Inbouwen zelfbouw 12v generator in boot?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Inbouwen zelfbouw 12v generator in boot?

Berichtdoor Wolf1 » 18 Sep 2025, 12:02

quichot schreef:Je zou kunnen denken aan iets dat te vergelijken is met een gasbun bovendeks. Veilige eigen plek aan dek, en toch uit weer en wind. De bun kan je dan bovendien aan de binnenzijde van geluiddempend materiaal voorzien. Zolang je maar voor voldoende ventilatieopeningen zorgt lijkt me dat geen probleem.

Quichot, dat meen je toch niet !
Lig hier aan de strekdam in Maastricht met zo'n vriend van je uit Amsterdam de "Taurus" wordt knettergek van zijn aggregaat aan dek !
Had de vraag al bij Budget-DIY zelf neer gelegd hoe hij de koeling van zijn grasmachine dacht te realiseren, heb geen antwoord gekregen.
Heb oplossingen met ventilatoren voorbij zien komen, maar dan komt de herrie ook mee, had op intelligentere gehoopt !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 18 Sep 2025, 12:54

Wolf, de naam Taurus zegt mij niks, dus ik betwijfel of de schipper een vriend van mij is.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Budget-DIY » 18 Sep 2025, 14:53

Wolf1 schreef:Had de vraag al bij Budget-DIY zelf neer gelegd hoe hij de koeling van zijn grasmachine dacht te realiseren, heb geen antwoord gekregen.
Heb oplossingen met ventilatoren voorbij zien komen, maar dan komt de herrie ook mee, had op intelligentere gehoopt !

Het INBOUWEN van de generator was al van tafel. Uitlaat gassen afvoeren vind ik zelf iets belangrijker dan koeling van een luchtgekoelde grasmaaier. Daarnaast benoemde ik dat geluidsoverlast ook iets was waar ik rekening mee wou houden. "Genoeg koeling" komt pas ergens achteraan in de waslijst van dingen om rekening mee te houden.

Maar om toch nog in te gaan op de koeling: generator hoeft alleen met niet-zonnig weer te draaien, dus zal het weer zelf wel koeler zijn. Lente/herfst? En de motor ruimte heeft momenteel geen isolatie, dus "kaal" staal. Dat allemaal in contact staat met "koud" water. De temperatuur zal dus wel niet direct idioot hoog oplopen. Daarnaast was het idee dat de erg hete uitlaat gassen snel naar buiten zouden gaan, om de temperatuur heet te houden, zonder direct TE heet te zijn. (en in de herfst/lente, vloerverwarming als bonus) Tot slot worden dit soort grasmaaier blokjes altijd al afgebeult. Hoe vaak maken mensen hun grasmaaier niet goed schoon, en zijn de koel vinnen compleet verstopt met oud gras en andere prut.

Mocht je van mening zijn dat de slechte koeling alsnog zou betekenen dat ik het motorblokje binnen een paar uur laat vastlopen: no worries! Huidige blokje dat erop zit was gratis. Ik heb meerdere (vrijwel) gratis blokjes op reserve liggen. Het plaatsen van een ander blokje is 5, hooguit 10 minuten werk.

Maar nogmaals: het idee van inbouwen in de boot is al uit m'n hoofd.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor heuvels » 18 Sep 2025, 16:26

Google eens naar "geluidskap voor generator"
https://www.google.com/search?q=geluids ... e&ie=UTF-8
Genoeg ideen om iets te kopen of zelf te knutselen.
Misschien kun je hem dan op het voordek of zo laten draaien zonder dat je omgeving er gek van wordt.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Wolf1 » 18 Sep 2025, 20:12

Budget-DIY schreef:Het INBOUWEN van de generator was al van tafel. Uitlaat gassen afvoeren vind ik zelf iets belangrijker dan koeling van een luchtgekoelde grasmaaier. Daarnaast benoemde ik dat geluidsoverlast ook iets was waar ik rekening mee wou houden. "Genoeg koeling" komt pas ergens achteraan in de waslijst van dingen om rekening mee te houden.

Krijg de indruk dat jij en ik totaal verschillende denkwijze hebben, is je koeling niet in orde dan beslist je generator zelf, wat prioriteit is en stopt, meestal voor eeuwig !
En even iets om over na te denken, ruwweg, de warmte die ontstaat door het verbranden van de gebruikte brandstof, wordt1/3 omgezet in elektrische energie,1/3 word via de uitlaat afgevoerd, en de rest via koellucht. Dus niet iets om op het eind van je te doen lijst te plaatsen !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 19 Sep 2025, 09:27

misschien zijn er nog wel ergens lucht gekoelde deutz of gm,s te koop dan weet je meteen wat herrie is en heb je gelijk geen last van buren om je heen .
dat soort elende stonden vroeger ook veel in spitsen .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 19 Sep 2025, 10:57

kajoe schreef:misschien zijn er nog wel ergens lucht gekoelde deutz of gm,s te koop dan weet je meteen wat herrie is en heb je gelijk geen last van buren om je heen .
dat soort elende stonden vroeger ook veel in spitsen .

Nu je het zo zegt... Ik kan de "governor" er ook wel af halen. Misschien dat het blokje dan wat meer toeren maakt. En meende dat de uitlaat ook een beetje vliegroest had. Kan ik beter vervangen door een stuk pijp. Misschien ook nog eens kijken of ik er een carb van een 6.5 pk hondaclone op kan zetten.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor Wolf1 » 19 Sep 2025, 11:10

Met het uitbraken van deze forum vervuilende onzin maken jullie mij niet blij ! !
Een Dc Generator heeft als voordeel dat hij niet op een vast toerental hoeft te draaien, dat geeft de mogelijkheid het toerental aan te passen aan het te leveren vermogen.
Ben veel benieuwder hoe je dat gedaan hebt ? ? ?
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 19 Sep 2025, 11:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 19 Sep 2025, 11:29

Nog meer?
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 19 Sep 2025, 11:35

Amersfow schreef:Nog meer? ??????????????????????????????????????
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra