Budget DIY-2 schreef:Ik zat zelf te denken aan: gaatje in de hoofdmotor uitlaat boren, en de generator uitlaat er schuin op aan sluiten. (met flexibele koppeling ertussen) Zelfde concept als met een blow-off valve voor een turbo motor, maar dan in omgekeerde richting ivm air(rook)flow. De generator en inboard motor zouden niet samen aan gaan, dus daar heb je geen ellende mee. .
Om de reden die Wolf1 al noemt ,is dat niet verstandig.
Maar er is ook nog een 2de reden.u
Een draaiende brandstofmotor produceert naast power ook hete uitlaatgassen.
Nu heb ik begrepen uit je verhaal,dat je een "natte uitlaat" hebt.
De uitlaatgassen van de OM616 worden gekoeld door toevoeging van koelwater uit warmtewisselaar naar de uitlaat.
De natte uitlaat werkt dan als demper.
Nu het volgende ,als je generator draait , draait de OM616 niet ,dus heb je ook geen toevoer van koelwater ,met als gevolg ,hete uitlaatgassen je kunststof( meestal) waterlock in wat fungeert als demper.Deze hete gassen jagen het nog aanwezige restant water eruit ,en weg is de demping van uitlaat geluid, en die hete gassen maken van je waterlock een ingezakte slappe zak,als die al niet gesmolten is na verloop van tijd.
Om deze 2 redenen kan het niet.
En waar we niet genoeg voor kunnen waarschuwen is , GEEN BENZINE ONDERIN JE BOOT.
Als je grasmaaiermotor een dieseltje was geweest ,had ik er geen moeite mee.
Maar een benzinemotor ,vooral zo'n dingetje waar je het tankje regelmatig moet bijvullen,DAT MOET JE NIET WILLEN.