Pagina 4 van 15

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2022, 10:27
door Yep
Since you have been on the forum since 2015, I take the liberty to respond in Dutch.

Lithium en dus ook LFP heeft zich ondertussen wel bewezen denk ik ook.
Die set die ik besteld heb overleeft mij vast en zeker.

Eigenlijk is het zelfs geen overweging, LFP of iets anders.
Als je levensduur meeweegt, dan is LFP uiteindelijk altijd goedkoper.
En daarnaast nog ruimtebesparend evenals een klap lichter.
Ga in beide gevallen uit van een besparing van 70%.

Zoals je ook schetst is het laadregime totaal anders dan alle andere batterijsoorten.
Daar zul je je in moeten verdiepen anders wordt het huilen.
Ik heb er heel veel over gelezen en Rod Collins, https://marinehowto.com/category/electrical/batteries, is bijzonder informatief.
Zeker het stuk https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... A4j-skwFxn, is erg verhelderend en voor het gemak door een andere bron vertaald in het Nederlands.

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2022, 22:49
door Yep
Het gaat bijna beginnen.

Ik moet nog wat bedrading aanpassen tussen meterkast en motorruim.
Hiertoe heb ik 3 aderig 6 mm2 nodig (soepel).
Qua eigenschappen wordt het bekende PVC bij brand als erg slecht beoordeeld.
Neopreen kan weer niet goed tegen olie.

Is dit wat: https://www.elektrobode.nl/products/lap ... g6-1123166
Thanks!

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2022, 10:02
door Navigo
HH,

Fijne kabels, voldoen aan brandvertraging van 20 minuten.
Heb ze zelf ook liggen, zijn ook goed UV bestendig.

Navigo

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2022, 11:09
door Yep
Dank!!
Dan ga ik dat bestellen.

Er lopen nu 3 kabels (3x2,5) van Quattro naar de meterkast en een enkele 3x2,5 van de meterkast naar de ST.
Daar de doorvoer naar het motorruim inmiddels erg vol is wil ik van de 3 kabels af en de enkele kabel moet dikker uitgevoerd worden.
We gaan dan van 4 kabels naar maar iets dikkere 2 kabels.

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2022, 10:53
door Yep
Pascal bezig met de stabilisatoren, hier is LiFePo4 in volle gang.
24V automaten aan de startaccu's (met 24V lader) en 230V automaten rechtstreeks aan de walstroom.
De hardware hangt, de accuracks zijn in aantocht en reeds gestart met de bekabeling.

Afbeelding

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2022, 11:34
door FKZ
waarom 2 shunts in de plus kabel? En nog een shunt in de verdeel kast op de minnen?

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2022, 11:36
door Yep
Er zitten 2 shunts in het kastje rechts, eentje voor elke dynamo (2 stuks).
Ze zitten in de plus leiding daar de dynamo's aan massa hangen.
En er zitten op de BMS meer gekoppelde minnen.

Verder zijn er geen shunts.
De verdeelkast is de LFP BMS.

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2022, 13:04
door aquanaut
Yep schreef:De verdeelkast is de LFP BMS.


En tevens de shunt voor de stroom in en uit de batterij. ;)

Mooi werk Yep!

Aquanaut

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2022, 13:24
door Yep
O ja, benevens vele andere zaken.
Leuk project.

En nu weer het ruim in.
Even V-sense kabeltjes WS500 maken van zekeringkastje naar BMS -:)

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2022, 17:48
door pascall
Mooi werk dat installatiewerk, en als je het goed aanlegt dan is het een lust om naar te kijken.
Die dynamo's is dat 2 x 24 volt?
Gelijk alles nummeren?

Mvg,

Pascal.