
Hier in Pekela zijn meen ik 32 bruggen en 3 sluizen.
Nu doen 6 mensen de bediening en dn zouden er 29 extra banen bij komen.
Den Haag ziet je aan komen.

Flevocowboy, ik heb ook zo een oude Renault motor en hij loopt als een zonnetje.
Als er iets mis is kun je nog zelf repareren.
Er is ook nog genoeg te krijgen van.
Die nieuwe boten kun je niets meer aan doen als de computer het niet meer doet.
Kijk op de autobaan maar, dat wat er met pech staat is voor 95% jonger dan 1 jaar.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 12:44

Bericht door buggyrene » zo 18 aug 2013, 18:41

Helemaal mee eens !!!!!!

Amen !!!!
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor vodnik » 08 Dec 2013, 12:44

Bericht door vodnik » zo 18 aug 2013, 21:09

helemaal NIET mee eens dus! Een beetje genuanceerd lezen kan geen kwaad!


OT:
En wat betreft die auto's met pech langs de autobanen: gisteren via Winschoten naar Bremen gereden (en nog 600km verder). in de file (10km voor de eemstunnel) zeker 10 pechgevallen gezien, oudere NLse auto's en zeer oude auto's met wit kenteken (PL. LT enz)
vodnik
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 20:51
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten