Boot beschermen tegen galvanische corrosie

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Boot beschermen tegen galvanische corrosie

Berichtdoor elrenegado » 01 Mei 2014, 08:50

In een ander forum werd aangekaart dat je kan meten of je boot beschermt is of niet tegen galvanische corrosie

dit doe je door een stuk koperdraad te pakken (ik had 2,5mm2 bruin installatiedraad van ongeveer 3m lang)
Deze 15cm te strippen en 50cm in het water te hangen.
Dan met een goede multimeter meten tussen koperdraad en staal van het schip.

650mv is neutraal, er boven is beschermt en eronder niet.

Nu heb ik dat gemeten en ik meette 579mv
Dit was met hoofdschakelaar uit, walstroom losgekoppeld.

Enige is dat de min van de accu, nog wel contact heeft met de huid.

Wat kan ik eraan doen om mijn boot te beschermen ??
en dan bedoel ik als deze niet aan walstroom ligt, wat 98% van de tijd het geval is.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

Berichtdoor Ronaldmuzie » 01 Mei 2014, 12:40

als de boot niet aan de walstroom ligt hoeft hij niet beschermd te worden want dan kan er ook geen stroom lopen bescherming is alleen noodzakelijk als hij wel aan de walstroom ligt. dit kan je dan doen met een scheidingstrafo.
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

Berichtdoor elrenegado » 01 Mei 2014, 13:29

Klopt deels,
echter kan je "zwerfstroom" hebben van bv slechte aansluiting op de wal of je buurman.

als je dit doorleest :
Hoe kun je meten de corrosie staat van je schip meten?
We onderscheiden hier drie gevallen, het schip corrodeert actief, het schip is neutraal of het schip is beschermd. Dit valt te meten met een goede multimeter (of volt meter) en een referentie elektrode. Een goede multimeter is een multimeter met een "hoge impedantie" of vrij vertaald: als u de spanning meet mag er eigenlijk geen stroom lopen.
Een referentie elektrode heeft altijd een vaste waarde ten opzichte waarvan je het schip meet. De waarde die je meet is onafhankelijk van de waterkwaliteit (of geleidend vermogen) omdat alleen een potentiaal of spanning meet zonder dat er nog een stroom loopt (dit speciaal voor die ongelovige Thomas die maar door bleef vragen op mijn lezing in het einde van de wereld en het nog steeds niet gelooft, meet maar eens het voltage van een accu zonder gebruiker en een accu met ingeschakelde gebruiker).
Er bestaan verschillende referentie elektroden, allemaal met verschillende waarden. Zink wordt vaak gebruikt, maar dit moet zeer zuiver zijn of Zilver en Koper in "hun" zoutoplossing zijn de besten. Voor ons voldoet echter de koperen kern van installatie draad (2,5 mm). Strip de draad over enkele cm, hang dit in het water verbind dit met bijvoorbeeld de plus van een multi-meter, verbind de min of com van de meter met het schip (goed schoon krabben, metaal moet blank, verf en roest vrij zijn) en lees af op de millivolt schaal:
1) > 650 millivolt beschermt
2) ca 650 millivolt onbeschermd
3) < 650 millivolt actief corroderend
1) Uw schip is beschermd: actief of door anoden (Afhankelijk van het anodemateriaal krijg je theoretisch de waarde voor zink/aluminium of magnesium, afhankelijk van het aantal anoden en de toestand van het schip (kwaliteit van de verf, soort verf).
2) Uw schip is onbeschermd, mogelijk zijn uw anodes op of is de stroom uitgevallen.
3) Uw schip is actief corroderend, mogelijk door zwerfstroom, een actief beschermde buurman of damwand of u schip is sterk geroest (roest lijkt de waarde omlaag te brengen).

Bron : http://www.aanenuitleg.nl/kathodische_bescherming.html

Daar word o.a. ook gesproken over actieve bescherming d.m.v. anodes,
nu heb ik er 4 van 2,5kg onder me boot welke vorige jaar september aangebracht zijn.
Die kunnen niet op zijn lijkt mij.

er word ook gesproken over loshangende anodes onder de boot, maar dat enkel als je geen anodes aan de boot hebt.

Toch meet ik zonder enige vorm van stroom aansluiting een verschil is spanning.
Dat moet toch op 1 of andere manier op te heffen zijn lijkt mij.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

Berichtdoor Ronaldmuzie » 01 Mei 2014, 15:22

het verhaal blijft hetzelfde dat je eigelijk zonder walstroom geen electrolise kan krijgen maar er zijn een aantal factoren die dit kunnen beinvloeden namelijk als de massa van je schip via de huid loopt zoals dat vroeger wel eens gebeurde. Tegenwoordig is de massa van de boardspanning los van de huid een andere mogelijkheid is dat je buurman aan walstroom ligt en het niet goed geregeld heeft dat er van zijn schip electrolise loopt naar bv een stalen damwand of een schip aan de andere kant en jouw schip ook in die stroming meeneemd. het blijft een moeilijk te meten iets je zou de meting eens over kunnen doen als je ergens voor anker ligt zonder schepen in je buurt.
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

Berichtdoor vuuren1 » 01 Mei 2014, 21:28

Een verschilspanning heeft als oorzaak dat er meerdere verschillende materialen onder een boot zitten, dat veroorzaakt elektrolyse en is heel normaal.

Welke materialen:
Bronzen schroef, stalen of RVS schroef/roeras, anodes, kale plek op de stalen romp, etc..

Er zijn heel dikke boeken over te lezen en hoe meer je weet hoe enger het wordt.
Het meten met een stukje koperdraad is niet zuiver, gespecialiseerde bedrijven werken een platina elektrode.

Als je zorgt voor een goed onderwater verfsysteem, de juiste anodes en de juiste hoeveelheid, geen gekke walaansluiting met aarde aan de massa gaat het meestal prima.
Het meten is wel handig om te kijken of je anodes nog voldoende werken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

Berichtdoor elrenegado » 02 Mei 2014, 10:07

Ik zal inderdaad eens meten als ik elders lig, zonder boten in de buurt.

Ik heb overigens wel een min aan de massa via het motorblok.
De hoofdschakelaar van de startaccu zit in de plus kabel, en de min staat dus altijd via de motor aan het staal.
Zou ik die ook moeten onderbreken bij afwezigheid dan ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

Berichtdoor vuuren1 » 02 Mei 2014, 20:12

Gewoon even meten met de schakelaar aan en de schakelaar uit. Als er een opvallend verschil is dan zou je actie kunnen nemen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

Berichtdoor jpsystem » 25 Okt 2022, 19:02

Hoe wordt deze spanning gemeten op de selectie AC of DC.?
jpsystem
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 Jan 2016, 13:44
ligplaats: Heel
info:

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

Berichtdoor Yep » 25 Okt 2022, 19:57

DC
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

Berichtdoor jpsystem » 25 Okt 2022, 20:48

Yep schreef:DC


ok thanks, als ik de walstroom uittrek zal de waarde boven de 650 mv moeten komen.?
jpsystem
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 Jan 2016, 13:44
ligplaats: Heel
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten