In de vakantie is de dynamo voor mijn H.H. set er mee gestopt.
Die set bestaat uit 2 x 2 x 230 Ah. Ruim 400 Ah dus bij 24 Volt.
In de haven wordt die set geladen met een Studer Compact 2324, dat gaat wel goed dus, op de motor wordt die set (bij) geladen met een 24V 40 Amp delco alternator.
Die laatste is er mee gestopt, ik weet nog niet precies waarom. Overbelasting is een moglijkheid.
Wat ik mijzelf nu afvraag is wat er met een alternator gebeurt als een dergelijke set accus, na een dag of 3-4 stilliggen, vindt "dat er wel wat bij mag" .
Ik dacht altijd dat de stroom bij een alternator afhankelijk van de vraag van de accu (lees klemspanning) zichzelf inregelt tot het maximale wat hij kan leveren.
En dat daarna de klemspanning geknepen wordt om zodoende op/onder die maximale stroomwaarde te blijven.
Het weer bijladen duurt dan wel wat langer, want minder stroom als voor optimaal laadproces benodigd, maar dat is wat mij betreft een bijzaak.
Ze hoeven van mij met een paar uurtjes varen niet opnieuw vol te zitten.
Ik weet echter niet of dit werklijk wel zo is of dat zo een systeempje heel anders werkt. Ik kan hierover op internet geen duidelijke uitleg vinden.
Wie weet wel hoe het zit en is bereid om hierover een duidelijke uitleg te geven?
Tweede vraag is dan ook meteen : welke maat alternator hoort bij 400 Ah Accuset?
Bij voorbaat dank. groet, Wim