zoeken, checken, aanschaffen ??

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

zoeken, checken, aanschaffen ??

Berichtdoor Compass » 20 Sep 2014, 10:15

Hoi,
aangezien ik van plan ben het hele stroom gebeuren op de schop te nemen,
ben ik ff op zoek geweest op de boot met de volgende uitkomst.

wat ik tot dusver heb kunnen vinden aan boord en ook aangesloten is via de accu is het volgende:
-Startpaneel voor de motor
-5 x halogeenspot in het plafond van de kajuit (waarschijnlijk vervangen naar LED)
-Navigatie verlichting R, G, T, H
-Kuipverlichting in de vorm van 6 LED spotjes 2cm in de zijkanten, deze staan geschakeld met de Hekverlichting
-2 x sig. aanstekeraansluitingen
-Autoradio
-Toeter

NIET AANGESLOTEN
-Schakelaar voor de schoonwaterpomp
-Stroompunten in 220 uitvoering 3 x (deze lopen waarschijnlijk via de walstroomaansluiting? )

Dat er voor de aankoop het één en ander uit het stroomcircuit weggehaald is
(omvormer, lader, diodebrug etc.) is denk ik wel een feit.

Als ik besluit om alles aan boord via 12v te laten lopen en dan het 220 gebeuren alleen via de walstroom
heb ik volgens mij alleen een lader en diodebrug nodig, tijdens het varen word de accu geladen door de motor
en tijdens het verblijf in een haven door de walstroomaansluiting ? Of ben ik erg kort door de bocht.........,

Graag jullie mening hierover en wat ik eventueel zou moeten aanschaffen ;)
m.v.g. Richard
One Life, Live it
Gebruikers-avatar
Compass

ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: zoeken, checken, aanschaffen ??

Berichtdoor elrenegado » 20 Sep 2014, 10:36

een diodebrug gebruik je om met je dynamo 2 accus die apart van elkaar staan te laden.
echter is een diodebrug achterhaalde techniek, en heeft teveel spanningsverlies.
daarvoor in de plaats kan je beter een argofet laadstroom verdeler plaatsen.

althans, als je 2 accus wilt gebruikern ( 1 voor start, en 1 voor vebruik )

hou dan ook rekening met je dynamo,
aangezien jij een outboard hebt, die hebben niet al te veel laadstroom.
bijladen onder walstroom zal dan wenselijk zijn denk ik.
Dus een goede acculader heb je ook nodig (die kan je ook aansluiten op de laadstroomverdeler als je een goede hebt, bv victron)

als je 220v aan boord wilt hebben zonder de walstroom zal je een omvormer moeten plaatsen.
reken dan wel goed uit wat je op 220v gebruikt, hoevaak, en hoe lang.
Voorbeeld, ik kan kijk op 220v tv, zet koffie met een padmachine, stofzuiger etc en ik heb 2x230a accus daarvoor. (kan dan ook wel 2 a 3 dagen zonder walstroom)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor Compass » 20 Sep 2014, 10:57

Misschien handig van mij om er even bij te zetten wat er nu aan boord staat betreffende accu's :)

bij aanschaf van de boot stond er een accu in van 45ah uit 2009 waar dus alles op aangesloten was,
na een week heb ik deze vervangen door een nieuwe 70ah gewoon voor de zekerheid,
de 45ah staat er naast als reserve, ik denk dat ik het nog uitbreid met een 100ah erbij?
dus de 70ah voor het starten en de 100ah voor huishoudelijk gebruik?
naast de genoemde stroomverbruikers in het vorige bericht zal er bijkomen
-Koelbox 12v (Mobicool)
-Laptop, Mobiel 12v
en misschien in de toekomst TV, maar dat kijken we toch ook niet als we op vakantie zijn in het buitenland ;)
m.v.g. Richard
One Life, Live it
Gebruikers-avatar
Compass

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor RonaldL » 20 Sep 2014, 11:40

Pas op:
Eerst onderzoeken hoe je kan LADEN en hoeveel in welke tijdspanne.
Daarna pas gaan nadenken over ONTLADEN, dat is namelijk makkelijk: koelbox en je accu's staan leeg.

Je laad via de BB motor. Onderzoek eerst hoeveel stroom in Amp de kan leveren gedurende langere tijd. Een normale dynamo op een motor kan alleen maar de startaccu opladen die eigenlijk altijd vol is. ALs je langere tijd hogere Amp's wil uit die dynamo/spoel dan kunnen er 2 dingen gebeuren: Of de dynamo wordt warm en regelt de hoeveelheid Amp's terug (naar minder Amp dus) Of de dynamo wordt heet en gaat kapot. In beide gevallen is de oplaad-mogelijkheid dus beperkt.

Pas als je weet hoe de motor kan laden, kan je gaan nadenken over verbruik. Immers: 80% van de oplaadcapaciteit is slechts voor ontladen beschikbaar.
Daarna komt nog de vraag over de gelijktijdigheid: verbruik je tijdens motoren of verbruik je als de motor uit staat. Dat geeft antwoord op de vraag hoeveel accucapaciteit.

Parallel aan dit onderzoek loopt nog het bekijken van de walstroom. Daarmee kan je goed laden, zodat de accu's vol zijn als je afvaart. Maar daarna heb je niks aan de walstroom, want je walstroomkabel zal niet langer zijn dan 20 meter.

Advies: zoek dit eerst uit voordat je gaat denken aan verbruik en hoe de installatie er uit moet komen te zien.
RonaldL

ligplaats: Marina di Ragusa
info:

Berichtdoor aquanaut » 20 Sep 2014, 14:35

RonaldL schreef:Immers: 80% van de oplaadcapaciteit is slechts voor ontladen beschikbaar.
.

Was het maar zo'n feest.......
Dit gaat bij benadering op voor LiFePO4 accu's, maar zeker niet voor traditionele loodaccu's (open, gel of AGM)
Open of AGM accu, mag je om een beetje levensduur over te houden niet meer als 50% ontladen.
Uitgaande dat de open cel wel een tractie cel is, anders is het nog minder.
Uit een Gel cel mag je 80% van de capaciteit opnemen.
Maar, nu komt het, voor elke Ah die je uit dit type accu's haalt moet je 1,2 tot 1,5Ah terug stoppen.
Dit komt door de chemische verliezen van deze accu's.
Uiteraard is het een goed streven te kijken hoeveel vermogen je beschikbaar hebt om te laden, en hoe vaak je dat wilt aanwenden.
Alvorens te zien hoeveel je op gaat nemen.

@TS als je eens een opsomming maakt wat je denkt te willen aansluiten zal ik een mooi pakket voor je samenstellen.
Mag eventueel ook per PB

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor RonaldL » 20 Sep 2014, 18:52

Aquanaut,
dat is precies wat ik schreef: voor elke ah die je oplaadt is maar 0,8 ah beschikbaar voor ontladen.
Dus, we zijn het eens,
Alleen jij vindt het een goed streven, ik vind het de basis van je project.
RonaldL

ligplaats: Marina di Ragusa
info:

Berichtdoor vuuren1 » 20 Sep 2014, 20:55

Een Mobicool koelbox is thermo elektrisch en neemt 32Wtt op dat is grofweg 3A.
Als je dat 24 uur doet is dat 72AH en dat heb je niet, ofwel maximaal 12 uur gebruik kan net (bij 50% ontlading om de accu een redelijke levensduur te geven)..

Wat is de laadcapaciteit in Ampere van de motordynamo?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 20 Sep 2014, 21:19

elrenegado schreef:een diodebrug gebruik je om met je dynamo 2 accus die apart van elkaar staan te laden.
echter is een diodebrug achterhaalde techniek, en heeft teveel spanningsverlies.

Sorry elrenegado, maar hoe denk je een elektrisch gestarte buitenboordmotor te starten via een diodebrug of Argofet?
Als je meerdere accu's wilt laden met een buitenboordmotor is een Cyrix relais de enige oplossing.
Al zal het in de praktijk erg tegenvallen aangezien buitenboordmotoren niet zo'n bar grote laadspoel.

Investeer in een goede acculader, wat inderdaad betekend dat je wat vaker een jachthaven zal moeten opzoeken voor wat walstroom.
Als je op de boot plek hebt voor één of meerdere zonnepanelen is dat altijd meegenomen.
Als we een systeem voor een boot ontwerpen kijken we altijd naar de vermogensbalans

Dat houdt in dat we aan beide zijden plussen en minnen.
Uitgaan van één kant is niet juist, waarbij uitgaan van de verbruikskant wel het slechtste uitganspunt is.
Om alleen van de opbrengst kant uit te gaan is te kort door de bocht.
Een goed voorbeeld daarin is het beperken van verbruik door bijvoorbeeld het toepassen van led verlichting (zoals je zelf al schreef)
Aangezien bovenstaande mijn professie is heb ik er dagelijks mee te maken (zelfs nu, op zaterdagavond :lol: )

Als je van plan bent om omvormers aan te schaffen die koffiemachines moeten gaan bedienen, moet je naast de investering in een goede omvormer ook moeten investeren in een acculader (of combinatie daarvan) en een flinke accubank.

Al het bij een koelbox, en tv blijft kan het allemaal wat minder.
RonaldL had wel een punt met de attentie op de koelbox, dit is een forse verbruiker.
Niet zozeer vanwege het vermogen, maar wel het feit dat hij 24 uur per dag aanstaat.
Een klein rekensommetje:
Zo'n mobicool koelbox 40L werkt met een Peltier element van ongeveer 50w (de meeste) bij 12V is dit ruim 4 A.
Als je em niet in de koudste stand zet en het is een hollandse zomer schakelt hij waarschijnlijk ook nog wel eens af.
Laten we aannemen dat hij 20 min per uur aanspringt = 1/3 uur dus 4A /3 = 1,3333333Ah x 24 = 32Ah per etmaal.
Met de door jou genoemde 70Ah accu zul je dus met 1 dag gebruik moeten gaan bijladen, met de 100Ah haal je nog geen twee dagen. (AGM/open LZ)
(EDIT Hans zat tegelijk te posten)
Voor dit soort verbruikers is een zonnepaneel ideaal, onder het motto alles is meegenomen.
Om een dergelijke koelkast "bij te houden" moet je ongeveer 160Wp aan zonnepaneel neerleggen (*)

Als je voor een TV gaat kijken loont het hier ook de moeite om naar het verbruik te kijken.
Hoewel deze minder lang aanstaat (doorgaans) moet je bij 12V tv's niet vreemd opkijken van een vermogen van 50W (LCD)
Dat is net zoveel als een 46" 3D led tv voor thuis!

Als je meer informatie wilt hoor ik het wel (mail,PB of gewoon hier)

Aquanaut
(*) uitgaande van gebruik in de zomermaanden in Nederland vlak opgesteld.
Gebruikers-avatar
aquanaut

Berichtdoor elrenegado » 21 Sep 2014, 09:40

aquanaut schreef:
elrenegado schreef:een diodebrug gebruik je om met je dynamo 2 accus die apart van elkaar staan te laden.

Sorry elrenegado, maar hoe denk je een elektrisch gestarte buitenboordmotor te starten via een diodebrug of Argofet?

die start je niet "via" de argofet......
Net zoals je een inboord motor niet via de laadstroomverdeler start.

startmotor zit rechtstreeks op de accu,
vanaf de dynamo gaat er een laadstroomkabel naar de laadstroomverdeler, en vervolgens naar je accus.

Destijds mijn BB motor zat dat ook zo met 1 start, en 1 verbruik accu voor oa de koelbox.
Dikke kabel vanaf de accu was om mee te starten, en een 6mm2 (of 10mm2) kabel kwam eruit om mee te laden.

Das toch feitelijk hetzelfde als bij inboord motoren.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor aquanaut » 21 Sep 2014, 10:30

Dan had jij vast een luxe uitvoering.
Bij mijn weten hebben alle huidige bbm met e start maar 1
pluskabel (misschien dat de bbm experts dit weten)
Voor een aantal bootverkopers leveren wij iig standaard pakketjes voor een tweede accu met Cyrix .
Hier worden Honda , Yamaha en Suzuki motoren toegepast.
Daarnaast heeft de Cyrix nog meer voordelen zeker in combinatie met Solar of wal lader.
En de Cyrix heeft een veel lagere prijs tot slot.

Aquanaut
Gebruikers-avatar
aquanaut

Volgende

Terug naar Scheepselektra