Dynamo voor 400Ah accuset

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Dynamo voor 400Ah accuset

Berichtdoor juttertje » 01 Sep 2014, 11:28

In de vakantie is de dynamo voor mijn H.H. set er mee gestopt.
Die set bestaat uit 2 x 2 x 230 Ah. Ruim 400 Ah dus bij 24 Volt.
In de haven wordt die set geladen met een Studer Compact 2324, dat gaat wel goed dus, op de motor wordt die set (bij) geladen met een 24V 40 Amp delco alternator.
Die laatste is er mee gestopt, ik weet nog niet precies waarom. Overbelasting is een moglijkheid.
Wat ik mijzelf nu afvraag is wat er met een alternator gebeurt als een dergelijke set accus, na een dag of 3-4 stilliggen, vindt "dat er wel wat bij mag" .
Ik dacht altijd dat de stroom bij een alternator afhankelijk van de vraag van de accu (lees klemspanning) zichzelf inregelt tot het maximale wat hij kan leveren.
En dat daarna de klemspanning geknepen wordt om zodoende op/onder die maximale stroomwaarde te blijven.
Het weer bijladen duurt dan wel wat langer, want minder stroom als voor optimaal laadproces benodigd, maar dat is wat mij betreft een bijzaak.
Ze hoeven van mij met een paar uurtjes varen niet opnieuw vol te zitten.
Ik weet echter niet of dit werklijk wel zo is of dat zo een systeempje heel anders werkt. Ik kan hierover op internet geen duidelijke uitleg vinden.
Wie weet wel hoe het zit en is bereid om hierover een duidelijke uitleg te geven?
Tweede vraag is dan ook meteen : welke maat alternator hoort bij 400 Ah Accuset?
Bij voorbaat dank. groet, Wim
Laatst gewijzigd door juttertje op 01 Sep 2014, 16:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
juttertje

ligplaats: Jirnsum
info:

Re: Dynamo voor 400Ah accuset

Berichtdoor Lucter » 01 Sep 2014, 11:50

Volgens mij wordt in het algemeen uitgegaan van 25% va de capaciteit van de accuset.

Een 100 amp/24 volt is wel een flinke jongen! Op welke motor (pk) moet hij komen?

Een Balmar/mastervolt met alpha regelaar is een perfecte oplossing, maar kost wel een paar centen....
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor Ronaldmuzie » 01 Sep 2014, 15:57

Op zich zou de accuset de dynamo niet mogen beschadigen dus ik denk dat het een andere oorzaak moet zijn waardoor hij kapot is of mischien wel slijtage.

Uitgangs punt is bij laden max 25% min 10% van je accu capasiteit dus in jou geval tussen de 40 en de 100 ampere een grote dynamo zal de accu natuurlijk wel het eerste stuk sneller laden maar er is geen dynamo die de volle waarde het hele laadproces zal. Volhouden

Een dynamo zal snel in laadstroom zakken de oorzaak is hiervoor dat de dynamo warm wordt en dan de stroom terugregeld ik heb het wel eens gemeten bij mijn schip daar zit een 90 amp dynamo op die start op 90 ampere maar binnen een kwartier regeld hij al terug naar 50 ampere.

Een dynamo kan je laten reviseren kunnen ze ook gelijk kijken wat er mee aan de hand is wil je overgaan naar een zwaardere heb ik vaak sucses geboekt op sloperijen ik betaalde daar 35 euro voor mijn dynamo vondt het niet de moeite om de ouwe 30 amp dynamo nog te laten reviseren

Gr ronald
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie

ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Berichtdoor Marcel010 » 01 Sep 2014, 16:48

Als je je dynamo inruilt krijg je vaak weer een gereviseerde (dus eigenlijk nieuw) voor een mooie prijs.
Ik liep met mijn kapotte dynamo met externe spanningsregelaar naar binnen en kwam € 110 lichter weer naar buiten met een gereviseerde Bosch dynamo met interne spanningsregelaar.

Vooral even met type nummer bellen naar zo'n revisiebedrijf wat in auto startmotoren en dynamo's doet, ik zou dit niet in de watersportsector zoeken.
Gebruikers-avatar
Marcel010

ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Berichtdoor laserdevil » 01 Sep 2014, 16:49

Lucter dit geld voor een lader.
De dynamo levert alleen een bepaald vermogen bij een bepaald aantal toeren en vraag.
Wat erop staat is max.
http://www.unitunlimited.nl/N_frame.html?http://www.unitunlimited.nl/.
Mooi adres voor dynamo's.
Je mag rustig een 80 , 100 of 120amp nemen.
Voor de kosten hoef je het niet te laten en geen ingewikkeld verhaal.
Kijk alleen of ze een W-contact hebben als je een elektronische toerenteller hebt.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor Lucter » 01 Sep 2014, 17:51

laserdevil schreef:Lucter dit geld voor een lader.
De dynamo levert alleen een bepaald vermogen bij een bepaald aantal toeren en vraag.
Wat erop staat is max.
http://www.unitunlimited.nl/N_frame.html?http://www.unitunlimited.nl/.
Mooi adres voor dynamo's.
Je mag rustig een 80 , 100 of 120amp nemen.
Voor de kosten hoef je het niet te laten en geen ingewikkeld verhaal.
Kijk alleen of ze een W-contact hebben als je een elektronische toerenteller hebt.

Laserdevil, correct, daarom vermelde ik de Balmar/Mastervolt i.c.m. de AlphaPro, deze levert reeds vanaf een laag toerental de volle mep, kijk maar naar de specs :!:
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor laserdevil » 01 Sep 2014, 22:45

Ik kijk niet alleen naar de specs maar ook naar de prijs.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor vuuren1 » 02 Sep 2014, 00:05

De beste besparing en vooral een nuttig apparaat is een accu monitor.

Dan zie je alles en vooral hoeveel de accuset ontladen is.
Dat moet je beperken tot ca. 50%, dan gaan je accu's veel langer mee en hoeft de dynamo ook geen overuren te maken..

De eerder genoemde leverancier is erg scherp met de prijzen.
Ik heb niet naar 24V gekeken maar een mij bekende dynamo voor een Yanmar 12v-80A kost weinig en levert een prima laadcapaciteit.
Brengt de accuset keurig op spanning en ook echt vol.
Bij deze simpele accuset zou ik geen dure Mastervolt alternator + regelaar adviseren, is niet nodig.

Het punt is vaak dat men de accuset teveel leeg trekt (omdat je dat zonder monitor niet kan weten...) en de dynamo dan op top capaciteit in een motorruimte met 65-75 graden moet overwerken.
Dat kan veel beter en hoeft niet duur te zijn (een Victron accumonitor verdient zichzelf al heel snel terug).

Doe er je voordeel mee, hou je aan de regeltjes en je accuset gaat >10 jaar mee en de dynamo gaat niet meer stuk.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor juttertje » 02 Sep 2014, 08:34

Allemaal dank voor de reacties en interessante verwijzing.
ik heb echter nog geen uitleg op mijn vraag, (misschien lees ik niet goed) wellicht moet ik nog wat meer achtergrond geven.
De situatie bestaat al zo'n 12 jaar, dat wil zeggen de 4 x 230 Ah accu's met de lader omvormer.
Ik had er de eerste jaren geen dynamo op zitten, maakte uitsluitend gebruik van de walstroom.
Met behulp van de ladingsindicator op de Studer combi (die ik om de door Hans genoemde reden betrekkelijk "voorzichtig" ingesteld heb) hield ik in de gaten of ik niet teveel verbruikte,
meestal moest ik na een dag of 6 wel weer even aan het infuus.
De eerste accuset heeft het op deze wijze 9 jaar uitgehouden, had veel langer gekund ware het niet dat ik drie jaar geleden tijdens de winterstalling een verbruikertje heb aangelaten :oops: :oops:
Met het plaatsen van de nieuwe accu's kwam het idee van bijladen tijdens varen (omdat wij het liefst helemaal niet in een haventje komen) en ik heb dus een dynamo van de sloop op de motor erbijgezet.
Die heeft nu 2 jaar prima gedraaid en de accu's bleven ook echt een stuk langer vol, dus wij helemaal blij :P :P .
Dat was een 40 A dynamo, ik kon geen zwaardere vinden en dacht ook dat het geen probleem qua overbelasting zou zijn.
Daar ben ik nu niet meer zo zeker van omdat ik niet kan achterhalen wat het exacte gedrag van een dynamo is als er laadstroom gevraagd wordt door een accuset.
Omdat ik nu de keuze heb tussen repareren/uitwisselen voor eenzelfde òf een zwaardere maar die gaat natuurlijk niet passen en eigenlijk is ook niet meer plek beschikbaar.
Als het moet, zal ik de boel verbouwen, als het niet hoeft laat ik het liever zo.
Ik hoop dat iemand mij kan leren hoe het werkt of een link heeft waar ik het kan vinden.

groet, wim
juttertje

ligplaats: Jirnsum
info:

Berichtdoor elrenegado » 02 Sep 2014, 09:01

ik heb feitelijk dezelfde accubank als jij, maar dan 12v.

ik heb er een nieuwe 95a dynamo aan gehangen, en monitoor het zooitje met een victron accu monitor.
in de praktijk zie je dan dat de dynamo vaak niet aan de maximale ampere's komt om te laden, maar dat komt omdat de accus vaak nog vol zijn vanwege het zonnepaneel.

maar na een flinke dag en nacht verbruiken zie je bij het starten van de motor en de eerste tijd varen het amperage toch rond de 60 a 70 hangen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Volgende

Terug naar Scheepselektra