nieuw walstroom en simpel 12V systeem op een X-99

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

nieuw walstroom en simpel 12V systeem op een X-99

Berichtdoor robbie » 22 Aug 2014, 10:28

Hallo,
ik heb net een nieuwe zeiljachtje (X-99) gekocht, waar alleen een heel simpel 12V systeem in zit, voor de motor en de instrumenten. Er is een startaccu en geen walstroomaansluiting. Nu wil ik het uitbreiden met walstroom en huishoudacccu's, zodat ik een koelkastje kan installeren. Ik heb geen behoefte aan 220V tijdens het varen. Maar als ik in de haven lig, wil ik wel m'n waterkoker en een paar 220V opladers kunnen gebruiken.
Het belangrijkste is de koelkast, en daarom wil ik twee huishoudaccu's installeren. Ook overweeg ik om in de toekomst een zonnepaneel toe te voegen.
Gebaseerd op wat ik hier heb gelezen, heb ik het volgende schema gemaakt (in het engels, zodat ik het ook aan een paar collega's kan laten zien):
Ziet dat er netjes uit, of gaan er vonken vliegen? Ben ik dingen vergeten?

Update: De nieuwste versie van het schema:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door robbie op 23 Aug 2014, 07:50, in totaal 2 keer gewijzigd.
robbie

ligplaats: aalsmeer
info:

Re: nieuw walstroom en simpel 12V systeem op een X-99

Berichtdoor Marcel010 » 22 Aug 2014, 13:42

Ik snap de massakabels niet helemaal.
Tijdens het starten lopen er grote stromen, ook door de massakabel.
Vanaf de startmotor ga je met de massa naar de - van de startaccu, vanaf daar ga je met de massakabel naar de - van de serviceaccu.
Anders moet je wel hele dikke kabels gaan leggen overal heen, nergens voor nodig.

Vanaf de startaccu ga je dan naar de VHF, navigatieverlichting en GPS, autohelm en instrumenten e.d.

Zaken die je kan missen zoals een koelkast, verwarming e.d. zou ik aansluiten op de service accu.

Ik heb ook laatst een schema uitgewerkt en het zo geplaatst op de boot, misschien heb je er wat aan:

http://i.imgur.com/SVRmiLU.png
Gebruikers-avatar
Marcel010

ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Berichtdoor robbie » 22 Aug 2014, 14:14

Hi Marcel,
ja je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Dankje voor de feedback. Ik heb het schema nu aangepast, met de massakabel van de startmotor direct naar de startaccu.
Ik maak alle instrumenten, licht en VHF etc. aan de service-accu's, want dat zit nu al allemaal samen op 1 schakelpaneel, dat aan de startaccu is gekoppeld. Het is het makkelijkst om dat hele paneel aan de service-accu te hangen. Ik wil het liever niet splitsen. Dus straks zit alleen de startmotor op de startaccu.
Afbeelding
robbie

info:

Berichtdoor ErikH » 22 Aug 2014, 15:57

- Heeft de batterijmonitor geen zekering nodig?
- Waarom geen lader met 2 uitgangen?
- Waarom hoofdschakelaar in de plus huishoudaccu en niet in de min naar beide accubanken?
- Wat dacht je met het aardedraadje van de walstroom te gaan doen?

Gr.

Erik
ErikH

ligplaats: Omg. Leiden
info:

Berichtdoor robbie » 22 Aug 2014, 17:12

Erik,
-OK, de accumonitor krijgt een zekering!
-de startaccu wordt geladen door de alternator, en eventueel door de acculader, via de Cyrix battery combiner. Het voordeel van een Cyrix is dat ik dan ook kan starten met de service-accu's, indien de startaccu leeg is.
-Ik dacht dat hoofdschakelaar in de plus voldoende was. Moet de min ook geschakeld worden?
-Het aardedraadje van de walstroom gaat naar de randaarde in de stopcontacten. Verder nergens heen. Niet op de DC min.

Bedankt voor je feedback!

Gr.
Robert
robbie

info:

Berichtdoor laserdevil » 22 Aug 2014, 17:47

220volt laders kun je in het algemeen vervangen voor 12 volt .
De meeste apparaten hebben 5volt , dus heb je genoeg aan usb pluggen voor de aanstekeraansluitingen.
Mijn laptop heb ik ook een 12volt omvormer voor gekocht , zodat ik niet afhankelijk ben van de 220volt omvormer.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor Marcel010 » 22 Aug 2014, 18:02

Lader met dubbele uitgang is niet nodig, accu wordt alleen gebruikt voor starten en de cyrix is bi-directioneel dus als de service set volt zit gaat de lader de startaccu ook laden.
Maar dat zou in principe niet eens nodig zijn.
Hoofd schakelaar in de plus lijkt me prima, zou ik niks aan veranderen.

Maar als de koelkast de accu leegtrekt heb je dus helemaal geen verlichting en navigatie-instrumenten meer,
lijkt me niet wenselijk op volle zee.

Ik zou zaken die belangrijk zijn en minder belangrijke zaken toch scheiden.
Op mijn boot heb ik daarvoor 2 panelen gemaakt.
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Berichtdoor ErikH » 22 Aug 2014, 18:05

Met dezelfde schakelaar in de min kun je beide accu's in 1x schakelen, schakelen in de plus hoeft dan niet. In jou tekening blijft er spanning staan op het motorgedeelte.

Gr.

Erik
ErikH

ligplaats: Omg. Leiden
info:

Berichtdoor robbie » 22 Aug 2014, 21:11

Het is inderdaad wel een goed idee om de instrumenten en navigatieverlichting op de startaccu te hebben!
Heb het schema even aangepast. Wordt steeds beter :-) Verder nog domme dingen?
Laatst gewijzigd door robbie op 22 Aug 2014, 21:43, in totaal 1 keer gewijzigd.
robbie

info:

Berichtdoor Marcel010 » 22 Aug 2014, 21:33

Die massakabel van je startbatterij moet rechtstreeks naar de massa van je service set, niet via je schakelpaneel.
Als je de noodstart van de Cyrix gebruikt loopt er dus gewoon dik 100A door die kabels heen.

En die massaverbinding tussen de 2 panelen is ook nergens voor nodig, gewoon ieder hun eigen massa, scheelt ook kabels.

Ik zou het zo doen:

Afbeelding

Edit: de kabel tussen startmotor-startaccu-service accu wel minimaal 50mm2 houden (afhankelijk van de lengte)
Uiteraard ook voor de massa van je motorblok naar je startaccu en serviceaccu, daar lopen dezelfde stromen doorheen.
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra