Goedemiddag !
Recent heb ik een Chris Craft Scorpion 169 SL als opknap bootje gekocht voor een zacht prijsje. Hierin ligt een Mercruiser 140 3.0.
Het verhaal wat mij is verteld bij aankoop:
Hij had de boot gekocht van een vriend die in geldnood zat. Er moest het een en ander aan vervangen worden.
Dit heeft hij vervolgens gedaan, motor deed het weer, testvaart ging goed. Dus havengeld betaald en wilde de volgende dag weer gaan varen.
De motor deed toen niets meer, startmotor wilde niet rond gaan. Was wat 'elektrisch' heeft hij mij vervolgens verteld.
Nu ben ik begonnen met het probleem te gaan onderzoeken. Wilde eerst de motor controleren dus heb allereerst het uitlaatspruitstuk gedemonteerd en de cilinderkop eraf gehaalt.
Waterkoeling van beide onderdelen zat vol roest, en de koppakking was opgeblazen...
Vervolgens geprobeerd de motor te draaien met de propeller. Dit ging goed.
Staartstuk gedemonteerd, kwam een aardige hoos water uit de bellow van de aandrijving en de kruiskoppeling was wat oppervlakkig verroest. Functioneert verder nog wel prima.
Ik heb vervolgens de motor uit de boot gehaald en ben verder gaan kijken. Olie uit de carterpan laten lopen, maar zat bijna 7 liter water bij. Niet gek dat die het niet meer deed dus.
Middelste 2 cilinders hebben lichte schade maar geen diepe groeven. De vriesplug bij het vliegwiel was er ook een stuk uit, maar was gek genoeg nog wel waterdicht.
Ik heb wel eens gelezen dat de oliekeerring van deze motor beter is in olie binnen houden dan in water buiten houden. Ik weet niet in hoeverre dit waar is, maar als dit kan kloppen is de motor waarschijnlijk overnacht volgelopen via de bellows langs de gimbal lager en vervolgens langs de oliekeerring. De verkoper zegt overigens dat de motor niet onderwater heeft gestaan. Maar ik weet niet in hoeverre ik dit kan vertrouwen aangezien de plug ook niet in het gat zat achter in de boot. Alle onderdelen zaten ook tot ongeveer ter hoogte van de krukas onder een soort vettige laag.
Zou dit kunnen kloppen? Anders zit er waarschijnlijk ergens een scheur in het blok, wat waarschijnlijk komt doordat deze niet goed winterklaar is gemaakt wat te zien is aan de vriesplug die er een stukje uit is gekomen.
Ik heb de cilinder koeling gevuld met dieselolie en een nachtje laten zitten. Volgende dag zat er nog evenveel in dus lijkt mij niet dat die lek is.
Watergekoelde onderdelen goed doorgespoten met hogedrukspuit, meeste roest eruit gekomen en ze zijn naar zover ik kan zien wel weer in orde.
Dusss
Kan het kloppen dat het water door de oliekeerring heen komt en kan ik het blok dus gerust reviseren of komt er 7 liter water ergens door een scheur heen?
Overmaat boren en alles wat er bij komt kijken gaat al snel 500 euro kosten. Daarbij nog overmaat zuigers (die ik trouwens niet goed kan vinden op internet, alleen op ebay maar betwijfel de kwaliteit?) ga je al zowat naar de 1000 euro. Zonde om uit te geven als er vervolgens een lek zit. Nieuwe pakkingen ertussen om te testen of het waterdicht is is dan misschien nog de goedkoopste optie.
Speling tussen zuiger en cilinderwand was ook erg groot, met schuifmaat al grof 0,8 mm wat volgens de manual minder dan 0,1 moet zijn...
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Kan ik het beste deze motor reviseren of voor een alternatieve optie gaan?
Zat zelf als eventueel alternatief al te denken aan een Mercedes OM605 diesel, scheelt ook weer in de kosten.
Ik hoor graag hoe jullie hier over denken, hoop dat alle informatie er zo een beetje in staat.
Alvast vriendelijke bedankt !
groetjes Leendert-Jan