Inbouwen zelfbouw 12v generator in boot?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Inbouwen zelfbouw 12v generator in boot?

Berichtdoor Wolf1 » 17 Sep 2025, 16:01

Budget DIY-2 schreef:Ik zat zelf te denken aan: gaatje in de hoofdmotor uitlaat boren, en de generator uitlaat er schuin op aan sluiten. (met flexibele koppeling ertussen) Zelfde concept als met een blow-off valve voor een turbo motor, maar dan in omgekeerde richting ivm air(rook)flow. De generator en inboard motor zouden niet samen aan gaan, dus daar heb je geen ellende mee.

Moet je nog even door denken, er zijn 6 standen op de krukas van je hoofd waar bij een in en een uitlaat samen open staan, en dus het uitlaat gas van je grasmaaier vrij de machinekamer wordt ingeblazen !
Houw van mensen die zelf dingen maken, cq bedenken, heb een hekel aan knoeiers !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 17 Sep 2025, 17:36

Realiseer je wel dat benzinedampen onderin je boot erg gevaarlijk kunnen zijn. Dan is met één vonk niet alleen je generator weg maar ook je boot en met een beetje pech jijzelf en/of je opvarenden ook. Maar het erge aan het verhaal is dat je ook anderen ermee in gevaar kunt brengen. Zo'n generator hoort niet in een boot. Ik zou trouwens ook maar eens aan je verzekering vragen wat die van dit onzalige idee vindt.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 17 Sep 2025, 19:03

Wolf1 schreef:Moet je nog even door denken, er zijn 6 standen op de krukas van je hoofd waar bij een in en een uitlaat samen open staan, en dus het uitlaat gas van je grasmaaier vrij de machinekamer wordt ingeblazen !
Houw van mensen die zelf dingen maken, cq bedenken, heb een hekel aan knoeiers !

En daarom vroeg ik het ook hier. ;) Dat de generator z'n uitlaat gassen door het diesel blok naar buiten kan blazen, had ik nog niet bij stilgestaan. En een must voor mij, was de veilige afvoer van de uitlaatgassen. Dit side-project gaat dus idd niet door.
Laatst gewijzigd door Budget-DIY op 17 Sep 2025, 19:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor Renegade » 17 Sep 2025, 19:04

Budget DIY-2 schreef:Ik zat zelf te denken aan: gaatje in de hoofdmotor uitlaat boren, en de generator uitlaat er schuin op aan sluiten. (met flexibele koppeling ertussen) Zelfde concept als met een blow-off valve voor een turbo motor, maar dan in omgekeerde richting ivm air(rook)flow. De generator en inboard motor zouden niet samen aan gaan, dus daar heb je geen ellende mee. .

Om de reden die Wolf1 al noemt ,is dat niet verstandig.
Maar er is ook nog een 2de reden.u
Een draaiende brandstofmotor produceert naast power ook hete uitlaatgassen.
Nu heb ik begrepen uit je verhaal,dat je een "natte uitlaat" hebt.
De uitlaatgassen van de OM616 worden gekoeld door toevoeging van koelwater uit warmtewisselaar naar de uitlaat.
De natte uitlaat werkt dan als demper.
Nu het volgende ,als je generator draait , draait de OM616 niet ,dus heb je ook geen toevoer van koelwater ,met als gevolg ,hete uitlaatgassen je kunststof( meestal) waterlock in wat fungeert als demper.Deze hete gassen jagen het nog aanwezige restant water eruit ,en weg is de demping van uitlaat geluid, en die hete gassen maken van je waterlock een ingezakte slappe zak,als die al niet gesmolten is na verloop van tijd.

Om deze 2 redenen kan het niet.

En waar we niet genoeg voor kunnen waarschuwen is , GEEN BENZINE ONDERIN JE BOOT.
Als je grasmaaiermotor een dieseltje was geweest ,had ik er geen moeite mee.
Maar een benzinemotor ,vooral zo'n dingetje waar je het tankje regelmatig moet bijvullen,DAT MOET JE NIET WILLEN.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 17 Sep 2025, 19:26

Renegade schreef:Nu heb ik begrepen uit je verhaal,dat je een "natte uitlaat" hebt.

Het is inderdaad een droge uitlaat/spuwt geen water. Gesloten koel systeem met buizen onder de boot door. En met het verhaal over "iets met benzine onder in de boot": zal m'n gewone generator dan ook uit het ruim halen. (stond daar als opslag) Zal dan wel flink passen en meten worden, want de boot gaat momenteel richting een bouwput. En nee, ik vaar er momenteel niet mee. Ligt netjes in de haven, en ivm gebrek aan vaar ervaring met een grote boot, zie ik het niet zitten om alleen uit te varen.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor heuvels » 17 Sep 2025, 20:14

Is al eerder vermeld, ik zou voor grotere zonnepanelen gaan.... kost niet zoveel meer...
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Budget-DIY » 17 Sep 2025, 21:11

heuvels schreef:Is al eerder vermeld, ik zou voor grotere zonnepanelen gaan.... kost niet zoveel meer...

Ik heb 4 nieuwe panelen liggen, voor op een woning. 290 Wp. Ik maak me meer druk over weinig zon en "te weinig" accu opslag. (280 Ah lifepo4, zelfbouw) Maar gezien alle problemen met dit concept van de generator inbouwen, lijkt me meer accu capaciteit en dan eventueel toch de generator op land draaien, de beste optie.

*PS: heb die accu gemaakt voor ongeveer 300 euro.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor heuvels » 17 Sep 2025, 21:23

In de zomermaanden moet je je hier prima mee kunnen behelpen...
Voor de beeldvorming:
Ik red het prima met 120 watt aan panelen en 240 AH (lood)accu in de zomermaanden.
Als gebruikers heb ik een 12 volt koelkast, TV (hooguit 2 uur per dag) verlichting, diverse opladers en waterpomp.
Als de zon goed schijnt dan zijn de accu's om 12 uur vol en kan ik zelfs nog een fietsaccu er bij opladen.
Ik heb nog niet aan de walstroom gehangen en de koelkast is sinds half april niet uit geweest.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Budget-DIY » 17 Sep 2025, 21:28

Ik zou graag uiteindelijk ook in de lente en herfst, de boot gebruiken. Daarnaast verwacht ik meer electronica in de boot te bouwen. Vandaar dat ik deze generator bouwde, zodat ik een off-grid back-up stroom voorziening heb.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor quichot » 18 Sep 2025, 10:18

Je zou kunnen denken aan iets dat te vergelijken is met een gasbun bovendeks. Veilige eigen plek aan dek, en toch uit weer en wind. De bun kan je dan bovendien aan de binnenzijde van geluiddempend materiaal voorzien. Zolang je maar voor voldoende ventilatieopeningen zorgt lijkt me dat geen probleem.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende