Over zekeringen en keuzestress…

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Over zekeringen en keuzestress…

Berichtdoor BertB » 21 Dec 2024, 18:41

Ik ben, zoals elders al eens eerder op dit forum gemeld, voorbereidingen aan het treffen om de elektrische installatie van onze boot te moderniseren. Nu moet het schema nog worden voorzien van de juiste zekeringen, die zijn afgestemd op ofwel de maximale stroom in een draad ofwel de maximumcapaciteit van de draad. Dat zal dan het eerste criterium worden, want ik ga zorgen voor voldoende draaddiameter. Vanwege mijn achtergrond begrijp ik redelijk hoe elektrische installaties werken, maar heb geen specifieke praktijkkennis hoe dit op boten wordt toegepast. Daarom heb ik over de zekeringen een paar vragen:

1. Voor de (hoofd)zekeringen die de accu’s moeten beveiligen, wordt soms de Megazekering gebruikt, zoals in de Victron Lynx, maar ik zie ook de grotere ANL zekeringen in schema’s staan. Belangrijk verschil is nog wel dat de ANL zekeringen een snel karakter hebben en de Mega-zekeringen een traag karakter, als ik het goed het gelezen. Wat is gebruikelijk en wat is verstandig?
2. Voor de distributie van laagspanning naar de verbruikers zie ik dat er soms “gewone” installatieautomaten bijvoorbeeld van Eaton of Gewiss worden gebruikt. En soms de steekzekeringen ofwel ATO/ATC-zekeringen zoals die in de meeste auto’s zitten. Wat hebben jullie en waarom?
3. Stel dat het steekzekeringen moeten worden, dan zou ik graag die “zekeringdistributie”-houders gebruiken, met één ingangsaansluiting voor een dikkere draad, en dan per zekering een uitgang. Het handigste lijkt me die met led-indicator. De grotere merken zoals Victron en Blue Sea Systems hebben wel zekeringdistributie voor ATO/ATC-zekeringen, maar echter niet met led-indicatie. Heeft er iemand tips voor zekeringdistributie met led en die ook kwalitatief in orde zijn? Ervaring met typen merkloze zekeringdistributie met led?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Bert
BertB

ligplaats: Strijen
info:

Re: Over zekeringen en keuzestress…

Berichtdoor Joson » 21 Dec 2024, 23:20

Op mijn site onder het kopje elektra kun je zien hoe ik het gedaan

https://www.ms-sunshine.nl/
Gebruikers-avatar
Joson

ligplaats: Den Helder
info:

Re: Over zekeringen en keuzestress…

Berichtdoor BertB » 22 Dec 2024, 18:33

Dank je! Ziet er goed uit. Mooie stuurstand geworden zeg! En het was zo te zien inderdaad wel hard nodig :-)
BertB

ligplaats: Strijen
info:

Terug naar Scheepselektra