ankerlier zekeren

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

ankerlier zekeren

Berichtdoor wilhelmina » 23 Okt 2014, 01:57

wie heeft tips mbt. volgend:
kan ik het ankerlier, een Lofrans Condor 1500W- 24V- 75Amp (max. belasting), middels de reeds aanwezige Dinrail via een 'zekeringautomaat' zekeren?
Met een vluchtige blik op het web kwam ik niet verder dan 63A.

Mvgroet
wilhelmina

ligplaats: uitgeest
info:

Re: ankerlier zekeren

Berichtdoor varg » 23 Okt 2014, 16:55

Hager:
Installatieautomaten zijn beschikbaar met B, C of D afschakelkarakteristieken in stroomwaarden van 0,5 A t/m 125 A. De maximale kortsluitstroom bedraagt 4½ , 6, 10 of 15 kA zodat voor elk toepassingsgebied een geschikt component ingezet kan worden.

groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 23 Okt 2014, 21:57

wilhelmina schreef:wie heeft tips mbt. volgend:
kan ik het ankerlier, een Lofrans Condor 1500W- 24V- 75Amp (max. belasting), middels de reeds aanwezige Dinrail via een 'zekeringautomaat' zekeren?
Met een vluchtige blik op het web kwam ik niet verder dan 63A.

Mvgroet

Of dat kan ligt aan de kabeldikte en kabellengte die de DIN rail voedt en ook aan de klemmen (de mogelijkheid om voldoende kabeldiameter kwijt te kunnen).
Ik zou gewoon een aparte voeding aanleggen met de juiste kabeldoorsnede voor de opgenomen stroom en deze ouderwets zekeren.
En zet er een goed bereikbare hoofdschakelaar tussen zodat je handmatig de hoofdstroom kunt afschakelen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor RonaldL » 25 Okt 2014, 16:41

Carling CA2-B0-14-800-312-I
schakelaar en zekering in 1.
Zit wel achter een hoofdschakelaar 250A en een zekering 250A.
Een zekering automaat is namelijk niet goedgekeurd als primaire zekering, wel als secundaire zekering.
RonaldL

ligplaats: Marina di Ragusa
info:

Berichtdoor vuuren1 » 26 Okt 2014, 00:00

RonaldL schreef:Carling CA2-B0-14-800-312-I
schakelaar en zekering in 1.
Zit wel achter een hoofdschakelaar 250A en een zekering 250A.
Een zekering automaat is namelijk niet goedgekeurd als primaire zekering, wel als secundaire zekering.

Denk jij dat iedere vraagsteller je antwoorden snapt?
Ik denk van niet omdat we hier meestal te maken hebben met niet deskundigen en dan is een standaard hoofdschakelaar + stripzekering prima en vaak al ingewikkeld genoeg.
En waarom deze oplossing als je toch eerst een hoofdschakelaar + aparte zekering moet plaatsen?
Overigens geeft de CE wetgeving m.b.t. pleziervaartuigen niets aan over het soort en de vorm van zekeren.

Een boegschroef voeden vanaf een DIN rail is niet gebruikelijk omdat de voedingslijn in 98% van de gevallen (veel) te dun is en de DIN rail geen 75 Amp. aankan, zeker niet als we rekening houden met een 4x hogere aanloopstroom van de lier.
En als een anker ergens vast zit loopt de stroom nog veel verder op.

Dan zou een automatische zekering handig kunnen zijn om meteen te kunnen resetten en dan kijken om eerst het anker los te varen en dan in te halen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor wilhelmina » 26 Okt 2014, 21:03

Dank voor de reacties/meedenken!
Ik heb inmiddels een automaat gevonden met ingangen groot genoeg voor de reeds aanwezige ankerlierbedrading.
De gehele dinrail staat over een hoofdschakelaar.

Mvgroeten
wilhelmina

ligplaats: uitgeest
info:

Berichtdoor RonaldL » 26 Okt 2014, 21:43

Vraag: Denk jij dat iedere vraagsteller je antwoorden snapt?
Antwoord: Ik denk niet, ik hoop dat de vragensteller denkt. Als hij/zij twijfelt, kan er een nieuwe vraag gesteld worden of een expert ingehuurd worden. Ik zelf, klusser zijnde, ben altijd blij als ik via een forum alternatieve dingen hoor. Dan kan ik dat uitzoeken en mijn uiteindelijke keuze beter funderen.
Vraag: En waarom deze oplossing als je toch eerst een hoofdschakelaar + aparte zekering moet plaatsen?
Antwoord: omdat zekeringen vaak in een groepje staan, samen gevoed door 1 kabel vanaf de accu of hoofdverdeling. Die ene kabel is derhalve zelf weer gezekerd en/of geschakeld. Die hoofdzekering heeft dan weer een andere karakteristiek. Zoals ik aangaf: primair en secundair.
Opmerking: Overigens geeft de CE wetgeving m.b.t. pleziervaartuigen niets aan over het soort en de vorm van zekeren.
Repliek: Dat is geen vrijbrief om aan te klooien. Je gaat dus in aanpalende vakgebieden te rade om te kijken hoe ze het daar aanpakken. Misschien vind je daar een idee die werkt of zou kunnen werken in de pleziervaart. Overigens staat in de Carling specificaties van de door mij aangehaalde type dat ze geen primaire zekering mogen zijn. Ver hoef je dus niet te zoeken.
Opmerking: Dan zou een automatische zekering handig kunnen zijn om meteen te kunnen resetten en dan kijken om eerst het anker los te varen en dan in te halen.
Repliek: Zo is het, de Carling geeft zelfs door de stand van het handeltje aan dat hij het was: 3 standen, namelijk uit, aan en getript.

Vrij naar Willem-Alexander: het is maar mijn mening.
Ben blij dat de vragensteller al geholpen lijkt.
RonaldL

info:

Berichtdoor vuuren1 » 26 Okt 2014, 22:00

Ronald,

Een boegschroef staat nooit in een groepje maar komt direct van de accuset omdat we het over een aantal honderden amperes hebben.

Verlies is een onderwerp wat op de loer ligt, daarom zetten wij de hoofdaccuset voorin een schip.
Dan gaan er korte kabels via een stripzekering + een hoofdschakelaar naar de boegschroefunit.

Dat is zeker geen aanklooien maar goed aansluiten met zoveel mogelijk effectief boegschroefvermogen.
Voor de inbedrijfstelling komt er altijd een scheepswertuigkundig expert van de verzekering keuren.

Ik ken niet 1 jachtbouwer of installatie bedrijf die in een pleziervaartuig een automaat voor de boegschroef plaatst en daarnaast zal het een hele forse moeten gaan worden met 70 en 90 mm2 kabels.
(heb je een link naar een plaatje van een dergelijke automaat?)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor RonaldL » 27 Okt 2014, 16:03

het ging hier om een ankerlier 75A max volgens specificatie
RonaldL

info:

Berichtdoor vuuren1 » 27 Okt 2014, 19:55

RonaldL schreef:het ging hier om een ankerlier 75A max volgens specificatie

De boegschroef is een grotere verbruiker en stelde ik als voorbeeld.
Een ankerlier neemt minder stroom op maar toch wel veel en als 75A nominaal is zal de aanloopstroom zomaar 4x hoger kunnen zijn.
Ook een ankerlier moet een degelijke voedingslijn hebben en direct van de accu.

Ook een ankerlier zal met een seriemotor zijn uitgerust die bij belasting ongeveer net zoveel stroom trekt als maximaal mogelijk is.
Ofwel niet via een DIN rail en automaat voeden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra