door Het Sluizenfront » 14 Jul 2026, 14:48
Wij hebben ook een Demotec gehad van 110l. die hebben we na ruim 20 jaar weggedaan omdat het niet koud genoeg meer werd in het koelgedeelte, en dat terwijl de jenever bevroor in het vriesvak. Hij verloor dus ook veel kou door de deurafsluiting die kennelijk niet goed meer afdichtte. De deurrubber vervangen was bij de onze niet te doen omdat alles verlijmd zat, heel vreemd. De inbouwmaten kwamen overeen met wat jij noemt 85*54. Daarom vind ik het vreemd dat jij in dezelfde ruimte nu een exemplaar kwijt kunt van 130l.
Wij hebben nu nl. ook een exemplaar van 130l. maar daarvan zit het compressorgedeelte los van de kast met een leiding van ong, 1,5m. Dat kwam bij ons goed uit want achter naast de koelkast had ik mooi de ruimte om die compressor te plaatsen op de bodem-huidplaat.De koelste plaats in onze boot. Deze uitvoering heb ik niet kunnen vinden bij Dometec zodat ik uiteindelijk bij het Italiaanse merk Vitrifrigo terecht ben gekomen. Gewoon een 12/24v compressorkoelkast. Ik was blij met de extra ruimte die deels ook in het vriesvak erbij kwam, wat het vrouwtje wel kon waarderen. Verder is dat eigenlijk een vrij sober uitgevoerde koelkast die je binnenin tegen de achterwand moet regelen...niet handig. Hij doet het wel prima en is zuinig. De compressor hoor je vrijwel niet omdat hij zo ver weg zit. Het grootste nadeel vond ik de prijs want die was boven de €1000,- Dat is effe zuur bij de aanschaf maar ben je al snel weer vergeten. Hij zit er nu 2 jaar in dus over de lange termijn kan ik nog niets zeggen.
Met jouw capaciteit aan zonnepanelen kun je alle kanten op want die 2 panelen zullen die koelkast makkelijk bij kunnen houden. Bedenk dat moderne nieuwe aanmerkelijk zuiniger zijn dan oude modellen
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan