Scheepselektra op basis van MultiPlus

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Scheepselektra op basis van MultiPlus

Berichtdoor Wolf1 » 03 Aug 2025, 08:10

Als we alleen over de 3000W omvormer praten op 1m afstand van de batterij, dan kan je, bij 12V met aansluit kabels van 75 mm² volstaan !
Maar als je daar dan b.v. mee wilt gaan koken, heb je daar ook de benodigde accu capaciteit voor ?
En hoe ga je deze capaciteit dan weer laden ?
En zo kom je dan vanzelf op de voordelen van "lithium"
En wil je dan weer een combinatie van lood om te starten en lithium voor de service batterij ?
En zo kom ik dan, op starten uit een condensator, gevoed uit de service bat.
Maar ik zal stoppen, vraag maar wat je weten wilt ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor gewoonmich » 04 Aug 2025, 05:54

Wat wil je eigenlijk aansluiten op een 3000W multiplus. Is het niet wat overdreven op een bootje van nog geen 10m?

Zoals Wolf1 al aangaf, je accu capaciteit moet ook op de 3000W zijn aangepast. Dat haal je niet meer uit een accu.
Tenzij het Lithium is (al vermoed ik dat je dan ook niet genoeg hebt aan een accu).

Voor lithium moet je ook weer het eea voor aanpassen en krijg nu niet de indruk dat je weet waar je over praat.
Gebruikers-avatar
gewoonmich

ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Berichtdoor Franc » 04 Aug 2025, 06:32

Het klopt dat ik (nog) niet precies weet waar ik over praat, vandaar mijn vragen hier :D

Ik ben er ook nog niet over uit of ik 3000 wil of 2000 en of ik zoveel nodig heb. Ik dacht wat extra ‘ruimte’ kan geen kwaad, je hoeft niet het volledige vermogen altijd te gebruiken toch? Maar wellicht is 3000 overkill. Mijn koelkast moet draaien en ik wil koffie kunnen zetten dan wel een broodje afbakken. Maar dat laatste hoeft niet tegelijk.
Het zou aan de ander kant zonde zijn om veel geld te investeren om er dan achter te komen dat je het net te krap bemeten hebt.

Daarom heb ik ook nog niets besloten of gekocht. Ik blijf het raar vinden dat men de lengte van de boot erbij blijft halen….noem me eigenwijs, maar het gaat er toch om wat ik allemaal wil kunnen aansluiten?
Franc

ligplaats: Heenvliet
info: Motorkruiser 9m50
genaamd de "Frami II"

Berichtdoor Wolf1 » 04 Aug 2025, 07:36

Franc, je kan elke kabel uitrekenen en dan uitgaan van de lengte van de kabel, en daar komt dan een diameter uit die je vervolgen naar boven afrond, om geen X aantal kabels aan te moeten schaffen, welke dan vervolgens per meter vele malen duurder zijn als een rol !
Een kabel is nooit te dik, maar wel te dun. De uitvoering van apparatuur is vaak wel bepalend voor een maximum.
Om hier dus tot tot de beste en de goedkoopste oplossing te komen, mijn vuistregel die dan geheel opgaat, tot schepen van 15 meter
Zou het 20m zijn, dan wordt het b.v. 4 mm².
Comprende ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Calidris » 04 Aug 2025, 07:51

gewoonmich schreef:Wat wil je eigenlijk aansluiten op een 3000W multiplus. Is het niet wat overdreven op een bootje van nog geen 10m?

Zoals Wolf1 al aangaf, je accu capaciteit moet ook op de 3000W zijn aangepast. Dat haal je niet meer uit een accu.
Tenzij het Lithium is (al vermoed ik dat je dan ook niet genoeg hebt aan een accu).

Voor lithium moet je ook weer het eea voor aanpassen en krijg nu niet de indruk dat je weet waar je over praat.

Precies dát!

Als je over dergelijke vermogens praat blijkt het in de praktijk vaak alleen maar voor de "heb". Het aantal keren dat je werkelijk dat vermogen gebruikt op 12V is nihil.
Mensen die dat wel doen om te wassen etc. hebben een 24V systeem wat daar ook op uitgerekend is en niet lukraak een opwelling.

2 of 3Kw op 12V getuigd van gebrek aan realiteits besef.
Ga eerst eens op een rijtje zetten wat je op 230V aan boord hebt (niet wat je wilt) en of sommige gebruikers werkelijk noodzakelijk zijn voor gebruik op de accu.
Zoals al eerder genoemd moet je mogelijk ook je bestaande 12V systeem herzien en aanpassen. Alleen een blauw kastje aan boord zetten is minder zinvol.

Alles is al genoemd hiervoor.
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Berichtdoor Franc » 04 Aug 2025, 08:35

Ik vind het een beetje jammer dat de focus nu ligt op het vermogen dat ik graag zou willen genereren en dat mensen zelfs boos lijken te worden omdat ik er ook maar over na durf te denken... :shock:

Mijn doel is 230V aan boord van accu of walstroom zonder zorgen of omprikken of wat dan ook.
Daar ging mijn vraag ook over en niet of 2000VA of 3000VA wel genoeg is.

2000VA levert 'maar' 1600W (en de 3000VA 2400W) en een gemiddeld koffiezetapparaatje gebruikt al 1400W dus zo onrealistisch is mijn beeld niet.

En het gaat juist wel om wat ik 'wil' want er is nu niets....

Bedankt voor de hulp zover.
Franc

ligplaats: Heenvliet
info: Motorkruiser 9m50
genaamd de "Frami II"

Berichtdoor heuvels » 04 Aug 2025, 09:11

Vraag 1 is hoeveel vermogen je nodig hebt. Die vraag kun je zelf het beste beantwoorden

Vraag 2 is hoeveel accu je nodig hebt om dit vermogen lang genoeg te kunnen leveren
Dit gaat samen met Vraag 3.

Vraag 3 is hoe de accu's op peil worden gehouden. Dit hangt af van jouw recreatie gedrag. Lig je meestal aan de walstroom? Zonnepanelen? Aggregaat? Veel varen en opladen met dynamo? Hoeveel tijd moet je kunnen overbruggen, onder zonlicht en walstroom?
Zet dit voor jezelf eerst op een rijtje.
.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Wolf1 » 04 Aug 2025, 10:40

Franc, ben bang dat je niet zomaar antwoord hebt, op alle vragen !
En nu de Bernische molen dicht is, wordt het nu "Schats" of de "Zalm" in Den-Briel ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Calidris » 04 Aug 2025, 19:34

Franc schreef:Ik vind het een beetje jammer dat de focus nu ligt op het vermogen dat ik graag zou willen genereren en dat mensen zelfs boos lijken te worden omdat ik er ook maar over na durf te denken... :shock:

Mijn doel is 230V aan boord van accu of walstroom zonder zorgen of omprikken of wat dan ook.
Daar ging mijn vraag ook over en niet of 2000VA of 3000VA wel genoeg is.

2000VA levert 'maar' 1600W (en de 3000VA 2400W) en een gemiddeld koffiezetapparaatje gebruikt al 1400W dus zo onrealistisch is mijn beeld niet.

En het gaat juist wel om wat ik 'wil' want er is nu niets....

Bedankt voor de hulp zover.

Het gaat je lukken..... 8-)
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Berichtdoor Wolf1 » 08 Aug 2025, 09:22

Franc schreef:Ik vind het een beetje jammer dat de focus nu ligt op het vermogen dat ik graag zou willen genereren en dat mensen zelfs boos lijken te worden omdat ik er ook maar over na durf te denken...

Franc, nog steeds aan het nadenken ? Of je nagels aan het knippen, last van lange tenen ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra