HELP! aansluiten Victron FET Laadstroomverdeler

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: HELP! aansluiten Victron FET Laadstroomverdeler

Berichtdoor laserdevil » 25 Jan 2015, 12:14

klopt elrenegado.
Het is puur afhankelijk van het type dynamo wat je hebt , wat bepaald of de energizer aangesloten moet worden of niet.
Daarom adviseer en doe ik , als ik bij anderen de fet monteer , dat ze eerst zonder energizer alles aansluiten.
Bij het aanzetten van het contact moet de blauwe led en het dynamolampje gaan branden.
Zoniet , dan pas de energizer aansluiten.
En zeker belangrijk , hou je aan de aansluitschema's van de fabrikant.
Alles heeft een reden.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor rick777 » 25 Jan 2015, 12:41

Oke super! dan ga ik het volgende week zo eens proberen

Eerst zonder energize, mocht dat niet werken zet ik de energize op een geschakelde plus, en niet meer rechtstreeks op D+
Ik wil voorkomen dat de spanningsregelaar weer kapot gaat...

De exacte reden dat deze kapot is gegaan zou ik nog graag achterhalen, Misschien iets te maken dat tijdens het starten een (te hoge) spanning vanaf de FET op D+ blijft staan?
rick777

ligplaats: Hapert
info:

Berichtdoor aquanaut » 25 Jan 2015, 19:57

Om het verhaal compleet te maken,
De energize aansluiting is niet de voeding van de Argofet, de voeding van de Argofet komt gewoon via de accukabels.
De Argofet heeft wel een voedingspanning nodig daarom is het noodzakelijk om ook de ground aansluiting aan min te leggen.
De energize aansluiting is een stroombeperkte omgekeerde diode in de FETbrug die er voor zorgt dat +batt aan de B+ van dynamo komt te liggen.
Zoals eerdere posters al concludeerde bepaalt het type dynamo of het nodig is om de energize aansluiting te gebruiken.
80 % van de huidige dynamo's gaat gewoon laden, ook als er geen +batt op de B+ aanwezig is.
Voor de overgebleven groep is het noodzakelijk om de energize aansluiting te gebruiken.
Het aansluiten van de energize op de D+ heeft geen functie!
Het feit dat dit gecombineerd wordt komt uit het gegeven dat er indien er een D+ op de dynamo zit deze via een lampje aan het contactslot vastzit.
Met dit zelfde contactslot schakelen we ook de energize input.
Het zijn meestal juist de modernere dynamo's zonder D+ die een +batt op de B+ nodig hebben om te gaan laden.
De batt+ mag NOOIT zonder lampje of weerstand aan de D+ komen te liggen, hierdoor verbranden de veldwindingen van je dynamo (of je spanningsregelaar)
Bij een stilstaande dynamo (zonder magnetisch veld) is de veldwinding zo goed als gelijk aan massa (min) onbegrensd hier +batt op aan sluiten zal een te grote stroom door de veldwindingen laten lopen.
Daarom zit het dynamolampje in serie met deze veldwinding, deze beperkt de stroom door de veldwikkeling.

Advies aan rick777,
Indien je dynamo voorzien is van een D+ aansluiting heb je grote kans dat hij spontaan gaat laden zonder +batt aan B+
Gewoon proberen dus.
Indien het niet werkt, de energize aansluiting met een 2,5 mm2 kabeltje aan contact 15 van je contactslot leggen.
Van de hele installatie met het dynamolampje afblijven.

Als je verder nog informatie nodig hebt moet je me maar een PB sturen of contact opnemen via de website.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor rick777 » 25 Jan 2015, 20:19

Echt super bedankt!

Het verhaal en de werking is mij nu helemaal duidelijk.
Zodra de spanningsregelaar vervangen is ga ik het eerst zonder Energize aansluiting testen.

Ik kom er op terug zodra alles werkt, of indien ik nog vragen heb.
rick777

info:

Berichtdoor rick777 » 03 Feb 2015, 21:01

Ik heb de energize aansluiting eerst weg gelaten en getest.
Toen werkte het nog niet.

Vervolgens heb ik de energize rechtstreeks op de accu + aangesloten om te kijken of hij inschakelde (blauwe led), en jawel hoor. Uiteindelijk heb ik rechtstreeks vanaf het contactslot de geschakelde plus gepakt.

Het werkt nu perfect!
thanks voor alle info
rick777

info:

Berichtdoor aquanaut » 03 Feb 2015, 21:24

Beste Rick777,

Zoals ik al postte, dit is de juiste manier van aansluiten.
Jij hebt dus een dynamo die blijkbaar een batt+ op de B+ moet hebben alvorens op te komen.
Geeft helemaal niets daarvoor precies zit de energize aansluiting op de Argofet en sommige modellen Argodiode.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Vorige

Terug naar Scheepselektra