Scheepselektra op basis van MultiPlus

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Scheepselektra op basis van MultiPlus

Berichtdoor Franc » 08 Aug 2025, 10:58

Ik ben sowieso alles nog aan het overdenken.
Voorlopig staan er werkende accu's in de boot, heb ik 1000W 230 tot mijn beschikking en moet ik nog gaan ontdekken hoe lang ik zonder walstroom wil. Het enige dat ik echt mis is een acculaadsysteem voor als ik aan de wal lig.

Ik weet denk ik wel 99% zeker dat de 12/2000 (dus 1600W) genoeg moet zijn.
Heel even getwijfeld of ik naar 24V moet maar dan haal ik me weer erg veel op de hals om a) te kunnen laden met een 12V dynamo en b) ik moet omvormen naar 12V voor alle bestaande apparatuur (belangrijkste is de boegschroef).
Ik denk dat dat *te* veel gedoe is om een dunner kabeltje van 1meter te kunnen gebruiken.

Los van dat ben ik nog steeds het meest benieuwd naar hoe men het doet met randaarde van de wal, aan boord, aardlekschakelaars e.d. Dat lijken mij zaken die ik moet weten, ongeacht hoeveel vermogen ik aan boord wil hebben.

En ik heb helemaal geen lange tenen en mijn nagels zijn altijd netjes geknipt :-) maar ik begrijp niet waarom sommige mensen zo fel moeten reageren op wat in essentie alleen nog maar hersenspinsels zijn..
Ik heb een (voor mij) nieuwe, grotere boot, moet heel veel ontdekken en wil het gelijk goed doen (dwz op de toekomst voorbereid). Ik ben opgegroeid op het water en ben nu op een leeftijd dat ik het weer leuk vind om te gaan varen en ben geen yup 'zonder realiteitsbesef' die ook zo nodig een boot wil hebben.....

NB Als je lekker wilt eten: Markt 1 in Heenvliet :-)
Franc

ligplaats: Heenvliet
info: Motorkruiser 5m35
genaamd de "Frami"

Berichtdoor Wolf1 » 08 Aug 2025, 11:34

Franc schreef: Als je lekker wilt eten: Markt 1 in Heenvliet :-)

Eind oktober zijn we weer thuis, denk tijd genoeg om er over alles na te denken !
Voor specifieke vragen, mail of PB.
Een forum is net een kippenhok met veel, te veel haantjes.
Al die hanen moeten hun frustraties kwijt ! en dat kan hier geheel anoniem. De ware aard van het beestje is dan vaak heel anders als dat je verwacht.
Lig nu op een plek waar allerlei hanen loslopen, ben op tijd wakker, maar vindt het toch mooi !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 08 Aug 2025, 14:28

Hier veel info over aarding op de boot
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... chepen.pdf
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Calidris » 08 Aug 2025, 22:17

Wolf1 schreef:Eind oktober zijn we weer thuis, denk tijd genoeg om er over alles na te denken !
Al die hanen moeten hun frustraties kwijt ! en dat kan hier geheel anoniem. De ware aard van het beestje is dan vaak heel anders als dat je verwacht.
Lig nu op een plek waar allerlei hanen loslopen, ben op tijd wakker, maar vindt het toch mooi !

Sprak de luidruchtigste opperhaan.... :lol:
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Berichtdoor Renegade » 08 Aug 2025, 22:58

Calidris schreef:Sprak de luidruchtigste opperhaan.... :lol:

Hier misschien .
Maar ik denk dat op de https://varenderfgoed.nl/galerij/aakant.html zijn "hennetje" het hoogste lied kraait. :lol: :mrgreen:
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 08 Aug 2025, 23:59

Sprak de luidruchtigste opperhaan.... :

Heeft gelijk.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor chaea » 09 Aug 2025, 00:19

chaea schreef:Sprak de luidruchtigste opperhaan.... :

Heeft gelijk.

Koester de opperhanen, we zijn er al veel kwijt.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor BertB » 09 Aug 2025, 11:44

@franc,

Ik begrijp je vragen hoor. Volgens mij stel je goede vragen, die ik ook heb. Ik wil ook uiteindelijk graag 230V aan boord voor mijn koffiezetter en verder nergens voor. Ik zou graag een MultiPlus2 3000VA hebben op mijn bootje van 10 meter. Dat ding laadt je huishoudaccu op walstroom en met een wat lager vermogen je startaccu. Tijdens varen levert hij 230 volt en voor een 1500W Nespresso heb je dat volgens mij nodig. Even grof gerekend trekt een Nespresso dan 10Ah uit je accu uitgegaan van 5 minuten tijd om op te warmen. En dat trekt je dynamo als het goed is tijdens het varen wel weer bij. En let wel; er gaan inderdaad grote stromen lopen vanaf je accu, dus korte dikke kabels naar de MP, maar dat duurt slechts een paar minuten per kop koffie. Voor berekeningen van kabeldoorsneden is de vuistregel van Wolf1 handig. Je kunt ook de gratis Victron Toolkit app downloaden die rekent alles zo voor je uit.

Ik vind dat het niet aan anderen is om te oordelen of jouw wens gerechtvaardigd is. Moet je lekker zelf weten. Als je wilt kan ik je via pb wel mijn conceptschema sturen. Is nog niet klaar maar wel in wording. Ik heb er ook geen bloedspoed mee. Dat was alleen met mijn hekschroefellende onlangs :-).

Succes,

Bert
Laatst gewijzigd door BertB op 09 Aug 2025, 15:18, in totaal 1 keer gewijzigd.
BertB

ligplaats: Strijen
info:

Berichtdoor Calidris » 09 Aug 2025, 13:48

heuvels schreef:Hier veel info over aarding op de boot
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... chepen.pdf

Vrijblijvend Ter info over scheidingstrafo:
https://t.me/zeilersforum/139
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Berichtdoor TijmenB » 11 Aug 2025, 10:48

Wolf1 schreef:Eind oktober zijn we weer thuis, denk tijd genoeg om er over alles na te denken !

Wij zijn toch eerder de kippen? En zonder heeft die haan geen reet te doen. Goed dat jij ons dan nog een beetje in toom kan houden Wolf ;)

Afijn, ik heb dan ook een 12v systeem aan boord met een Victron 1600VA multiplus (1300W continu). Voor koffie gebruikt ik de kleinste Nespresso. Die trekt zo'n 1200W en is binnen 30 seconden opgewarmd. Prima voor een paar bakjes koffie maar als je meer (tegelijk) wilt moet je zwaarder. En dan kan je beter naar 24V zoals o.a. Wolf aangeeft.
Vaak zijn er prima kleinere elektrische apparaten die nog op 12V kunnen zonder grote vermogens. Alleen de kwantiteit neemt dan af van wat je wilt bereiden.

Tevens heb ik sinds dit seizoen een 410Wp paneel op mijn boot. Echt ideaal! Ondanks het slechte weer de afgelopen weken hoefde we geen moment aan de walstroom in Friesland.
TijmenB

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra