Bilgesysteem

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Bilgesysteem

Berichtdoor Yep » 01 Nov 2015, 12:34

Ik heb 4 bilgeswitches, een voor, een achter, een laag geplaatste in de motorruimte en een hoger geplaatste in de motorruimte.

- De hoger geplaatste schakelaar in de motorruimte bedient rechtstreeks de bilgepomp.
- De bilgepomp kan ook bediend worden door een schakelaar (met lampje) op het dashbord.

Ik kan geen effect/melding/zoemer ontdekken bij de 3 andere bilgeswitches.
Ook het lampje in de schakelaar op het dashbord gaat niet branden bij activeren van deze 3 switches.

- Waar moet ik starten?
- De draden volgen (crime)?
- Hoe is zoiets normaliter aangesloten?

Alvast dank!
Gebruikers-avatar
Yep

ligplaats: Europa
info:

Re: Bilgesysteem

Berichtdoor peter jansen » 02 Nov 2015, 07:23

meten is weten. staat er een meetbare spanning over de schakelaar die wel werkt? en meet je die ook over de andere?
Gebruikers-avatar
peter jansen

ligplaats: Uitwellingerga
info: Project Para Siempre opgestart!

Berichtdoor elrenegado » 02 Nov 2015, 08:42

juist,
Ik zou eerst eens kijken of er spanning op die andere staat.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor Wolf1 » 02 Nov 2015, 16:54

Yep schreef:Ik heb 4 bilgeswitches, een voor, een achter, een laag geplaatste in de motorruimte en een hoger geplaatste in de motorruimte.

- De hoger geplaatste schakelaar in de motorruimte bedient rechtstreeks de bilgepomp.
- De bilgepomp kan ook bediend worden door een schakelaar (met lampje) op het dashbord.
Alvast dank!

4 switchen en 1 pomp ? wat moet ik me daar bij voorstellen ? ? ?
Heb wel een schemaatje voor je met 2 niveauschakelaars voor in de machinekamer ter voorkoming van het overboord pompen van olie.
Het hoge niveau bediend de pomp automatisch tot het lage niveau, hiervandaan kan de pomp alleen werken als je een bedieningsdrukknop ingedrukt houd.
Ik dacht dat de laag niveau schakelaar wel indicatie op het dashboard gaf.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Yep » 03 Nov 2015, 21:33

Het laag niveau scakelaar in de motorruimte laat geen lampje op het dashbord branden.
Het lampje op het dashbord zit in een schakelaar welke de pomp bedient en gaat ook branden als de hoog niveau schakelaar de pomp bedient.
Niet dat je er overdag overigens iets van ziet en zeker niet als je niet vaart.

Verder:
De laag niveau schakelaar schakelt een plus welke dan weer in een kabel naar elders(?) loopt. Er staat dus spanning op.
De front en rear schakelaar moet ik nog checken op spanning maar ik vermoed dat deze hetzelfde doen (+ schakelen).
Kunnen we hier al iets meer van leren?
Gebruikers-avatar
Yep

info:

Berichtdoor Wolf1 » 03 Nov 2015, 21:50

Yep schreef:De laag niveau schakelaar schakelt een plus welke dan weer in een kabel naar elders(?) loopt. Er staat dus spanning op.
De front en rear schakelaar moet ik nog checken op spanning maar ik vermoed dat deze hetzelfde doen (+ schakelen).
Kunnen we hier al iets meer van leren?

Ik niet, je verteld me ook niet wat de gedachten achter de door jouw genoemde front en rear schakelaar is !
Ik ben hier uiterst nieuwsgierig naar, omdat ik me niet voor kan stellen wat een niveauschakelaar in een ruimte moet doen, waar geen pomp is ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Yep » 03 Nov 2015, 22:53

Vanuit rear en front lopen er, vanaf de schotten tussen motorruimte en front en rear, slangen naar een verdeelblok met handkranen (in motorruim).
Op dit verdeelblok zit ook een slang vanaf de bilge in het motorruim.
Daarnaast is op dit verdeelblok de zwartwatertank aangesloten.

Het verdeelblok op zijn beurt is aangesloten op een (zwartwater)pomp.
Standaard zijn de kranen van front, rear en motorruim gesloten en is de kraan naar de zwartwatertank open.
Via een schakelaar op het dashbord stel ik de (zwartwater)pomp in werking.
In geval van een calamiteit kan ik de kranen omzetten en de (zwartwater)pomp gebruiken om bilgewater vanuit (een van) de 3 ruimtes af te pompen.
Gebruikers-avatar
Yep

info:

Berichtdoor Wolf1 » 04 Nov 2015, 07:35

Yep schreef:Het verdeelblok op zijn beurt is aangesloten op een (zwartwater)pomp.
Standaard zijn de kranen van front, rear en motorruim gesloten en is de kraan naar de zwartwatertank open.
Via een schakelaar op het dashbord stel ik de (zwartwater)pomp in werking.
In geval van een calamiteit kan ik de kranen omzetten en de (zwartwater)pomp gebruiken om bilgewater vanuit (een van) de 3 ruimtes af te pompen.

Ah, dus de niveauschakelaars in de voor en achter piek zijn alleen voor signalering !
En dan dit in de Machine kamer ?

Afbeelding
De biels pomp installatie is er op gebaseerd dat er naar gestreefd word de schakelaars op de hieronder vermelde wijze te instaleren
Niveau schakelaar Niv.1 moet op een dusdanige hoogte in de biels geplaatst worden dat wanneer de volledige inhoud van diesel olie reservoirs en carter inhoud in de biels zouden lopen, de schakelaar nog 5 cm hoger geplaatst is. (is eenvoudig te bepalen met een gelijke hoeveelheid water)
Niveau schakelaar Niv.2 moet op een dusdanige hoogte in de machinekamer geplaatst worden dat water schade wordt voorkomen.
De drukknop schakelaar wordt in de machine kamer met zicht op de biels geplaatst.
Geeft controle lamp Niv.1 alarm, dan kan het niveau nog door stijgen tot Niv.2 voordat de bielspomp uit zich zelf gaat pompen, staat het niveau tussen 1 en 2 en de manuel drukknop wordt bediend dan pomp de lenspomp de biels leeg tot Niv.1.
Wil men de biels nog verder leeg pompen dan moet de drukknop blijvend ingedrukt gehouden worden.
Gr. Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 07 Nov 2015, 19:36, in totaal 3 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Yep » 04 Nov 2015, 11:34

Topper, ik ga het bestuderen.
Ik vrees dat ik wel eerst de draden moet volgen en traceren waar deze uitkomen.
Dank je!!!
Gebruikers-avatar
Yep

info:

Berichtdoor Ronaldmuzie » 04 Nov 2015, 22:43

Mis een zekering in de voeding
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie

ligplaats: Omgeving rotterdam