Pagina 2 van 2

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

BerichtGeplaatst: 25 Okt 2022, 21:14
door SimondeDanser
Zeer interessant topic. Dit zouden alle booteigenaren moeten lezen want er zijn nogal wat boten waar dit niet in orde is. Ik gok zelfs bij de meerderheid van de boten. Misschien dat het bij werf gebouwde schepen waar geen modificaties in het electrische systeem zijn aangebracht wat beter is. Maar in het segment "doe-het-zelf boten" is het bij de meerderheid niet goed. En dat zou niet zo erg zijn, ware het niet dat ze aan andere schepen schade aan kunnen richten. En daarvoor kan je iemand waarschijnlijk niet aansprakelijk stellen omdat het een niet zichtbaar probleem is.
Mvg Felix

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2022, 18:08
door Peterl
ik hoorde dat de min aan de boot ligt, maar volgens mij hoort de massa van de accu's toch niet aan de boot te liggen??

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2022, 20:35
door laserdevil
bij ons in de haven met bootbezitters over dit thema gesproken.
er was een slimme duitser die de massa niet heeft aangesloten van de walstroom aan boord.
top idee , en voor de rest heb ik maar niks meer gezegd.
Scheidingstrafo is het enige juiste.
Is meteen ook de dure oplossing , maar wat is duurder?
Een scheidingstrafo of een onderwaterschip wat zich los vreet van het boven waterschip?
de vraag is niet of het gebeurd maar wanneer.

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2022, 20:47
door Yep
En als er al een ST in een boot zit, dan ben ik benieuwd of massa wal en boot echt gescheiden zijn.
Ik ben hier de elektra aan het aanpassen i.h.k.v. de plaatsing van een Lithium setje en bedacht me later even of ik de massa's wel goed had zitten.
Toch maar even checken en ja hoor, massa walstroom van de vooraansluiting zat p.o. aan de massastrip ofwel, werking ST verdwenen.
Testje: Even weerstand meten (moet giga hoog zijn) tussen massa walstroomaansluiting (contactdoos) en metaal (aarde) schip.

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2022, 11:25
door Kwokko
laserdevil schreef:Maar wat is duurder?
Een scheidingstrafo of een onderwaterschip wat zich los vreet van het boven waterschip?
de vraag is niet of het gebeurd maar wanneer.

In theorie morgen ,en in de praktijk nooit. ;) ;)

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2022, 14:45
door elrenegado
hmm.... ik ga dat ook maar een checken.
In onze boot zit een ook een scheidingstrafo, maar heb nooit gecheckt of deze idd correct is aangesloten.

Stel dat deze wel correct is aangesloten.
ZIjn er manieren om te meten of e.e.a. goed zijn werk doet ?
Werkt de meet methode zoals in de eerste post staat dan ook nog ?

Ander puntje wat men nogal eens vergeet, de weerstand van de anodes.
Heb de van de week allen vervangen, maar men kijkt me altijd raar aan als ik er daarna met een multimeter langs ga om de weerstand te meten.
Als die te hoog is, werken ze niet.

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2022, 17:07
door ErikHa
Scheepsstaal - randaarde stopcontact - Moet nagenoeg 0 Ohm zijn.
Fase - randaarde stopcontact - Moet +/- 230V zijn
Nul - randaarde stopcontact - Moet 0V zijn
Check meteen alle stopcontacten aan boord, zo haal je er een loszittende randaarde uit.
Meggeren op scheidingstrafo met alle verbruikers afgekoppeld L-N, L-PE, N-PE, L - ijzerkern.
Aardlekschakelaar testen met testknop (voorschrift is maandelijks)
Randaarde walstroomkabel - scheepsstaal - Moet oneindig veel ohm zijn
Randaarde stopcontact - min/massa DC systeem - Moet nagenoeg 0 Ohm zijn.
In geval massavrij DC systeem; Randaarde stopcontact - min DC systeem - Moet oneindig veel ohm zijn

Gr.

Erik

Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2022, 09:32
door elrenegado
Thanks Erik !
Als de boot terug is trek ik daar even middagje voor uit...