Pagina 3 van 5

Re: dynamo lampje en stoprelais/magneet

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2023, 14:56
door heuvels
Als bij mijn OM636 de spanning wegvalt zal de motor gewoon doordraaien. Meestal niet zo'n probleem. Als ik een luik in de stuurhut optil kan ik met een klein beetje moeite bij de kabel die de stophendel bedient.

Re: dynamo lampje en stoprelais/magneet

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2023, 15:59
door aatv
heb een Chinese vervanger gevonden. zelfde maten zelfde code erop voor 80 euries thuis.
gaan we dus niet moeilijk over doen verder. mochten er verder nog dingen zijn met het
installeren van het ding, schijnt nogal nauwkeurig afgesteld te moeten worden dan is advies
altijd welkom. verder iedereen bedankt voor het meedenken.

greetzz aat

Re: dynamo lampje en stoprelais/magneet

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2023, 17:58
door rene79shovel
is een magneetklep in de brandstofleiding ook een idee als noodstop ?

Re: dynamo lampje en stoprelais/magneet

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2023, 18:26
door Amersfow
Op de brandstofpomp zit een knop, dat is de noodstop.

Re: dynamo lampje en stoprelais/magneet

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2023, 21:10
door Wolf1
Amersfow schreef:Op de brandstofpomp zit een knop, dat is de noodstop.

Noemde jij iemand "grapjas", we hadden het niet over hoe hem te stoppen, maar hoe hij, zonder stroom aan de gang blijft ! !
Zit die knop naast het handel van de noodrem ? Maak eens een foto ?
Gr. Wolf1

Re: dynamo lampje en stoprelais/magneet

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2023, 22:35
door Beemer
Wolf1 schreef:Ik wil niet dat er stroom aanwezig moet zijn om de motor te laten draaien !
Wel lekker makelijk, kan je met het contact de motor aan en uit zetten, maar daar hebben we dan weer een printje voor, dat dat ook mogelijk maakt, maar er wel voor zorgt dat de motor blijft lopen ook met de minste stroom uitval !
Gr. Wolf1[/size][/i][/color]

Een oude, simpele diesel kan zonder stroom draaien, natuurlijk dat ook ik dit grote voordeel van veiligheid ook ik beslist zo heb willen houden bij het vervangen van mijn Morse-trekkabels door een stop-solenoides.
Wolf, je noemt een printje, voor het toch automatisch "uit" kunnen zetten van de motor bij uitschakelen van het motorcontact.
Ik ben erg benieuwd naar dit printje. Dit printje moet immers, bij contact uitschakelen, juist een stroompuls geven naar de stop-solenoid van minmaal ca 5 seconden. Ik kon dit niet direct verzinnen :oops:
Kun je svp iets meer over dit printje/schakeling vertellen?

Re: dynamo lampje en stoprelais/magneet

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2023, 22:41
door rene79shovel
Amersfow schreef:Op de brandstofpomp zit een knop, dat is de noodstop.


bij mij niet ( volgens mij )

Re: dynamo lampje en stoprelais/magneet

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2023, 23:37
door Amersfow
Ahh eng idee. Een diesel kan op hol slaan, dan moet er altijd een manier zijn 'm te stoppen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Op_hol_ge ... ieselmotor

Re: dynamo lampje en stoprelais/magneet

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2023, 00:26
door Wolf1
Beemer schreef:Wolf, je noemt een printje, voor het toch automatisch "uit" kunnen zetten van de motor bij uitschakelen van het motorcontact.
Ik ben erg benieuwd naar dit printje. Dit printje moet immers, bij contact uitschakelen, juist een stroompuls geven naar de stop-solenoid van minmaal ca 5 seconden. Ik kon dit niet direct verzinnen :oops:
Kun je svp iets meer over dit printje/schakeling vertellen?

Mijnheer Bremer u heeft het geheel corect begrepen ! Het printje bevat 2x een 555 en een relaitje, 1x 555 wordt gebruikt als timer en maak het mogelijk het relai een ingestelde tijd te laten opkomen, waarmee de stopmagneet aangestuurd wordt.
De andere 555 schakeld als de stuurstroom (15) van het contactslot afvalt, de voeding van het printje komt van 30 voor het contactslot.
Een voeding storing van het contactslot, geeft geen gevolgen de motor blijft gewoon door draaien, een kapot contactslot een onderbreking van (15) zal de motor stoppen. Om toch te kunnen varen, moet de bedrading van het relai naar de stopmagneet onderbroken worden.
Gr. Wolf1

Re: dynamo lampje en stoprelais/magneet

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2023, 00:35
door Oeverloos
Als de diesel stationair niet wil stoppen dan blijft de stopsolenoid/magneet hangen.
Met de hand de solenoid bedienen en dan smeren daarna doet ie het weer.

Je kunt altijd de brandstofkraan bij de tank dichtdraaien,
maar dan moet je daarna de hele zaak ontluchten.

Als de diesel op de carterolie loopt en steeds meer toeren maakt (run away diesel) en zwarte rook uitbraakt
kun je alleen nog het luchtfilter er af trekken en er een doek, of wat ook maar voor handen is, in stoppen.

Het is dat of in het rubberbootje stappen en afduwen.

Voor uitleg van Josh:
https://youtu.be/W3dKbtGLM9g?si=A6EjnLgSayv0C6H5