boegschroef QL type BP 800

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

boegschroef QL type BP 800

Berichtdoor MARC33 » 05 Feb 2015, 08:50

Hoi ,
Kan iemand me bevestigen dat een boegschroef QL BP 800 wel degelijk 300 Amp nodig heft om zijn werk te doen .
Is dit niet wat overdreven ? Ik heb deze info gevonden bij de handleiding .
Er zouden zelfs 95 mm²moeten gebruikt worden ??
Elke batt heeft een Amp capaciteit en een Koud start ( korstondige ) Amp capaciteit .
Willen ze eventueel die laatste capaciteit bedoelen ?
Mvg
Marc
MARC33

ligplaats:
info:

Re: boegschroef QL type BP 800

Berichtdoor JerryR » 05 Feb 2015, 09:31

300 A is niet gek voor zon schroef hoor. wij hebben een 65 Kgs van vetus ook 11n 185mm model die trekt ook met gemak 250A op de accu monitor.

deze zou 12. 5 kW. 185 mm. 80 kgs zijn dus zwaarder... ik zeg houden zo. wel heb ik vetus zijn handleiding een beetje genegeerd. en ipv 70mm2 maar 50mm2 neergelegd deze had ik liggen en ondervind geen problemen. wel heb ik zowel de + als de - vanaf de startaccu neergelegd, deze staan 6 meter van de schroef vandaan.

ook heb ik goeie kabelschoenen gebruikt met juiste bout/gatmaat, 300A zijn serieuze stromen.

grt
JerryR

ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Berichtdoor MARC33 » 05 Feb 2015, 10:45

Hoi JerryR,
ok
bedankt voor de info .
Bij mij lopen origineel 2 dikke kabels vanaf een batt groep 2 x 140 Amp met als extra batt 1 x 140 Amp ( nog is extra in parallel) 2 mr kabel + en - extra.staat ook op een andere plaats.
Vind Batt 3 niet echt op de juiste plaats met langere kabels ( extra) geplaatst .
Die 3 batt hebben een extra lading bij walstroom aansluiting op 1 van die 3 gemonteerd .Vind ik ook niet echt kunnen ,maar het is zo !
Zou dit willen veranderen omdat ik op de lader een 2 de aansluiting voor lading VRIJ heb .
Nu is origineel 3 baat in serie die door 1 uitgang lader geladen worden . Echt goed kan dat niet zijn ,of toch ?
Ik wil uiteraard het system simpel houden .
Alle + en - kabels lopen over 2 draaischakelaars waarmee je de verbinding kan onderbreken .
U spreekt over 250 A trekken op uw accu monitor maar dit is toch maar korstondig in tijd dus je kan die koudstart Amp capaciteit dan toch gebruiken of zie ik dit verkeerd ? batt voor diesel motoren heb een hogere startcapaciteit dan batt voor benzene motoren Vb 12 V 100 Amp en 650 A.!
Ik heb aan de invoerder van Beneteau Nederland en Belgie een origineel elec schema opgevraagd EN gekregen MAAR er zijn verschillende schema ( ingewikkelde of goed uitgeruste)maar mijn bestaand schema zit er niet bij
Ik heb 1 motor ,1 elec ankerlier ,1 elec boegschroef en 3 batt in parallel en 1 lader 20 Amp.
Ni simpel
MARC33

ligplaats:
info:

Berichtdoor MARC33 » 05 Feb 2015, 10:47

Oei ,
foutje geschreven
MOET zijn : 3 batt in parallel en op 1 van de 3 zitten de aansluitingen van de 20 Amp lader
MARC33

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 05 Feb 2015, 12:43

De QL 800 is 5Kw.

5000W / 12V = 416A....

Hoe moeilijk kan het zijn?

Bij meerdere parallel geschakelde batterijen pak je op beide uiterste accu's respectievelijk de - en de +.
Alle tussenliggende polen laat je onbenut!
Zo wordt de stroom over de complete set getrokken.

Welke kabel je gebruikt is sterk afhankelijk van de lengte.
Voor dergelijke motoren is een aanloopstroom van 3 x Inom. niets vreemd, dit betekend dat er ruim 1200A stroom loopt!
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor MARC33 » 05 Feb 2015, 14:07

@aquanaut,
bedankt voor de verduidelijking

begrijpt u mijn vraag ivm de koudstartcapaciteit van een deftige batt ?

gelijk een startmotor van de deftige dieselmotor ,die blijft ook niet de hele dag draaien en vraagt ook maar naar een batt die genoeg startcapaciteit nodig heeft om op te starten .
Mijn gedacht gang is dat je inderdaad wel wat batt capaciteit nodig hebt maar zoals u uitrekent toch geen batt groep van +- 420 Amp
vb 4 batt van 105 Amp ??
Marc
MARC33

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 05 Feb 2015, 15:22

Als de batterij alleen als boegschroefaccu wordt gebruikt doet de capaciteit er niet toe.
Het gaat dan meer om de maximale stroom die de batterij kan leveren.
Dergelijk gebruik vraagt om een accu die toegespitst is voor zulk gebruik.
Gel accu's vallen af, het chemisch proces in deze accu's is vanwege het toepassen van een ingedikt zuur (gel) te traag om snel grote stromen te leveren.
AGM accu's kenmerken zich door een groot plaat oppervlakte waardoor het leveren van grote stromen snel kan plaatsvinden.

Kijk eens op de in de boot aanwezige accu's welke getallen er precies opstaan en kom daar eens mee terug.
Als deze gegevens ontbreken zet dan eens het merk en type van de accu hier neer dan kunnen we oordelen.
Maar vanwaar de vraag, ondervind je problemen of iets dergelijks?

Aquanaut
Gebruikers-avatar
aquanaut

Berichtdoor aquanaut » 06 Feb 2015, 08:07

JerryR schreef: wel heb ik vetus zijn handleiding een beetje genegeerd. en ipv 70mm2 maar 50mm2 neergelegd deze had ik liggen en ondervind geen problemen. .... deze staan 6 meter van de schroef vandaan.

Dat is zonde, dit kost je bijna 10% van je boegschroefvermogen, had je net zo goed een lichtere kunnen nemen.
Bij 12M koper van 50mm2 is de spanningsval met een stroom van 250A bij 12V meer als 1 volt.
Aangezien de curve vermogen vs stuwkracht niet lineair is mis je hierdoor stuwkracht.
Aquanaut
Gebruikers-avatar
aquanaut

Berichtdoor MARC33 » 06 Feb 2015, 22:54

@aquanaut,
Ik heb wel 10 verschillende elec schema doorgekregen van een Nederlandse en Belgische invoerder.
Mijn elec schema zit daar niet tussen .doordat er een elec ankerlier en boegschroef in zit hebben ze 3 batt 12v 140 amp geïnstalleerd. Maar als ik het schema vergelijk met wat ik op het net en hier vind kan het niet echt perfect werken .Vb er is geen onderscheid gemaakt t's start en service batt. Lader niet volgens de regels aangesloten. Batt boegschroef en ankerlier niet apart voorzien .lader heeft 2 uitgangen om te laden waarvan 1 aangesloten is enz.... Ik had dit NIET verwacht in een serie gebouwd bootje .
Daarom wil ik alle toebehoren onderzoeken naar hun nodige stromen/spanningen om degelijk te kunnen veranderen. .
Er zijn niet echt problemen maar het kan beter en simpeler.
Belangrijk is dat de origineel ingebouwde lader deftig zijn werk moet kunnen doen en dat aangekochte batt 'n een zeer lange tijd kunnen meegaan .
In mijn Verhoefkruiser (andere boot ) gaan mijn Gel batt al 10 jaar mee. Mijn 2 andere batt ( startbatt met acide /water) hebben juist hunne geest gelaten dus ook NA 10 jaar . Is toch zeer mooi geweest ,vind je niet .
Dus dat wil ook zeggen dat mijn opzoekingen en uitgevoerde werkjes ook OK zijn.
Marc
MARC33

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 07 Feb 2015, 07:11

MARC33,

Je hebt dus maar 1 batterij aan boord die uit 3 accu's is opgebouwd, geen separate startaccu.
In dat geval heb je ook niets aan de tweede laadaansluiting van de lader, je hebt immers maar 1 batterij.

Of dit een wenselijke situatie is moet je zelf bepalen, ik ken je gebruik niet.
In een dergelijk geval loop je het risico dat je de batterij plat trekt en vervolgens niet meer kan starten.

Ik zou het zo niet willen hebben aan boord, en minimaal een backup inbouwen.
Juist in serie gebouwde boten tref je dit soort dingen aan omdat daar niet kwaliteit maar kwantiteit de achterliggende gedachten is.
Elke besparing van componenten maakt het serieproduct goedkoper.

Wat zijn exact je wensen dan kan ik je wel een voorzetje geven hoe het één en ander aan te passen.
Wil ik wel de "hoed en de rand" weten vwb de toegepaste componenten.

Aquanaut
Gebruikers-avatar
aquanaut

Volgende

Terug naar Scheepselektra