Koelkast

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Koelkast

Berichtdoor Martin65 » 14 Jul 2026, 09:52

Op dit moment hebben we nog een Coolmatic MDC-110 koelkast aan boord staan. Met de zeer warme dagen hebben we gemerkt dat de temperatuur in de koelkast af en toe boven de 8 graden komt.
nu zit ik te overwegen om een nieuwe aan te schaffen die weer op dezelfde plek moet komen te staan. Hoogte is dan max 85cm en de breedte max 55 cm.
Zelf zit ik te denken aan de Dometic NRX 130c
Zijn er leden die hier ervaring mee hebben?
Alternatief kan ook nog zijn een koelkast op 230V, ook hier hoor ik graag de ervaringen van
Gebruikers-avatar
Martin65

ligplaats: Deventer
info:

Re: Koelkast

Berichtdoor benE » 14 Jul 2026, 13:03

Als je de koelkast alleen op 220v kan laten draaien,kan je ook kijken naar een gewone huiskoelkast.
Voor de prijs van de Dometic koop je drie gewone koelkasten.
Als die ook op 12v moet draaien wordt het lastiger.
benE

ligplaats:
info:

Berichtdoor Martin65 » 14 Jul 2026, 13:29

We hebben een ruim voldoende omvormer (multiplus 3000) maar die heeft natuurlijk ook een sluipverbruik, maar dat zal geen probleem zijn. We hebben 2x455WP panelen en 720 Ah aan accu's
Dus een 230 V koelkast is daarom ook een optie, ook naar de ervaringen op een boot ben ik dus benieuwd
Gebruikers-avatar
Martin65

info:

Berichtdoor henkvd » 14 Jul 2026, 13:43

Als je de reviews leest van de Domatic, komt de deur nu niet bepaalt als positief punt naar boven, een 220V uitvoering geeft je in ieder geval veel meer mogelijkheden.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 14 Jul 2026, 14:48

Wij hebben ook een Demotec gehad van 110l. die hebben we na ruim 20 jaar weggedaan omdat het niet koud genoeg meer werd in het koelgedeelte, en dat terwijl de jenever bevroor in het vriesvak. Hij verloor dus ook veel kou door de deurafsluiting die kennelijk niet goed meer afdichtte. De deurrubber vervangen was bij de onze niet te doen omdat alles verlijmd zat, heel vreemd. De inbouwmaten kwamen overeen met wat jij noemt 85*54. Daarom vind ik het vreemd dat jij in dezelfde ruimte nu een exemplaar kwijt kunt van 130l.
Wij hebben nu nl. ook een exemplaar van 130l. maar daarvan zit het compressorgedeelte los van de kast met een leiding van ong, 1,5m. Dat kwam bij ons goed uit want achter naast de koelkast had ik mooi de ruimte om die compressor te plaatsen op de bodem-huidplaat.De koelste plaats in onze boot. Deze uitvoering heb ik niet kunnen vinden bij Dometec zodat ik uiteindelijk bij het Italiaanse merk Vitrifrigo terecht ben gekomen. Gewoon een 12/24v compressorkoelkast. Ik was blij met de extra ruimte die deels ook in het vriesvak erbij kwam, wat het vrouwtje wel kon waarderen. Verder is dat eigenlijk een vrij sober uitgevoerde koelkast die je binnenin tegen de achterwand moet regelen...niet handig. Hij doet het wel prima en is zuinig. De compressor hoor je vrijwel niet omdat hij zo ver weg zit. Het grootste nadeel vond ik de prijs want die was boven de €1000,- Dat is effe zuur bij de aanschaf maar ben je al snel weer vergeten. Hij zit er nu 2 jaar in dus over de lange termijn kan ik nog niets zeggen.
Met jouw capaciteit aan zonnepanelen kun je alle kanten op want die 2 panelen zullen die koelkast makkelijk bij kunnen houden. Bedenk dat moderne nieuwe aanmerkelijk zuiniger zijn dan oude modellen
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor kajoe » 14 Jul 2026, 19:37

