Pagina 7 van 15

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2022, 18:47
door Yep
Dank je!
Nog even wat fijnslijpen en dan ben ik even uitgeproject.
Ik kan ook geen nuttige dingen meer bedenken.
Dus het wordt voorlopig wat lekker aanrommelen.

Hoe lang ben jij nog bezig?

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2022, 19:05
door pascall
Never ending story!

Maar het Paravane verhaal duurt nog wel ff voort, dan zitten we weeral in de dubbele cijfers!

Mvg,

Pascal.

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2022, 21:24
door Nope
pascall schreef:Ziet er netjes uit, en je kan ondersteboven rollen zonder dat de accu's van zijn plaats komen :lol:
En nu?
Volgende project?

Mvg,

Pascal.


Zouden die strappies dat wel houden?
Mooi strak Yep 8-)

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2022, 21:42
door Yep
Thanks Nope!
Naar voren en naar achteren worden ze geblokkeerd door wanden en aggregaat.
Zijwaarts zouden ze dan over een centimetershoge opstaande rand moeten wippen.
Maar rollen doet de schuit nauwelijks want stabilisers.
Ze zittern al shockung klem onder in het frame en die straps heb ik geselecteerd op trekkracht.
Ik maak me er geen zorgen over maar dank voor jullie bezorgdheid :-)

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2022, 22:23
door pascall
Ik ben is met mijn snufferd op een betonen kademuur geknald, je wil niet weten wat er van zijn plek ging.
Zelf een maand later kwam ik tot mijn grote verbazing dingen tegen die ik voor onmogelijk had gehouden dat zie zouden verhuizen.
Het hoeft geen ruw weer te zijn!

Mvg,

Pascal.

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2022, 19:31
door Yep
Zeker.
Maar ze zitten nu muurvast.

Wel, we zijn een dagje verder en heb door alle menu's kunnen snuffelen van Cerbo en VRM.
Daarbij doemden natuurlijk vele vragen op welke ik maar weer eens op mail gezet heb naar BPS (Blue Power Shop, leverancier).
De slaap nog in m'n ogen en daar was het antwoord de volgende ochtend alweer.

(Mijn) conclusie:
LiFePo4 was (is) ook voor mij erg nieuw.
Het vraagt iets meer begrip en aandacht maar je krijgt er zoveel voor terug.
Een levensduur van vele jaren, duizenden cycli, 70% minder gewicht, 70% minder omvang, volle bak laden i.p.v. terruglopen op het eind, geen ontploffende accu's (vandaag weer een AGM boem verhaal gehoord) en ga zo maar door.

En ja, ook hier gaan de kosten voor de baat maar geldt dat niet voor voor elk type accusysteem?
Als je elke zoveel jaar de zaak weer moet vervangen gaat dat op termijn meer in de papieren lopen.
En niet iedereen zal 28,8 kWh installeren maar met 1 LFP van 280 Ah en 24V heb je ruim 5 kWh bruikbaar vermogen.

Ik heb de spullen (MG LFP's en hetzelfde merk BMS) aangeschaft bij BPS/Mark (hulde voor deze club), zelf erin gepropt en gedurende het proces van tijd tot tijd adviezen ingewonnen.
En nee, ik heb geen specifieke electro-technische achtergrond maar het is goed te doen, zeker met een club op de achtergrond die je kan helpen met elke vraag op bijna elk moment.

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2022, 20:13
door pascall
Is dat zo dat deze minder boem doen als een ander accu?
Werk zelf veel met Lipo maar die doen wat graag boem, nu weet ik niet het verschil tussen lipo en Life-po

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2022, 20:41
door Yep
Ik heb het verschil even niet scherp maar er zijn vele Lithium soorten accu's.
Voorzover ik weet is juist LiFePo4 goed bestand tegen mishandelen.
En hoeveel van de inmiddels miljoenen EV's (de meeste hebben Lithium-ion, volgens mij iets minder bestand tegen mishandelen) doen boem?
Qua percentage is dat verwaarloosbaar.

Er is een BMS die van alles regelt evenals per LFP ook nog een slave BMS.
En in de BMS zit een zg. safety contactor die, mocht onverhoopt alles falen, de stroom tussen LFP's en aangesloten apparatuur geheel verbreekt.

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2022, 19:54
door Yep
Ik heb nog een vraagje m.b.t. de dynamo's:

De regelaar is in staat toerental van de dynamo te herkennen.
Daartoe heeft de kabelboom een extra draad welke aangesloten kan worden op een zg. stator (AC) output (tekst manual).
Is dit net zoiets als de W-aansluiting of is het een contact welke je uit de dynamo's moet halen?
Dank alvast!!

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2022, 21:23
door Navigo
HH,

De w aansluiting wordt afgetakt vanaf de niet gelijkgerichte kant.
Een AC waarde, dus ja. Een andere AC waarde is er namelijk niet te vinden op een dynamo.

Geeft iets van 7 volt.

Navigo