instellingen victron acculader

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

instellingen victron acculader

Berichtdoor Navigo » 09 Nov 2022, 21:34

HH,

Ik ben me aan het inlezen in de instellingen van een victron acculader skylla ip65.

Nu kom ik een aantal dingen tegen waar ik vragen over heb.
1 De temperatuurcompensatie is een vastte instelling die in mijn geval bij AGM accu's naar voren komt. Deze is -32mv per graad Celcius.
In mijn optiek, wordt de laadspanning bij iedere graad temperatuurverhoging dus met 32mV verlaagd vanaf het referentiepunt van 25 graad celcius. Zit hier een ingesteld maximum aan?

2 De temperatuurcompensatie treedt ook op als het kouder wordt, ook vanaf het referentiepunt 25graad celcius. Zit hier ook een ingesteld maximum aan? Ik neem aan van wel, anders zou je een over laadspanning krijgen?

3 Na de bulk komt de absorbtiefase, gelijke spanning en teruglopende laadstroom. Hoe wordt de tijdsduur van de zo'n fase bepaald, gebeurd dit op interne weerstand? Of gebeurd dit aan de hand van gegevens verkregen uit de bulkfase?

4 Als gedurende de winter een AGM service accuset minder actief gebruikt wordt(1 keer in de 14dagen een weekend. Is het dan noodzakelijk om bijvoorbeeld iedere 7 dagen de absorptie fase gedurende een uur te herhalen(is een vooraf ingestelde instelling, wel aanpasbaar) in keuze laadalgoritme behorend bij AGM accu.
De vastte default instellingen zijn voor de AGM; absorptie 28,8V, float 27.6V en druppel 26.4V vermeerderd met temp compensatie gedurende de koudere dagen. Of is het beter deze herhaalde absorptiefase met een langer interval terug te laten komen.

Alvast bedankt voor de feedback.
Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: instellingen victron acculader

Berichtdoor aquanaut » 10 Nov 2022, 12:14

Navigo schreef:HH,

Ik ben me aan het inlezen in de instellingen van een victron acculader skylla ip65.

Nu kom ik een aantal dingen tegen waar ik vragen over heb.
1 De temperatuurcompensatie is een vastte instelling die in mijn geval bij AGM accu's naar voren komt. Deze is -32mv per graad Celcius.
In mijn optiek, wordt de laadspanning bij iedere graad temperatuurverhoging dus met 32mV verlaagd vanaf het referentiepunt van 25 graad celcius. Zit hier een ingesteld maximum aan?

2 De temperatuurcompensatie treedt ook op als het kouder wordt, ook vanaf het referentiepunt 25graad celcius. Zit hier ook een ingesteld maximum aan? Ik neem aan van wel, anders zou je een over laadspanning krijgen?

3 Na de bulk komt de absorbtiefase, gelijke spanning en teruglopende laadstroom. Hoe wordt de tijdsduur van de zo'n fase bepaald, gebeurd dit op interne weerstand? Of gebeurd dit aan de hand van gegevens verkregen uit de bulkfase?

4 Als gedurende de winter een AGM service accuset minder actief gebruikt wordt(1 keer in de 14dagen een weekend. Is het dan noodzakelijk om bijvoorbeeld iedere 7 dagen de absorptie fase gedurende een uur te herhalen(is een vooraf ingestelde instelling, wel aanpasbaar) in keuze laadalgoritme behorend bij AGM accu.
De vastte default instellingen zijn voor de AGM; absorptie 28,8V, float 27.6V en druppel 26.4V vermeerderd met temp compensatie gedurende de koudere dagen. Of is het beter deze herhaalde absorptiefase met een langer interval terug te laten komen.

Alvast bedankt voor de feedback.
Navigo


Ha Navigo,

1) Nee, die schaal loopt gewoon door en is ook noodzakelijk om de accu te beveiligen tegen overladen.
Bedenk hierbij dat als de spanning zakt de stroom ook mee zakt dus het laden bij extreem hoge temperaturen gewoon gestopt wordt.

2) Nee, ook hier loopt dit mechanisme gewoon door, het is dan ook geen probleem bij een extreem koude accu met een veel hogere spanning te laden.
Ook hier bij de gedachte: als de spanning hoog is zal als gevolg van de optredende laadstroom de accu opwarmen, en dit laat de laadspanning automatisch zakken.
Zorg dus voor een goede mechanische verbinding van de temperatuursensor met de accu, deze niet op de juiste plaats monteren leidt tot accuschade!

3) De absorptiefase bij de Skylla is een vaste waarde en wordt met dipswitches 6 en 7 in de lader ingesteld op 0 uur, 4 uur, 8 uur of 12 uur. zie handleiding 4.3: "Afregelen van de equalize tijd"
Bij de Skylla kennen we geen Bulk en Absorptie, vergelijkbare fases heten hier Boost en Equalize

4) Nee, dat is niet nodig en regelt de Skylla lader zelf met de repeat equalize overigens is deze niet te veranderen bij deze lader de repeat equalize is tijd gestuurd.
De enige spanningen die je in een Skylla kunt instellen zijn de Boost spanning en de Float spanning (float = druppelspanning)
Afstellen gaat met een Multimeter en een horlogemakers schroevendraaier.
Afstellen moet altijd gebeuren met afgekoppelde accu!
Zie handleiding 4.2 "Afregelen van de laadspanningen"
Alle waarden die door accufabrikanten worden opgegeven zijn de waarden bij 25grC dus de waarden waarop je de lader afstelt.
Je hoeft hierbij geen verrekening te maken met de temperatuur compensatie.

https://www.victronenergy.nl/upload/documents/Manual-TI01170-NL.pdf

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: instellingen victron acculader

Berichtdoor Navigo » 10 Nov 2022, 15:57

HH,

Ik ben denk ik zo te zien, niet volledig geweest met het type, om precies te zijn het gaat om de lader Skylla Charger IP65 24/35(1+1), instelbaar via "schermpje".
Sorry.

Duidelijk van de temperatuur compensatie, vandaar dat ik dan ook 29,2volt tijdens de absorbtiefase zag verschijnen in het "schermpje". Temperatuur van de accu's was 12 graden.

Zorg dus voor een goede mechanische verbinding van de temperatuursensor met de accu, deze niet op de juiste plaats monteren leidt tot accuschade!

De voeler, zit op dit moment op de pluspool van de 24volt zijde, (zo een bijgeleverd standaard kabelschoen) dus niet thv de kabel die de serie opstelling mogelijk maakt.
Voldoet deze of is het beter een ander te monteren.

De absorptiefase staat nu ingesteld op 4 uur en de herhaalde absorptieperiode op 28 dagen. Ik neem aan dat te vaak een absorptiefase ook weer niet al te best is voor de levensduur van de accu's.

Nogmaals alvast bedankt.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: instellingen victron acculader

Berichtdoor aquanaut » 11 Nov 2022, 09:18

Navigo,

In het geval van een IP65 Skylla is het inderdaad een geheel ander verhaal.

In dat geval zou ik je willen aanraden niet met een fixed absorptietijd te werken maar deze in te stellen op "adaptive"
Hierbij wordt de absorptietijd aangepast aan de diepte van ontlading.
Een repeated absorption interval van 28 dagen is te lang, ik zou hier aanraden 7 dagen aan te houden, en dan een absorptietijd van 1 uur.
Het is helemaal juist om niet te vaak de accu bloot te stellen aan de hogere absorptiespanning maar het is wel noodzakelijk dit regelmatig te doen.
Door de tijdsduur te beperken tot 1 uur is de kans op schade als gevolg van deze spanning nihil, verzuimen of uitstellen zal wel tot schade leiden als gevolg van stratificatie van de accu.

De temperatuursensor dient daar gemonteerd te worden waar de batterij potentieel het warmst wordt.
In geval van meerdere accu's die een batterij vormen kies je een accu in het midden van het pakket.
Als je batterij hebt die slechts uit twee accu's bestaat maakt het niet zoveel uit op welke pool je de sensor monteert.
Er is (ondanks dat het een kabeloog is) geen elektrische verbinding tussen accu en sensor dus maakt het niet uit of deze op een pluspool of minpool plaatst.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten