Pagina 1 van 2

Monteren 123ignition

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2022, 11:31
door Joost Strauss
Om mijn Renault DTN beter te laten lopen een 123ignition gekocht. In de handleiding staat dat je de draairichting van de rotor moet bepalen door de motor even te starten zonder kap op de verdeler.

Is het een juiste gedachte dat als je naar de oude verdeler kijkt en je ziet welke cilinder op welke uitgang van de bestaande kap van de verdeler zit én je de ontsteking volgorde van de cilinders weet dat je daarmee de draairichting óók weet?

Re: Monteren 123ignition

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2022, 12:02
door Wolf1
In principe wel, maar wat is het bezwaar om even te starten zonder de verdeelkap om het zeker te weten ?
Gr. Wolf1

Re: Monteren 123ignition

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2022, 12:08
door Joost Strauss
Wolf1 schreef:In principe wel, maar wat is het bezwaar om even te starten zonder de verdeelkap om het zeker te weten ?
Gr. Wolf1

Geen enkel bezwaar was een gedachte die in mijn hoofd logisch leek.

Dank voor de reactie

Re: Monteren 123ignition

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2022, 17:42
door Joost Strauss
Ontsteking zit erin. Motor start en loopt. Er lijkt wel af en toe “hik” in te zitten. Moet ik dit verhelpen door de vervroegingscurve bij de stellen? Hij staat nu op 7. [youtube] https://youtube.com/shorts/D7smT7TzNk0?feature=share[/youtube]

En als tweede vraag. Op de bougiekabels zitten nummers geknepen. De teller begint met nummer 1 aan de onderkant
van de motor op de video, aan de kant waar de aandrijving uit de motor komt.(achterkant boot). Is dat wel juist? Ik meen gelezen de hebben dat je moet beginnen met tellen vanaf de kant waar de V-snaar zit, voorkant boot.

Re: Monteren 123ignition

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2022, 18:51
door henkvd
Vliegwiel zijde is de laatste cilinder, hoef je ook geen zorgen over te maken , verkeerd om aangesloten loopt een 4 takt motor nooit.

Re: Monteren 123ignition

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2022, 20:12
door Kwokko
Joost Strauss schreef:En als tweede vraag. Op de bougiekabels zitten nummers geknepen. De teller begint met nummer 1 aan de onderkant
van de motor op de video, aan de kant waar de aandrijving uit de motor komt.(achterkant boot). Is dat wel juist? Ik meen gelezen de hebben dat je moet beginnen met tellen vanaf de kant waar de V-snaar zit, voorkant boot.

Hier is een gebruiksaanwijning te downloaden van de motor ,een DTN 40.
http://www.varen4u.nl/pdfs/renault/DTN40-50.pdf
Deze spreekt van een ontsteking volgorde van 1-3-4-2 ,gerekend vanaf vliegwiel zijde.
Dat is dus vanaf de keerkoppelingszijde,en dus niet vanaf de voorkant waar de V-snaarpoelie zit.
Op de site van de R4 club ,vind je meer info.
https://forum.r4club.nl/viewtopic.php?t=19190
Hier nog meer Renault info.
http://www.varen4u.nl/menus/renault.php

henkvd schreef:Vliegwiel zijde is de laatste cilinder, hoef je ook geen zorgen over te maken , verkeerd om aangesloten loopt een 4 takt motor nooit.

Volgens DTN niet Henk.
Vind het overigens zelf ook vreemd ,want ik dacht ook dat er altijd vanaf de voorzijde gerekend werd.
Maar ja ,dit is natuurlijk weer op zijn Frans :lol:

Re: Monteren 123ignition

BerichtGeplaatst: 09 Mei 2022, 15:55
door Joost Strauss
Thanks. Ik heb de boeken Idd gelezen. Ik ga nog even verder zoeken om het hikje eruit te krijgen.

Re: Monteren 123ignition

BerichtGeplaatst: 09 Mei 2022, 16:12
door Kwokko
Joost Strauss schreef:Ik ga nog even verder zoeken om het hikje eruit te krijgen.

Bougies alle 4 nog tip top in orde?
Desnoods 4 nieuwe erin.
Dat zijn de kosten ook niet.

Re: Monteren 123ignition

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2022, 11:22
door Joost Strauss
Bougies zijn allemaal nieuw..

Re: Monteren 123ignition

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2022, 12:49
door henkvd
Voor je verder gaat, compressie gemeten ? Alle 4 een beetje bij elkaar per waarde ?