Spoed (wegens onderweg vakantie): hekschroef

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Spoed (wegens onderweg vakantie): hekschroef

Berichtdoor Amersfow » 27 Jul 2025, 12:30

Tegenwoordig kun je met een beetje Makita accu al een auto starten. Als je die even ergens kunt lenen?
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 27 Jul 2025, 13:19

BertB schreef:Mijn eerste stap zou zijn om ergens een vrachtwagenaccu of zo erop te zetten om de accu’s echt uit te sluiten.

Ik zat later nog even na te denken over deze uitspraak.

Dat schiet ook niet op ,want je bent daar ook 2 stuks in serie van nodig.
Ook een truck accu is maar 12 volt.
Truck accu's van 24V zijn er niet .
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 27 Jul 2025, 13:56

BertB schreef:Mijn conclusie zou zijn dat de accu’s ofwel kapot zijn, ofwel helemaal leeg en dus niet goed laden…

Bert, ik denk een zeer juiste conclusie
Neem even aan dat de 2 accu's 12V parallel geladen worden ?
Je kan nu natuurlijk met allerlei accu's gaan slepen, denk je vandaag al genoeg fysiek belast te hebben, dus zoek een goede 24V lader sluit deze aan op de 24V plus en de min en haal de kabels van het doorverbind relais tijdelijk weg.
Vervang deze door 1 hulpstartkabel doorverbinding. Gr. Wolf1
Morgen gaan we verder, niet vergeten de stekker van de lader in het stopcontact te steken !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 27 Jul 2025, 14:02

Amersfow schreef:Tegenwoordig kun je met een beetje Makita accu al een auto starten. Als je die even ergens kunt lenen?

Geweldige informatie, kom jij er even 1 brengen ? Zal Bert blij mee zijn !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor BertB » 27 Jul 2025, 14:33

@Amersflow; geen Makita accu bij me. Moet dan nattuurlijk 24 volt zijn.

@Renegade; weer wat geleerd. Echt al 64 jaar gedacht dat alle vrachtwagens een 24 volt systeem
Hadden…

@Wolf1; drie accu(set’)s;

- 2 stuks 12v 225Ah parallel is 12v 450Ah huishoudaccuset. Hier zit ook de boegschroef op en dat werkt goed.
- 1 x 12v 225Ah startaccu
- 2 stuks 12v 50Ah in serie is 24v 50Ah hekschroefaccuset.

Ik heb een Mobitronic walstroomlader met drie uitgangen; één naar de huishoudset, één naar de startaccu en één naar een Mastervolt 12v naar 24v dc/dc converter. Ik begin zo langzamerhand nu te vermoeden dat alleen de huishoudset en de startaccu worden opgeladen door de dynamo. Als dat zo is: geen walstroom is geen lading hekschroefaccu. Vanavond in de haven even de bedrading nalopen. En als dat zo is misschien overwegen om de dc/dc converter op de huishoudaccu aan te sluiten in plaats van op de walstroomlader. Dan wordt die ook geladen tijdens varen…
BertB

ligplaats: Strijen
info:

Berichtdoor Renegade » 27 Jul 2025, 14:40

BertB schreef: Echt al 64 jaar gedacht dat alle vrachtwagens een 24 volt systeem
Hadden…

Dat hebben ze ook wel ,maar altijd met 2 accu's van 12 Volt in serie.
Want een accu van 24V is er niet voor trucks.
Niet te tillen ook,want 1 accu van 12V met 225 a 230(Banner) Ah weegt rond de 63kg.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 27 Jul 2025, 15:31

BertB schreef:- 2 stuks 12v 225Ah parallel is 12v 450Ah huishoudaccuset.
Ik heb een Mobitronic walstroomlader met drie uitgangen; één naar de huishoudset, één naar de startaccu en één naar een Mastervolt 12v naar 24v dc/dc converter. Ik begin zo langzamerhand nu te vermoeden dat alleen de huishoudset en de startaccu worden opgeladen door de dynamo. Als dat zo is: geen walstroom is geen lading hekschroefaccu. Vanavond in de haven even de bedrading nalopen. En als dat zo is misschien overwegen om de dc/dc converter op de huishoudaccu aan te sluiten in plaats van op de walstroomlader. Dan wordt die ook geladen tijdens varen…

Dat is zeer twijfelachtig, het is 2x de capaciteit van de slechtste 2 x 0 = ?
Zag ook liever 1 walstroom lader parallel aan de dynamo samen op een 3 voudige laadstroom verdeler, hoe die DC/DC omvormer daar mee omgaat heb ik geen ervaring mee, als dat problemen geeft kan deze set altijd nog, met een relais 12V geladen worden,
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor BertB » 27 Jul 2025, 16:01

@Wolf1; hoe bedoel je; capaciteit van de slechtste? Vooralsnog ga ik ervan uit dat de hekstroomaccu’s misschien wel goed zijn maar leeg. Bij aansluiten van dc/dc converter op de huishoudaccu zou deze maximaal 50 Ah (exclusief wat rendementsverlies) uit de 450 Ah uit de huishoudaccu trekken want dat is van leeg naar vol.

In dat geval wordt de hekstroom accuset altijd weer volgeladen, en de huishoudaccu en startaccu laden met de walstroomlader of de dynamo. Een dc/dc converter direct op de dynamo schijnt men af te raden omdat er geen vlakke spanning van de dynamo komt. De huishoudaccu buffert dat in de voorgestelde oplossing.
BertB

ligplaats: Strijen
info:

Berichtdoor Wolf1 » 27 Jul 2025, 17:22

Bert, nog een keer ! zet je 2 accu's naast elkaar dus parallel dan heb je uiteindelijk de capaciteit van 2x de slechtste.
Als 1 accu 100AH stroom bezit en er staat er een da naast van 10AH, dan loopt de een over in de ander en heb je in zeer korte tijd dus nog maar een capaciteit van 20AH, is er 1 kapot dan wordt het dus 2x0=?
Je verhaal over je DC lader begrijp ik ook, maar ben ik ook niet blij mee, de capaciteit van de hekschroef accu moet ten aller tijden uit de service batterij komen. De capaciteit van de hekschroef batterij is veel te klein, die vergroten zou simpel zijn, ware het niet dat we met deze manier van laden zitten !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 27 Jul 2025, 18:26

Er wordt hier veel naar die accu's gekeken als oorzaak, maar daar ben ik nog niet zo zeker van. Deze zijn kennelijk door een deskundige gemeten en goed bevonden.
Daar van uitgaande en een zeer snel inzakkende spanning bij belasting duidt volgens mij op een (gedeeltelijke} sluiting in het systeem. Dan is het logisch om ook eens naar die Cupa te kijken waarvan we niet weten of dat een 40, 50, of wellicht wel een 90 is, zaken die ook uitmaken bij een maken van een analyse. Het is mij niet duidelijk of de betreffende accu(set) ook nog voor andere doelen aan boord gebruikt worden en hoe die zaken nog functioneren.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra