Stuurpomp lekkage vanuit de stuuras

Stuurpomp lekkage vanuit de stuuras

Berichtdoor Jt98778 » 20 Mei 2024, 20:48

Hallo,

Ik heb onlangs een sloep particulier gekocht, maar nu lijkt er lekkage te zijn vanuit de stuurpomp bij het stuuras. Het lekt minimaal vanuit de as naar beneden over de pomp terug via de console naar de grond.

Ik vermoed dat de pomp al wat jaren oud is. Iemand een idee of dit te repareren is? Het is een Lecomble & Schmitt 30 HB Car pomp.
Mocht ik hem wel wil vervangen, moet het dan weer deze pomp zijn of zijn er betere/goedkopere alternatieven.

Het lijkt overigens ook erg moeilijk om iemand te vinden in Friesland die überhaupt naar wil kijken, dus hou me hiervoor ook aanbevolen.

Dank!
Jan
Jt98778

ligplaats: Lemmer
info:

Re: Stuurpomp lekkage vanuit de stuuras

Berichtdoor Amersfow » 20 Mei 2024, 21:16

In het seizoen zijn alle jachtservice bedrijven 7* ~12 peckgevallen aan het oplossen. Geen tijd voor regulier onderhoud.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Navigo » 21 Mei 2024, 08:53

HH,

Als de pomp verder goed werkt?? Dan kun je af met een nieuw sealtje( onderdeeltje van een paar €). Als je dit niet zelf kan? Ieder een beetje technische werkplaats zou dit moeten kunnen.

Wil je nieuw, dan is het belangrijk om te kijken naar de aansluitingen, wel/ geen terugslag kleppen en het benodigde volume, m.a.w. met hoeveel slagen gaat de huidige pomp rond en het volume wat je daarmee verplaatst. Je zit dus niet vast aan 1 merk.

Navigo
Navigo

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 21 Mei 2024, 10:55

Ik zou eerst kijken om alleen de seal te vervangen. Dan ben je voor een paar euro en minimaal werk klaar. Na verloop van x-jaar raakt zo'n seal verweerd of een beetje hard. En dan dicht hij niet goed meer. Wel eerst even kijken of de stuuras is ingelopen.
Ik heb een jaar of 3 geleden zo'n zelfde exercitie gedaan met een Wagner stuurpomp. Was geen probleem en weer zo dicht als een fles.

Succes. Mvg Felix
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 21 Mei 2024, 17:06

De as-afdichting is een O ring.
Die wordt op termijn stug, wat na demontage te zien is; de doorsnede is niet meer rond, maar enigszins ovaal/afgeplat. Er is dan geen- of te weinig voorspanning.

Vervangen vraagt wel enige vaardigheid/ ervaring met hydrauliek achtige apparaten...Steekwoord: Schoon, schoner, schoonst!!

Pomp uitbouwen, reinigen, en met een kraspen de stand van het huis tov de basisplaat merken. ATF olie aftappen. 4x zeskantbouten losdraaien en wegnemen.
Pomp rechtop houden; As naar boven. Voorzichtig het huis (zwarte kunststof) van de pomp tillen: Pomp steeds rechtop houden, ev rechtop wegzetten in een bakje, en afdekken met plastic folie oid.
Werk met een stopnaald de oude O ring uit zijn kamer, en maak die kamer/groef schoon. Neem het huis mee naar een O ring club/ landbouwmechanisatie bedrijf, en laat die de maat van de nieuwe bepalen. (Niet naar een werf gaan; die zijn nu veel te druk.. ).Huis goed schoon houden, bijv in plastic zak! Laat de monteur/balieman de nieuwe O ring monteren (met iets vet).

Thuis het huis weer op de pomp monteren: Check de as op krasjes of vuil aanslag. Niet opschuren, maar oppoetsen met een koperpoetspasta en katoenen doek (zonder pluizen!). As iets vettig maken. Ook de grote O ring van de pompbasisplaat. Huis voorzichtig plaatsen; let op: de as-O ring niet beschadigen tijdens het doorvoeren van de as. Check de stand van het huis ahv de markeerkrasjes, en plaats het huis, tot over de grote O ring van de basis, tot de rand daarvan.
Check of de boutgaten precies kloppen, en breng de vier bouten weer aan.

Inbouwen, ATF vullen, ontluchten, stuurwiel monteren, en testen, vooral of de draairichting juist is!!

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jt98778 » 21 Mei 2024, 21:17

Eagle de rest, enorm bedankt voor jullie input. Ik heb hier zeker wat aan.

Ik heb zelf 2 linker handen dus ga nog even nadenken over de uitleg van eagle maar dit klinkt meer als iets voor iemand die technisch is aangelegd.

Nogmaals dank, ik ga kijken hoe ik dit ga aanpakken en of ik iemand kan vinden die me hier mee kan helpen!
Jt98778

ligplaats: Lemmer
info:

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen