Boeg/Hekschroef ombouwen naar proportioneel aansturen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Boeg/Hekschroef ombouwen naar proportioneel aansturen

Berichtdoor heuvels » 25 Aug 2025, 11:25

Amersfow schreef:Tot een meter of 8 is imho een boegschroef een overbodige luxe.

Renegade schreef:Je trekt altijd de conclusie,dat hetgeen jij kunt,dat een ander dat ook moet kunnen .
Dat is een grote misvatting.
Amersfow zegt er bij "imho". Moest het even opzoeken maar dat betekent "in mijn bescheiden mening". Is dus geen conclusie.
Maakt overigens veel verschil of je een polyester boot hebt of een stalen.
Met mijn stalen bootje van 7.20 denk ik overigens zelden "had ik nu maar een boegschroef".
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Amersfow » 25 Aug 2025, 11:35

Huurders is weer een ander verhaal. Dit topic ging over eigenaren die een proportionele boegschroef willen. En daar heb ik dus nog geen antwoord op (anders dan dat de relais misschien wat harder slijten).
Voor huurders is een boegschroef vaak wel een vereiste, toen ik in mijn 10m kruiser een boegschroef liet inbouwen vonden mijn kinderen dat onzin :D
Ik heb overigens zelden onervaren huurders en heel veel recidivisten (tot 17 keer aan toe), die hoef ik alleen even de sleutels te geven en de vernieuwingen uit te leggen. En al nooit van die jonge Biergasten. Mijn kotter heeft zo'n beetje als hotel boot gediend afgelopen Sail, ze hadden 8 hoofdkussens nodig en waren dolgelukkig :D
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 25 Aug 2025, 11:51

8,5 m polyester. 50kgf bs.

Overweging is lawaai reductie.. Lage toerental is zo gekozen dat er minimaal geluid ontstaat, bij nog redelijk effekt.

In de haven, of kleine sluisjes: Laag toerental. Bij veel wind, of scherp manoeuvreren: 50 kgf.

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 25 Aug 2025, 12:13

Ok das mooi. Ik dacht dat VVDers meestal niet zo gaven om de omgeving :D

Ik heb 3x een Vetus boegschroef en vind geluid alleszins acceptabel, zelfs met die uit 1991 (die ook al zo'n kunststof schroefje heeft). Eens dat het heel veel herrie geven kan, als mijn buurman zijn boegschroef gebruikt is het of die grind aan het malen is. Iedereen gelijk wakker.

Die Motorboot 2000 (de ideale motorboot ontwikkeld met de Waterkampioen) had standaard geen boegschroef maar 2 (kleine) motoren. Zou niet mijn keuze zijn maar schijnt het ultieme manoeuvreren te zijn.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 25 Aug 2025, 13:24

[quote="Amersfow"]Ok das mooi. Ik dacht dat VVDers meestal niet zo gaven om de omgeving :D

Verkeerde forum?

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Pieterse » 25 Aug 2025, 13:32

Het wordt weer een heel interessante discussie. Even voor alle duidelijkheid, de boegschroef zat al in de boot toen ik hem kocht. Ik ben er blij mee maar vind dat het volle vermogen vaak teveel is. Daarom zou een beetje regelen wel fijn zijn.
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Berichtdoor Wolf1 » 26 Aug 2025, 08:52

Pieterse schreef:Het wordt weer een heel interessante discussie. Even voor alle duidelijkheid, de boegschroef zat al in de boot toen ik hem kocht. Ik ben er blij mee maar vind dat het volle vermogen vaak teveel is. Daarom zou een beetje regelen wel fijn zijn.

Heb je al eens nagedacht, over het idee van Eagle met een schakelaar Hoog/Laag ? Laag is dan vooraf ingesteld !
Om te proberen, voor dat je overgaat tot de aanschaf van een relais, kan je een proefopstelling maken met een accu hoofdschakelaar .
Je kan het ook zo laten, zet je, je vrouw beneden bij de schakelaar hoef je alleen maar te brullen hoog/laag.
Als je haar dan ook nog leert rap met sleuteltje 10 om te gaan (om de weerstand te verstellen) wordt het hoger/lager
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Pieterse » 26 Aug 2025, 15:53

Ik vind het een mooi voorstel maar ik denk dat mijn vrouw niet zo gecharmeerd zal zijn van deze oplossing. Hij is wel leuk bedacht trouwens.
Ik was eigenlijk benieuwd of Elrenegado de regelaar van dutchpower heeft gebruikt.
Ik zie echter dat deze dit jaar nog niet op het forum is geweest.
Binnenkort ga ik eens informeren bij Dutchpower.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Berichtdoor jkb » 26 Aug 2025, 20:27

Ik wilde ook wel een proportionele aansturing van mijn boegschroef. Vooral vanwege de herrie die de boegschroef maakt. Maar toen ik hoorde (ik meen van Wolf1) dat ook bij proportionele aansturing de boegschroef op vol vermogen net zoveel herrie maakt, heb ik die plannen maar even in de ijskast gezet.
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 26 Aug 2025, 21:46

Lineair proportioneel regelen van een (boegschroef) propeller is niet zinvol; Het effectieve toerengebied van de prop ligt in de laatste ca 20% tot max (prop karakteristiek..). De analoge joysticks zijn lineair, bedoeld voor +- 10 v.
PWM regelaars zorgen voor lineaire stroom regeling, maar dat geeft bij seriemotoren geen evenredig toerental. Ideaal zou zijn een tacho in de motor voor rpm feedback, maar dat valt mechanisch nog niet mee bij en bestaande motor.. je zou nog kunnen denken aan een Delta-P feedback (P-BB tov P-SB, met druk opnemers op de tunnel uiteinden), maar dat vraagt een overlay PID regeltrap..

Wat heb je aan een regeling als het werkgebied in de laatste 20% van de joystick-slag zit?!
...is allemaal nog niet zo simpel.....

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra