Elektra refit

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Elektra refit

Berichtdoor Renegade » 03 Nov 2025, 12:15

aatv schreef:handig als je het ff wil uitleggen want weerstandjes is wel handiger en ik leer graag weer wat bij.

Voorbeeld:
Als je op een oplegger nieuwe ledlampen plaatst ,en de light module in je dashboard geeft aan,dat je geen achterlichten op de oplegger hebt ( terwijl ze wel branden) ,dan moet je er een weerstandje in de bedrading tussen plaatsen ,die het tekort van wattage als het ware "opvult" naar wat een gewone lamp moet trekken
In een licht module staat een vast gegeven dat een bv remlicht 21 Watt trekt.
Bv een led remlicht trekt maar 3 watt,dan moet er een weerstandje tussen van 18 watt,maakt samen 21 watt.
Althans zo loste ik het op om de licht module " om de tuin te leiden" en geen rare storingen te zien te krijgen op het dashboard van de truck .

Weerstandjes zijn er in vele formaten en sterktes.
Een lampje is in feite al een weerstandje.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 03 Nov 2025, 13:51

aatv schreef:hey wolf, natuurlijk wel handig als je het ff wil uitleggen, want ik leer graag weer wat bij.
greetzz aat

Voor weerstandjes moet je niet bij mij zijn, maar bij
Afbeelding Georg Simon Ohm !
Maar die is allang dood, dus zal ik een poging wagen zijn wijsheid door te geven.
Watt= V x A (3W= 12V x XA) A=250mA).
12V=R x 250mA R=48 Ω dat wordt dus dan de weerstand tvv. het lampje !
parallel aan deze weerstand komt dan de led, met (14.4V_1,8V=10mA x R) R=1K3 Ω in serie !
Comprende ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 03 Nov 2025, 16:01

dank je voor de wijsheid wolf! al snap ik het nog niet helemaal denk ik eruit te begrijpen dat ik
een weerstand van 48ohm nodig heb. anders ff in jip en Janneke taal uitleggen haha.

greetzz aat
invictus maneo
aatv

ligplaats: wessem
info:

Berichtdoor ErikH2 » 03 Nov 2025, 17:05

Yep, 48 Ohm maar die bestaan niet. 47 Ohm is een handelsmaat. Er gaat dan 12/47 = 0,25A door de weerstand lopen. P = I*I*R = 3W. Je vermogen wat de weerstand weg stookt is 3W. Kies een 5W of 10W exemplaar.

En een weerstand in serie met het ledje, anders leeft het ledje niet lang. 1k3 is ook al geen handelsmaat, kies dan 1,2kOhm of 1,5kOhm.

Gr.

Erik
ErikH2

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 03 Nov 2025, 18:28

Een led in serie werkt ook als diode, neem aan dat dat niet gaat werken. Er moet juist een stroompje terug naar de dynamo. Als de dynamo dan gaat leveren verdwijnt het potentiaal verschil, 2x +, en gaat het lampje uit. Dat moet parellel met wellicht dan een extra weerstand. Tis wel "waarom makkelijk (een gloeilampje) als het ook moeilijk kan :) ).

(Moest een keer een extra zoemer aan een binnen instrumentenpaneel doen (voor de buitenstuurstand) toen verbaasde me het dat dat geen 12v was (maar 5 oid). En had ook eens een relais op het laadlamje gedaan (toen er nog geen Cyrix was) om de verbruiksaccu pas bij te schakelen als de dynamo begon te geven (ideaal omdat dan de gebruiker accu niet mee gaat helpen te starten, maar dat werkte niet feilloos, dan bleef het laadlamje af en toe branden.))
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor ErikH2 » 03 Nov 2025, 21:44

Amersfow, je zaait verwarring. Een led met een serieweerstand parallel aan een 47 Ohm weerstand, dat legde Wolf uit.

Gr.

Erik
ErikH2

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 04 Nov 2025, 08:09

sorry
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 04 Nov 2025, 08:35

ErikH2 schreef:Yep, 48 Ohm maar die bestaan niet. 47 Ohm is een handelsmaat. Er gaat dan 12/47 = 0,25A door de weerstand lopen. P = I*I*R = 3W. Je vermogen wat de weerstand weg stookt is 3W. Kies een 5W of 10W exemplaar.

En een weerstand in serie met het ledje, anders leeft het ledje niet lang. 1k3 is ook al geen handelsmaat, kies dan 1,2kOhm of 1,5kOhm.
Gr.Erik

Erik, ben op de hoogte van de Electronic Industries Alliance standaard, ook wel bekend als de E-serie. Maar naar het blijkt, is het zo al moeilijk genoeg !
Die
Amersfow
kan je links laten liggen. Is een sukkel die het vreselijk belangrijk vindt, belangrijk te zijn.
Hij publiceert van alles uit zijn boekenkast of van Internet maar snapt er zelf niets van, en draagt ook niets bij !

aatv schreef:ff in jip en Janneke taal uitleggen.
aat

Tussen 15 van het contactslot en 61 van de dynamo de 47 Ω ter vervanging van het 3W gloeilampje.
Parallel hieraan het ledje met zijn stroom begrenzende weerstand van 1.2k Ω in serie t.v.v. het gloeilampje.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 04 Nov 2025, 21:17

dank je wolf ikke snappie nu.

greetzz aat
invictus maneo