dynamo aansluiten

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

dynamo aansluiten

Berichtdoor dennis » 20 Aug 2014, 15:57

hallo allemaal,

op mijn boot staat een mercedes om 636, daar zijn (voordat ik 'm kreeg) vandalen bezig geweest
alle bedrading van de meters etc waren door geknipt en vernielt.
alles is weer aangesloten, behalve de dynamo.
heeft iemand een schema van hoe het aan te sluiten?
het gaat om een ac delco met 3 aansluitingen:
+
D+
-
er zit volgens mij een externe spanningsregelaar tussen
ik weet even niet hoe ik het anders kan laten zien, dus maar even speurders gebruikt.

http://www.speurders.nl/overzicht/spann ... &order_by=

de + is aangesloten op de + van de startmotor de rest nog niet.
de D+ moet een lampje tussen had ik begrepen en waar moet die draad dan aangesloten worden?
en de spannings regelaar zou ik ook niet weten hoe dit aangesloten moet worden.

ik hoop dat iemand weet hoe het moet, en alvast bedankt voor eventuele antwoorden
dennis

ligplaats:
info:

Re: dynamo aansluiten

Berichtdoor eagle » 20 Aug 2014, 16:38

Hallo Dennis,

De dynamo die je beschrijft heeft naar alle waarschijnlijkheid een ingebouwde spanningsregelaar. Die zit achterop de dynamo met 2 schroeven.

Aansluiten is eenvoudig:

+ (B+) komt feitelijk aan de + van de accu, maar dat gebeurt niet rechtstreeks, maar aan de startmotor, dwz het startrelais. Daarop zitten 2 zware aansluitingen in de vorm van draad-eind met moer. De bovenste aansluiting heeft de + kabel; de dikke accukabel.
De dynamo+ draad komt bij-onder deze aansluiting. Draaddikte 6 kwadraad. Het aansluitpunt heeft code 30.

D+ komt aan het zg Laadlampje. De andere aansluiting hiervan komt aan het contactslot, klem 15. Deze klem geeft 12 volt bij "Contact Aan".

- komt aan massa.

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 20 Aug 2014, 17:58

Yikes, is het een lange dunne dynamo? Dan een gelijkstroom dynamo. Kun je beter gelijk vervangen Door een wisselstroom dynamo. Geeft zo weinig amperes en ook alleen bij heel veel toeren.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 20 Aug 2014, 19:21

Gelijkstroomdynamo is niet waarschijnlijk..Deze hebben geen + aansluiting; die nl komt aan de (externe,mechanische) regelaar.Tevens heeft een DC dynamo een DF aansluiting voor de veldstroom(Field).

Waarschijnlijk heeft er ooit een andere (DC?)dynamo op de motor gezeten, en is deze vervangen door een nieuwere (AC).

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor elrenegado » 21 Aug 2014, 07:41

Ik had dezelfde dynamo op mijn OM636 zitten,
doordat ik de accu capaciteit flink had uitgebreid wilde ik een nieuwe zwaardere dynamo.
Ik heb de oude bij MSD in breukelen gebracht, en hun hebben daar een nieuwe op nagemaakt,
met namaken bedoel ik de steun op de draaibank precies zo namaken dat het 1 op 1 paste.

Voordeel van een nieuwe dynamo, hogere laadstroom, W aansluiting voor een toerenteller, en geen externe regelaar.
kosten erg laag, nog geen 200,-
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Terug naar Scheepselektra