Zekeringautomaat voor 12 volt

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Zekeringautomaat voor 12 volt

Berichtdoor henkvd » 26 Sep 2025, 18:54

Niet iedereen zal het er mee eens zijn, er uit klappen doen ze in ieder geval als het fout gaat, helaas 26 jaar dan de verkeerde automaten gemonteerd, eerder waren ze er niet. Er is idd nog nooit een installatie op afgekeurd, mogelijk maken we nu te veel mensen wakker.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Wolf1 » 26 Sep 2025, 23:02

Henk, bedankt, heb de zelfde ervaring en denkt er net zo over, de tijd zal het leren.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 27 Sep 2025, 03:56

ik heb in het topic nieuwe motor een foto geplaatst van de 12/24 volt schakelkast in ons bootje, daar zijn heel wat zekeringen te zien, allemaal AC.
Omdat het een zelfbouw gevalletje betreft werd het scheepje gekeurd, in opdracht van de verzekeringsmaatschappij.
Man heeft 6 uur werk gehad en ook het installatiewerk grondig bekeken, was onder de indruk van de uitvoering er van.
Maar is 31 jaar geleden, mogelijk zijn de eisen veranderd.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 27 Sep 2025, 10:50

Amersfow schreef:Hoelang gaan we zo'n onderwerp rekken ? :D Conclusie: als je nu automaten wil aanschaffen koop je ze voor DC. Hoe moeilijk kan het zijn.

Dat ga jij ons komend voorjaar, vast vertellen !
Afbeelding
Eisen aangaande zekeringen zijn tot op heden nog niet gewijzigd, maar dat gaat, zoals Henk ook al opmerkte, misschien nu wel veranderen ?
Verwacht dan wel dat alles wat voor die datum gebouwd is rustig kan blijven zitten !
Kom daarmee tot de slotsom, gebruik tot die datum gewoon AC-zekeringautomaten.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 27 Sep 2025, 13:43

Wolf1 schreef:Kom daarmee tot de slotsom, gebruik tot die datum gewoon AC-zekeringautomaten.

Bestaand kan je gewwon blijven gebruiken, dus niet tot die datum maar ook daarna. Alleen voor nieuwe aanleg en/of refit koop je nieuw.
Jouw (en mijn) dieselmotor voldoet ook niet (meer) aan de huidige CE emissie-eisen maar mag je gewoon blijven gebruiken, niet tot een datum maar nog heeeel lang.
Mijn huidige motor is van 2010 en voldeed in 2010 aan de toenmalige CE emissie-eisen maar niet aan de eisen van heden maar ik hoef hem niet te vervangen.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Wolf1 » 27 Sep 2025, 15:43

Sorry Aad, dan heb ik me niet duidelijk uitgedrukt, uit mijn hoofd is de NEN norm voor gelijkstroom op jachten 10133, maar die is van na de oorlog en met heel veel Amerikaanse invloed, aarde geel !
In de wet wordt dwingend verwezen naar een norm. De wetgever wil dat deze norm wordt toegepast. Je bent dus verplicht aan de norm te voldoen.
Maar dan moet de norm wel voldoen aan de op dit moment gestelde eisen, wat het Normalisatie instituut, ook heeft toegezegd.
Dit werk wordt uitgevoerd door normcommissies, deze dragen dus ook een verantwoording, en dat is het punt dat ze al vreselijk lang bezig zijn en ook wel blijven.
Waarneer deze mensen klaar zijn en er nieuwe genormaliseerde NEN. norm is, tot zolang kan ook de AC-zekeringautomaat ook in nieuwbouw, gewoon gebruikt blijven worden. Wat daarna moet, zal dan in de nieuwe genormaliseerde NEN norm moeten staan, misschien kunnen AC-zekeringautomaten gewoon gebruikt blijven worden. We gaan het zien !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 27 Sep 2025, 21:20

@Wolf1
Het is duidelijk en mee eens. Dank voor je toelichting.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor ErikH2 » 27 Sep 2025, 21:20

Wolf1 schreef:
Kom daarmee tot de slotsom, gebruik tot die datum gewoon AC-zekeringautomaten.

Ik snap niet wat er mis is met een steekzekering die ook in auto's gebruikt word. Goedkoop, feilloos, neemt weinig ruimte in, te koop bij elke benzinepomp. Als je installatie een beetje fatsoenlijk is aangelegd knalt er zelden een zekering of automaatje.

Gr.

Erik
ErikH2

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 27 Sep 2025, 21:41

ErikH2 schreef:Ik snap niet wat er mis is met een steekzekering die ook in auto's gebruikt word. Goedkoop, feilloos, neemt weinig ruimte in, te koop bij elke benzinepomp. Als je installatie een beetje fatsoenlijk is aangelegd knalt er zelden een zekering of automaatje.
Gr. Erik

Erik, Denk op zichzelf niets mis mee, vind wel veel van die blokjes, vaak moeilijk mooi bouwen !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Calidris » 28 Sep 2025, 07:53

Wolf1 schreef:Sorry Aad, dan heb ik me niet duidelijk uitgedrukt, uit mijn hoofd is de NEN norm voor gelijkstroom op jachten 10133, maar die is van na de oorlog en met heel veel Amerikaanse invloed, aarde geel !
In de wet wordt dwingend verwezen naar een norm. De wetgever wil dat deze norm wordt toegepast. Je bent dus verplicht aan de norm te voldoen.
Maar dan moet de norm wel voldoen aan de op dit moment gestelde eisen, wat het Normalisatie instituut, ook heeft toegezegd.
Dit werk wordt uitgevoerd door normcommissies, deze dragen dus ook een verantwoording, en dat is het punt dat ze al vreselijk lang bezig zijn en ook wel blijven.
Waarneer deze mensen klaar zijn en er nieuwe genormaliseerde NEN. norm is, tot zolang kan ook de AC-zekeringautomaat ook in nieuwbouw, gewoon gebruikt blijven worden. Wat daarna moet, zal dan in de nieuwe genormaliseerde NEN norm moeten staan, misschien kunnen AC-zekeringautomaten gewoon gebruikt blijven worden. We gaan het zien !

Enkel voor pleziervaartuigen
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra