Ik sta voor een klein raadsel.
In ons nieuwe schip schijnt een scheidingstrafo te zitten, vanaf de werf.
Zojuist daar eens naar op zoek gegaan omdat ik de walstroom om moet leggen direct naar de Quattro en niet eerst via een keuze schakelaar op de "meterkast"
Direct op de inkomende walstroom, bij de stekker meet ik 226/227 volt.
Op de inkomende zekering in de 220v meterkast, net voor de keuzeschakelaar meet ik 230/231 volt. wat zou suggereren dat er inderdaad een trafo aanwezig is.
Nu heb ik de kabel gevolgd vanaf de plug in de boot tot vlakbij de meterkast, geen trafo ertussen. Het stukje wat ik niet kan volgen loopt tussen de vloer en de watertank door, daar past geen trafo.
Ander opvallend stukje, aarde van de wal zit nergens op aangesloten, die houd op zodra hij de walstroomstekker verlaat.
Toch zie ik in het schip geaarde stopcontacten en een aardrail in de meterkast.
Wat kan er nou tussenzitten wat het voltage verschil verklaart ? In het schip is dus 4v hoger dan dan de walstroom zelf.
Foto van 220v deel
foto van 24v deel (zit onder 220v deel)