Project LiFePo4

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 12 Okt 2020, 18:06

En done.

Ik heb zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande bekabeling.
Daatoe heb ik ook accu's parallel (2x) gezet bij de accu's zelf conform manual.
Kan ik 4 x 70 mm2 M8 vanaf de Quattro in de BMS aansluiten?
Of wordt dat een 2 x 140 mm2 M8?

Ben benieuwd.
Thanks!

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor aquanaut » 13 Okt 2020, 09:02

Yep,

Je geeft aan van de bestaande bekabeling gebruik te maken, wat ik dan niet helemaal begrijp is de lengte van 3 meter tussen de LFP cellen en de MG Master.
Deze "twee-eenheid" komt op de plaats van je huidige OPzV batterij.
Hier komen nu ook je kabels uit die naar gebruikers/laders gaan.
Deze worden echter verplaatst van de batterij polen naar de aansluitingen op de MG Master.
(De Master neemt de plaats van je batterij polen in zeg maar)
Bij meer dan 4 cellen aan de Master is het mogelijk om de cellen parallel te zetten.
Bij 4 cellen is het beter om ze allemaal apart naar de Master te halen.

De "allow to carge/allow to discharge kabel kun je weg laten, doordat je de Cerbo in de installatie hebt kan dit vervallen en ga je met "Digital Voltage & Current Control" werken (DVCC)
Dit wordt ingesteld in de Cerbo.
Bij DVCC "vraagt" de batterij de gewenste laad parameters op bij de aangesloten laders, de intelligentie komt dus uit het BMS en niet meer vanuit de lader.
Omdat DVCC op alle aangesloten laadbronnen (mits communicerend) doorwerkt maak je ook maximaal gebruik van bijvoorbeeld de zonne-energie.
De batterij vraagt bijvoorbeeld een laadstroom van 30A op, als op dat moment je zonnepanelen 20A kunnen leveren wordt dit maximaal gebruikt en past de Quattro de ontbrekende 10A bij (mits in laadbedrijf natuurlijk).

Aansluiten van de Quattro, afhankelijk van de uiteindelijke lengte, maar dubbel 70mm² is niet nodig.
De handleiding geeft aan 2 x 50mm² bij een lengte van max 5 meter (vanaf de Master naar de Quattro).
Als er aansluitingen te weinig zijn iop de Master is een verdeelrail de uitkomst.

Maar eerst de juiste lengtes bepalen, misschien kun je wel naar 1 x 95 mm² voor de Quattro, dan heb je ook maar 1 aansluiting nodig van de Master.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 13 Okt 2020, 11:44

aquanaut schreef:Je geeft aan van de bestaande bekabeling gebruik te maken, wat ik dan niet helemaal begrijp is de lengte van 3 meter tussen de LFP cellen en de MG Master.
Deze "twee-eenheid" komt op de plaats van je huidige OPzV batterij.
Hier komen nu ook je kabels uit die naar gebruikers/laders gaan.
Deze worden echter verplaatst van de batterij polen naar de aansluitingen op de MG Master.
(De Master neemt de plaats van je batterij polen in zeg maar)


Dank je!
Klopt.
Punt is dat de Quattro qua meters tussen de LFP en de aansluitkast staat.
De Master links betekent dat dynamo- en verbruikerskabels doorgetrokken moeten worden.

Naar rechts verplaatsten betekent dat ik LFP kabels moet doortrekken.
Maar die liggen er al.
Op deze wijze doorborduren levert dus minder kabels trekken op.

Ik ga verder studeren.
Thanks!!!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 13 Okt 2020, 13:57

En aangepast.
Door de 4 x separate LFP bekabeling heb ik de zaak omgegooid.
Denk (hoop) dat dit het is.

Verder:
Ik worstel nog met de locatie van de LFP's.
Logistiek gezien is de motorruimte de meest aangewezen plek.
Daar is de temperatuur echter gemiddeld 35 graden tijdens de vaart.
Alternatief is het kantoortje, een kleine ruimte tussen slaapkamer achter en motorruimte.
Dat betekent het burootje skippen en daar de LFP's plaatsen.
Maar dan is er geen brandwerende deur meer tussen LFP's en slaapkamer.
Wat is wijsheid?

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor aquanaut » 13 Okt 2020, 15:39

Kijk,
Dit gaat er op lijken, mooi hoor!
Overigens om terug te komen op het "allow to charge" signaal, (atc) die moet wel naar de MC-624 regelaars worden gelegd.
Vanaf Connector A wel te verstaan. (A2-A6)
Een 12V relais met 2 schakelcontacten moet in de "ignition" aansluiting op de beide regelaars worden opgenomen ( draad naar pen 1)
Indien om welke reden ook de atc wegvalt moeten de dynamo's stoppen met laden.
Dit is de enige manier om de dynamo veilig te stoppen, en in tegenstelling tot een interne regelaar niet schadelijk voor de dynamo!
Bij ongecontroleerd doorladen loop je anders het risico dat de safety contactor open gaat en dan is het donker.

Ik zou de batterijen gewoon in de MK zetten, de LFP cellen geven niet veel om warmte, wat er hooguit kan gebeuren is dat de DVCC waarde bij het laden iets inzakt als gevolg van een hoge omgevingstemperatuur.
Regelt de batterij zelf, hoef je niets aan te doen.
Vorst is een groter probleem, er moet bij temperaturen onder 0 echt geknepen worden met de laadstroom, zal bij jou geen probleem zijn.
Maar ook dit regelt DVCC voor de Quattro en MPPT, de dynamo's blijven uit totdat het atc signaal hoog wordt bij voldoende temperatuur.
Maar ga ervan uit dat een LFP accu in gebruik nooit onder 0 komt in een MK.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 13 Okt 2020, 16:34

Oeps, die dynamo's moeten er inderdaad ook mee kunnen kappen in opdracht van de BMS.
Ten aanzien van het aan/uit signaal naar de MC-624: Ik denk dat je 24 volt bedoelt.

Mooi dat de LFP's in de MR kunnen blijven.
Tenslotte is die hogere temperatuur er hoogstens gedurende een paar honderd uur per jaar.

De laagst gemeten temperatuur in het MR in ruim 5 jaar is een graad of 5 geweest.
Tenslotte, hoe kouder het buiten wordt, hoe meer ook de CV ketel aan de bak gaat.
En als het echt kritisch wordt, dan kan ik altijd nog een radiatortje plaatsen.

Dank voor alle support!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 13 Okt 2020, 19:32

Dan zijn we er bijna :-)
Hierbij het laatste schema.

En, zou er een markt zijn voor 12 stuks OPzV gel accu's van elk 600 Ah?
Ofwel, een systeem van 24 volt/600 Ah of 2 systemen van elk 12 volt/600 Ah.
Ze zijn 14 jaar jong en altijd netjes gebruikt.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Amersfow » 13 Okt 2020, 22:36

Inleveren van accu's bij de oud ijzer boer levert opeens schrikbarend weinig op. 11 euro voor een 200 amp loodaccu, dat was een jaar geleden wel anders (35 euro ofzo). Netaan de benzine eruit.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1841
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor aquanaut » 14 Okt 2020, 07:51

Yep schreef:Ten aanzien van het aan/uit signaal naar de MC-624: Ik denk dat je 24 volt bedoelt.


Ik had het nog bewust dik gedrukt :D , nee het relais moet een spoelspanning hebben van 12V aangezien de master de aansturing verzorgd vanuit zijn back-up systeem wat op 12V (13,5V) draait.
Ik adviseer je ook om de voeding van de Cerbo op het back-up systeem van de Master te zetten (A1-A6)

In je schema ontbreken nog de VE.Bus kabel van de Cerbo naar de Quattro en de VE.Direct kabel van de Cerbo naar de MPPT.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 14 Okt 2020, 11:35

Thanks!

- Die 12 volt heb ik later ontdekt en verwijdert in mijn 2e vraag :-)
- Voeding Cerbo: Top!
- De 2 ontbrekende kabels heb ik bewust even niet geplaatst want bestaand :-) Alsnog ingetekend.

Dank voor je support!!!

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten