Elektra refit

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Elektra refit

Berichtdoor aatv » 27 Okt 2025, 12:14

inderdaad ik doe het ook zo met zwaardere verbruikers dan zit je ook niet met een bos dikke draden
te stoeien. bilgepomp sluit ik normaal direct op de accu aan als deze een autoswitch heeft. vind wel
belangrijk dat ie zijn werk kan doen als ik niet op de boot ben als het fout gaat en zo kan ik ook niet
vergeten om de schakelaar in de juiste stand te zetten.

greetzz aat
invictus maneo
aatv

ligplaats: wessem
info:

Berichtdoor pascall » 27 Okt 2025, 12:16

aatv schreef:inderdaad ik doe het ook zo met zwaardere verbruikers dan zit je ook niet met een bos dikke draden
te stoeien. bilgepomp sluit ik normaal direct op de accu aan als deze een autoswitch heeft. vind wel
belangrijk dat ie zijn werk kan doen als ik niet op de boot ben als het fout gaat en zo kan ik ook niet
vergeten om de schakelaar in de juiste stand te zetten.

greetzz aat

Geen zekering vergeten he! ;)
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 27 Okt 2025, 12:20

geen paniek alles wordt netjes gezekerd met de juiste zekeringen. gaat anders zo stinken als de
draden smelten haha.

greetzz aat
invictus maneo
aatv

info:

Berichtdoor aatv » 30 Okt 2025, 12:52

De electriek zit er ook in en alles netjes aangesloten met de juiste draaddiktes en zekeringen. indien je een schakelpaneel
gebruikt even de standaard zekeringen vervangen voor de juiste voor elke schakelaar die je gebruikt en daar van alle paneeltjes
alle stroom voorziening voor de schakelaars met elkaar verbonden zijn zul je er een los moeten maken en apart direct van de accu
van stroom voorzien om je top/ankerlicht te laten branden zodat je niet je contact daarvoor hoeft aan te laten. alle andere zaken
zijn via contactslot geschakeld. voor de meesten is een contactslot aansluiten een gevalletje van ja leuk maar hoe dan dus leg ik
het ff uit dan hoef je straks niet je eigen rot te goegelen. ik koop altijd bosch contactsloten deze zijn van goede kwaliteit.

voor een bosch contactslot dus; ook voor andere merken met dezelfde nummers.

30 -> 6mm2 draad -> zekering dicht bij accu 30/40 Ah naar gelang stroomverbruik -> hoofdschakelaar -> 30 op contactslot.
15 -> hierop sluit je via een busbar alles op aan wat je via contact geschakeld wil hebben. bij mij 4mm2 draad 20Ah gezekerd vlak bij contactslot.
50A -> hierop sluit je de draad aan welke naar je start relais gaat.
19 -> hierop sluit je de draad aan welke naar je gloei relais gaat.
17 -> gebruiken we niet.

15 kun je eventueel met 50A doorverbinden zodat je tijdens het starten stroom houd op 15.

ik ga met de dikkere draden van de busbar naar de rijgklem blokken en vandaar met dunnere draden naar de verbruikers. natuurlijk
wel altijd opletten dat je juiste diktes voor het verbruik gebruikt. met 1.5mm2 en 2.5mm2 zit je over het al gemeen wel goed.
aangezien er nog steeds mensen zijn die massieve draad, welke in huis gebruikt wordt, gebruiken nogmaals dit mag niet op een boot
daar de draad door trillingen kan breken met alle gevolg vandien! doe het dus ook niet!

acculampje; ledlampies zijn mooi maar werken niet om je dynamo te starten daar ze zwak zijn. om dit op te lossen monteer je het
oude lampje in het geheel erbij met een lampje van 4 á 5 watt. [ergens in de kast] en dan doen je led en dynamo het wel.

denk dat het er wel weer netjes en geordend uitziet.

greetzz aat

Afbeelding

Afbeelding
invictus maneo
aatv

info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra