Spanning dynamo

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Spanning dynamo

Berichtdoor jkb » 04 Aug 2026, 21:15

Mijn dynamo is nieuw. Ik zou bij aanvang start motor ca 28,4 volt verwachten. Maar max ca 27,2 V soms even 27,9 v gezien. Gemeten op de dynamo en startmotor.
De startaccu’s, gewone onderhoudsvrije loodaccu’s, zijn zo goed als vol. Maar niet de nieuwste meer. Toch zag ik bij de oude dynamo altijd wel een startspanning rond de 28,4 volt.
Wat kan de oorzaak zijn? Volle accu of een dynamo die te weinig levert. De snaren slippen niet. Dynamo laten testen?
jkb

ligplaats:
info:

Re: Spanning dynamo

Berichtdoor Wolf1 » 04 Aug 2026, 22:59

jkb schreef:Mijn dynamo is nieuw. Ik zou bij aanvang start motor ca 28,4 volt verwachten.

Een zin die ik niet helemaal begrijp, wat heeft die startmotor er mee te maken ?
Of bedoel je dat de 30 van de dynamo op de startmotor gekoppeld wordt aan de batterij ?
De spanning op dit punt is afhankelijk van de inwendige weerstand van de accu (laad toestand).
Om te bepalen wat de de dynamo doet, zal je dus de stroom moeten meten bij die spanning !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 05 Aug 2026, 08:46

Zou er misschien slimmigheid in de spanningsregelaar zitten?
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor jkb » 05 Aug 2026, 13:59

Sorry. In plaats van Startmotor moet er staan: startaccu’s. Excuus!
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor Rob Art » 08 Aug 2026, 16:13

jkb schreef:Mijn dynamo is nieuw. Ik zou bij aanvang start motor ca 28,4 volt verwachten. Maar max ca 27,2 V soms even 27,9 v gezien. Gemeten op de dynamo en startmotor.
De startaccu’s, gewone onderhoudsvrije loodaccu’s, zijn zo goed als vol. Maar niet de nieuwste meer. Toch zag ik bij de oude dynamo altijd wel een startspanning rond de 28,4 volt.
Wat kan de oorzaak zijn? Volle accu of een dynamo die te weinig levert. De snaren slippen niet. Dynamo laten testen?

Zit er een zekering tussen de Dynamo en de laaddraad naar de accu? Of zit de Dynamo (zoals vaak) gekoppeld met de + van de startmotor?
Zit de D+ ook weer aangesloten op de dynamo?
Doet de toerenteller het?

Mijn vermoeden is dat de D+ niet zit aangesloten.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art

ligplaats:
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Berichtdoor jkb » 08 Aug 2026, 21:26

De d+ is aangesloten. De B+ gaat rechtstreeks naar de startaccu+ Er zit wel een 100A zekering tussen B+ en Startaccu+.
de W aansluiting wordt niet gebruikt. De startmotor is rechtstreeks met de Startaccu + verbonden, zonder zekering.
Ik ga de startaccu eens deels ontladen. Elke andere verbinding tussen startaccu en de rest van het systeem (DC-DC lader) loshalen en dan eens kijken wat de dynamo doet. En wellicht mijn oude, nu reserve, dynamo monteren en kijken wat de aanvangsspanning dan is. Het zou gewoon zo kunnen zijn dat de nieuwe dynamo regelaar standaard op lager dan 28,4 volt is afgeregeld.
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 08 Aug 2026, 21:57

jkb schreef:De d+ is aangesloten. De B+ gaat rechtstreeks naar de startaccu+ Er zit wel een 100A zekering tussen B+ en Startaccu+.
de W aansluiting wordt niet gebruikt. De startmotor is rechtstreeks met de Startaccu + verbonden, zonder zekering.
Ik ga de startaccu eens deels ontladen. Elke andere verbinding tussen startaccu en de rest van het systeem (DC-DC lader) loshalen en dan eens kijken wat de dynamo doet. En wellicht mijn oude, nu reserve, dynamo monteren en kijken wat de aanvangsspanning dan is. Het zou gewoon zo kunnen zijn dat de nieuwe dynamo regelaar standaard op lager dan 28,4 volt is afgeregeld.

Ik denk dat het laatste het geval is. Een dynamoboer kan hem ook voor je op 28,4 volt zetten.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 08 Aug 2026, 22:56

Snap weer eens niets van al dit geleuter, als de spanning beneden de 28.8 volt is, tijdens het laden zecht dit alleen dat de accu niet vol is !
Als je gelijktijdig de stroom zou meten zou je zien dat de dynamo heftig zijn best doet, (stroom is afhankelijk van de grote van de dynamo en zijn toerental) wanneer de 28.8 V berijkt (tijd, hangt af van de grote van de accu en zijn ontlaad toestand) blijft de spanning gehandhaafd maar de stroom loopt terug naar het verbruik, float.
Hoe moeilijk kan het allemaal zijn ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor jkb » 09 Aug 2026, 08:00

Ik begon met te vertellen dat de startaccu’s vol of nagenoeg vol waren.
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 09 Aug 2026, 08:52

jkb schreef:Ik begon met te vertellen dat de startaccu’s vol of nagenoeg vol waren.

Je hebt de dop er af gedraaid en toen zag je dat ?
Of koester je, je probleem ?
Ik eindig met te vertellen dat:
Bij een laadspanning van 27V je accu's niet vol zijn, en zelfs als je accu's gesulfarteerd zouden zijn (krijg je er geen stroom in) moet de spanning naar de 28.8V gaan !
Dit word bepaald door je spanningregelaar.
Wanneer je de koude motor start wordt de statorwikkeling (het gedeelte tussen de 2 schilden) ook niet warmer ?
Mijnheer Victron heeft voor iets meer als €100 een BMV bedacht, deze laat zonder de doppen van de accu er af te draaien zien , in procenten, hoe vol de accu is, en als je een paar keer op een knopje druk, ook nog hoeveel je dynamo laad. En nog veel meer !
Hoef je niet meer aan de dynamo te voelen, of deze warm wordt.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra