Hoe vaak olie verversen Vetus stuursysteem

Hoe vaak olie verversen Vetus stuursysteem

Berichtdoor Sapper_Morton » 15 Jun 2026, 10:54

Hoe vaak verversen jullie de olie in de stuurmotor en cilinder en luistert dat nauw?

Onze boot stuurt als een zonnetje, heel licht en precies, dus aarzel ik om de olie te
vervangen. Als het niet kapot is hoef je het niet te maken. Ik was dat van plan omdat
ik geen idee heb wanneer dat voor het laatst is gedaan. Er is geen lekkage o.i.d.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info: Vennautic Confident 780
Sole Mini 29 V0

Re: Hoe vaak olie verversen Vetus stuursysteem

Berichtdoor Het Sluizenfront » 15 Jun 2026, 11:47

Ik heb hem nog nooit ververst, en volgens mij hoeft dat ook niet. Het is geen smeerolie maar hydroliek. Wel af en toe het niveau controleren en controleren op lekkages.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor Sapper_Morton » 15 Jun 2026, 13:19

Het Sluizenfront schreef:Ik heb hem nog nooit ververst, en volgens mij hoeft dat ook niet. Het is geen smeerolie maar hydroliek. Wel af en toe het niveau controleren en controleren op lekkages.

Dank voor de info, had al zo'n vermoeden omdat je er nauwelijks iets over leest. Op de website van Vetus na dan ;)
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

Sole Mini 29 V0

Berichtdoor kajoe » 15 Jun 2026, 14:36

wij hebben nooit olie ververst wel af en toe een paar druppels er bij ,maar verder niets ,en ook nooit vroeger alleen is wat olie er bij in de hydro tank .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 15 Jun 2026, 15:43

kajoe schreef:wij hebben nooit olie ververst wel af en toe een paar druppels er bij ,maar verder niets ,en ook nooit vroeger alleen is wat olie er bij in de hydro tank .

Dank je.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

Sole Mini 29 V0

Berichtdoor heuvels » 15 Jun 2026, 16:36

Ik zou er ook van af blijven zolang
Gemini laten zoeken: de olie is niet onbeperkt houdbaar.

Het antwoord op hoe vaak de hydraulische olie van een roersysteem (meestal op een boot) ververst moet worden, hangt een beetje af van wat de fabrikant voorschrijft versus de praktijk op het water.
In de basis zijn er drie richtlijnen om aan te houden:
1. Wat fabrikanten voorschrijven
Veel bekende fabrikanten van hydraulische besturingen (zoals Vetus) hanteren in hun handleidingen een strikte onderhoudstermijn:
• Elke 2 jaar (of na een bepaald aantal vaaruren, bijvoorbeeld 200 uur).
• Let op: Zit de installatie nog in de garantieperiode? Houd dan altijd deze fabriekstermijn aan om eventuele aanspraak op garantie niet te verliezen.
2. De praktijk in de watersport
In de praktijk blijkt hydraulische olie in een gesloten stuursysteem (waar relatief weinig warmte of zware mechanische belasting opkomt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een hydraulische keerkoppeling) zeer lang mee te gaan. Veel watersporters verversen de olie pas na 5 tot 10 jaar, of zelfs pas als er een reparatie nodig is.
Het belangrijkste is echter niet de kalendertijd, maar de conditie van de olie.
3. Wanneer móét het direct vervangen worden? (Symptomen)
U moet de olie sowieso direct vervangen of het systeem doorspoelen als u een van de volgende signalen opmerkt:
• Melkachtige of troebele olie: Dit duidt op condens of waterinfiltratie in het systeem. Water vermindert de smering drastisch en veroorzaakt interne corrosie.
• Zware verkleuring (zwart/donkerbruin): Dit wijst op veroudering, degradatie van additieven of slijtagedelen (zoals micro-deeltjes van koperen leidingen of rubberen afdichtingen) die in de olie zweven.
• Sponzig aanvoelen of haperen: Als het sturen "sponzig" aanvoelt, zit er vaak lucht in het systeem. Meestal volstaat ontluchten en bijvullen, maar als de olie al erg oud is, is dit hét moment om het hele systeem direct te verversen.
Tips voor het controleren en bijvullen
• Peil en controleer jaarlijks: Controleer aan het begin of einde van het vaarseizoen het olieniveau in de stuurpomp en inspecteer de cilinder bij het roer op oliesporen (lekkage).
• Gebruik de juiste olie: Meng nooit zomaar verschillende soorten olie. Gebruik exact de viscositeit en het type dat de fabrikant voorschrijft (vaak een dunne ISO VG 15 of ISO VG 22 hydraulische olie, of specifieke ATF-vloeistof). Een te dikke olie maakt het sturen bij koud weer erg zwaar.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Wolf1 » 15 Jun 2026, 17:35

1000 uur of 10 jaar !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar