Elektra refit

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Elektra refit

Berichtdoor aatv » 31 Aug 2025, 05:15

een goede kennis van me is een complete refit aan het uitvoeren waarbij er niets aan de boot ontzien wordt en naar smaak aangepast .
Natuurlijk moet er ook compleet het 12V en 230V nieuw op aangelegd worden. Inmiddels heb ik de stuurstand kast al gemaakt en ben
ik aan het passen hoe alles er zo netjes mogelijk in te maken en aan te sluiten. Het maken van de stuurstand heb ik erbij voor mijn
rekening genomen daar ik nu thuis kan werken en de hele stand straks met alle 12V zo de boot in kan. Klokkies, schakelpaneel, boegschroef
joystick, ankerlierpaneel, kaartplotter/fishfinder, contactslot, omvormer paneeltje, nmea2000 en AIS kortom de hele boel moet er in gaan
komen. leuk klussie dus. tevens wordt de kast strak in het wit afgewerkt met mahonie kaders om de klokkies en zo.

we beginnen met de ruwe bouw om eerst alles een plekkie te geven en ik zal van het hele proces plaatjes maken zodat geïnteresseerden
een idee van hoe en wat hebben mocht je een nieuwe stuurstand willen maken of je stroom spaghetti willen refitten.

greetzz aat

Afbeelding
invictus maneo
aatv

ligplaats: wessem
info:

Re: Elektra refit

Berichtdoor aatv » 31 Aug 2025, 07:11

Mocht je zelf ook de boel netjes en veilig willen maken hou er dan ook rekening mee dat kleuren van bedrading ook
aan regeltjes gebonden is. heb je een 230V systeem aan boord met net zoals thuis bruin, blauw, zwart [schakeldraad]
en groengeel dan mag je deze kleuren niet zomaar in een 12/24/48V systeem gebruiken. in het 12V systeem wordt voor de massa
/aarde dan geel gebruikt. ook ik weet niet alle kleur regels maar zoek ze gewoon ff op internet. zo blijft het netjes, overzichtelijk
en veilig. tevens ziet een elektricien, mocht je die eens nodig hebben, meteen hoe en wat en dat scheelt je dan enorm in
de kosten. ook de kabeltjes netjes labelen houd het overzichtelijk. doe het gewoon gelijk goed en netjes dan heb je er ook meer
plezier van en minder gedonder of vuurwerk in je stroomkast!

greetzz aat
invictus maneo
aatv

info:

Berichtdoor aatv » 31 Aug 2025, 07:37

Zoals je op de foto kunt zien maak je de kast, liefst zo ruim mogelijk, en monteer je eerst de stuur inrichting en de gas/keerkoppeling
handel zodoende weet je wat je aan ruimte overhoud om de elektra er in te frommelen. ik maak er altijd een verdieping in, wel diep
genoeg maken want de klokkies en bedrading moeten er wel boven passen. plaats kabelgoten, rijgklem rail, zekeringskast en verdeelstrips
zo strategisch als mogelijk en zorg dat indien zaken bereikbaar moeten blijven andere dingen eenvoudig tijdelijk verwijderd moeten
kunnen worden. vaak haha meestal bestaat de helft van alle werk aan een boot uit eerst nadenken hoe je iets gaat en kan maken!

Gebruik goed gereedschap zoals krimp en striptangen deze kosten ook geen vermogen je maakt er goed werk mee waar je jaren plezier van hebt.
goede tangen koop je rond de 30-50 euro pst. Bv een kabelschoentje geklemd met een goede tang kan 50kg gewicht hebben! de draad breekt
eerder dan dat het schoentje losgaat.

Heb je vragen hoe je zaken het beste kunt maken of aanpakken stuur gewoon ff een PB.

greetzz aat
invictus maneo
aatv

info:

Berichtdoor aadbloem » 01 Sep 2025, 21:25

aatv schreef:Mocht je zelf ook de boel netjes en veilig willen maken hou er dan ook rekening mee dat kleuren van bedrading ook
aan regeltjes gebonden is. heb je een 230V systeem aan boord met net zoals thuis bruin, blauw, zwart [schakeldraad]
en groengeel dan mag je deze kleuren niet zomaar in een 12/24/48V systeem gebruiken.
greetzz aat

Waar kan ik deze regeltjes (CE ??) vinden?
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor aatv » 02 Sep 2025, 06:34

aardbloem,
ik kan het even ook iet zo snel meer terug vinden, zal er nog naar zoeken, maar zover ik het weet gebruik je nooit de kleuren van
je 230V AC systeem in een DC systeem als beide aanwezig zijn. tevens moeten de twee systemen strikt gescheiden zijn van elkaar.

dus gebruik je zwart als schakeldraad in AC dan is geel de norm als aarde in DC. aangezien in mijn laatste nieuwe vrachtwaggel
[ de nieuwe Daf] wit als aarde gebruikt werd zal de kleur codering ook niet helemaal wettelijk vast liggen. wat ik het slimste vind om te
doen is elke specifieke kleur voor een specifiek doeleinde gebruiken zodat bij een storing makkelijk gezocht kan worden. maak er ook een
lijst van wat je waarvoor gebruikt heb want na een paar jaar weet je het zelf ook niet meer.

wat min of meer vastligt;

Rood -> positief
zwart -> negatief
geel -> vervanging voor zwart indien er ook een AC systeem aanwezig is..

Ik koop op amazon altijd een mtr of 10 13 aderige kabel met aders van gelijke mm2 dan heb je 13 kleuren om te gebruiken en daar kom je
een heel eind mee. 10mtr van deze kabel [duitse kwaliteit die ook in de motorruimte gebruikt kan worden] kost 89 euries.
zal alhier ook plaatsen welke kleur ik waarvoor gebruiken ga. tevens heb ik een nieuwe labelprinter gekocht specifiek voor bedrading. de oude
labels vervagen na een tijdje de nieuwe zou daar geen last van moeten hebben.

greetzz aat
invictus maneo
aatv

info:

Berichtdoor heuvels » 02 Sep 2025, 09:51

Dit is nou echt een typische vraag om een AI aan het werk te zetten.
Gemini komt met het volgende:
https://gemini.google.com/app/426ee53d0e2ca618
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Wolf1 » 02 Sep 2025, 11:11

De draad kleuren discussie is al eens in het verleden aan de orde geweest !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Calidris » 03 Sep 2025, 14:36

Meestal kom ik alle kleuren zwart tegen...... :D
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Terug naar Scheepselektra