soms snap ik het niet .. wij hadden vroeger op ons passegiers scheepje een koel ruimte zeg 3meter lang 1m diep en 80 cm hoog dit zou worden geleverd door de firma ijskoud in Amsterdam om dat ons boord systeem helemaal 24 volt was en wij van mening waren dat dat spul op 220 zou werken maar wat verbaasde ons nee meneer zijden ze die compressors werken op 12 volt dus 2 van die dingen maar hoe dan koelkasten werken op 220 tja meneer dat lijkt zo maar er zit dus een kastje tussen de 220 die r 12 v van maakt dus wij bouwen ht om zodat het op24 v kan draaien wij snapten het even niet .
maar en paar weken later zou electrolux diemen voor ons nog een vries ruimte van een koel kompressors voor zien en wat verbaast zij zijden ook dan word het 12 volt en een kastje er tussen naar 24 volt ,ok dus later heeft de installaties nog 12 jaar gewerkt tot ik het schip verkocht zonder ook maar een probleem .
wel hebben we 2 24 volt heftruck accus geplaatst als extra stroom opslag buiten de normale hoop accus .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Martin65 » 19 Jul 2026, 10:10

Het Sluizenfront schreef:Wij hebben ook een Demotec gehad van 110l. die hebben we na ruim 20 jaar weggedaan omdat het niet koud genoeg meer werd in het koelgedeelte, en dat terwijl de jenever bevroor in het vriesvak. Hij verloor dus ook veel kou door de deurafsluiting die kennelijk niet goed meer afdichtte. De deurrubber vervangen was bij de onze niet te doen omdat alles verlijmd zat, heel vreemd. De inbouwmaten kwamen overeen met wat jij noemt 85*54. Daarom vind ik het vreemd dat jij in dezelfde ruimte nu een exemplaar kwijt kunt van 130l.
Wij hebben nu nl. ook een exemplaar van 130l. maar daarvan zit het compressorgedeelte los van de kast met een leiding van ong, 1,5m. Dat kwam bij ons goed uit want achter naast de koelkast had ik mooi de ruimte om die compressor te plaatsen op de bodem-huidplaat.De koelste plaats in onze boot. Deze uitvoering heb ik niet kunnen vinden bij Dometec zodat ik uiteindelijk bij het Italiaanse merk Vitrifrigo terecht ben gekomen. Gewoon een 12/24v compressorkoelkast. Ik was blij met de extra ruimte die deels ook in het vriesvak erbij kwam, wat het vrouwtje wel kon waarderen. Verder is dat eigenlijk een vrij sober uitgevoerde koelkast die je binnenin tegen de achterwand moet regelen...niet handig. Hij doet het wel prima en is zuinig. De compressor hoor je vrijwel niet omdat hij zo ver weg zit. Het grootste nadeel vond ik de prijs want die was boven de €1000,- Dat is effe zuur bij de aanschaf maar ben je al snel weer vergeten. Hij zit er nu 2 jaar in dus over de lange termijn kan ik nog niets zeggen.
Met jouw capaciteit aan zonnepanelen kun je alle kanten op want die 2 panelen zullen die koelkast makkelijk bij kunnen houden. Bedenk dat moderne nieuwe aanmerkelijk zuiniger zijn dan oude modellen

Dat merk ga ik ook eens even bekijken. Dank je wel
Gebruikers-avatar
Martin65

info:

Berichtdoor heuvels » 19 Jul 2026, 10:51

Hier al een jaar of 5 een isotherm koelkast op 12/24 volt. In ons geval een 85 liter. Goeie koop al was hij niet goedkoop. Maar 150 euro korting vanwege showroom model met klein krasje op deur.
Heel degelijk en veel zuiniger in gebruik dan vorige kleine 220 volt compressor kastje met omvormer

Is nog steeds te koop.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor kajoe » 19 Jul 2026, 15:30

tja helemaal niet meer van deze tijd ,,maar vroeger had je op de binnen en rijn vaart niet zoveel keus.
veel schippers hadden dan een koelkast van sibir of Electrolux ook vaak dan op petroleum gas en 12/24 volt 220 was toen nog vrijwel niet te vinden op schepen.
vaak een ellende als je flink slagzij maakte bij lade of lossen of hij viel uit of hij stond fiks te walmen ,
wij hebben indertijd honderden sibirs verkocht en naar schepen gebracht met ons bunkerbootje en op het winkelschip.
maar geleidelijk werd het beter meer 12 volt en later dus 220 en had je dus veel meer keus inplaats van de hele dure sibirs .
maar nu tja zo een klein kastje voor boot of camping is nu in euros fiks duurder dan toen in guldens .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Terug naar Scheepselektra