@McBoaty, uitzonderingen bevestigen de regel.
Ik heb in vroeger jaren een caravan gehad waarbij de mover van stroom werd voorzien door een merkloze accu van 100Ah die ik toen bij Obelink gekocht heb voor weinig. Toen ik de caravan 10 jaar later verkocht heb, deed deze accu het nog steeds prima. Daarbij moet gezegd worden dat ik de caravan thuis gestald altijd aan de paal had staan waardoor de accu door een goede acculader continue in conditie werd gehouden. Mijn ervaring is ook dat een lood-accu ermee gebaat is als hij zoveel mogelijk vol wordt gehouden en bij gebruik niet verder dan half leeg wordt getrokken.
Aan boord heb ik in het woongedeelte een gewone voltmeter zitten die continue de klemspanning van de accubatterij weergeeft. Bij mij 4 Victron AMG accu's van 200Ah. die serie-paralel geschakeld 24v. leveren. Daaraan hangt een Victron Multiplus van 3000W. Ik heb geen zonnepanelen. Als we ergens in het wild liggen houdt ik die spanningsmeter steeds in de gaten als er een stroomverbruiker aan staat. Onbelast is die spanning als we pas stil liggen meestal tegen de 27 volt. Maar als er koffie gezet wordt (1450W) dan zakt die spanning al snel 0,5 volt in en wordt door dat verbruik, de onbelaste spanning ook langzaam lager. Voor mij is het punt als de spanning belast nog maar 24 volt is, aanleiding om maatregelen te nemen die de accu.s weer opladen. Dat kan varen betekenen of ergens een stroompaal zoeken. Kennelijk kunnen de Victons zich in deze werkwijze vinden want ze houden dus al bijna 15 jaar stand
Uiteraard ligt de boot in de thuishaven ook altijd aan 't infuus zodat de accu's steeds geladen blijven.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/