Charly2024 schreef:Ik zou graag mijn polyester sloep (7.5m) wat beter laten sturen, gaat om een oude polyester reddingssloep.
Dus is het nog steeds een reddingssloep en geen vrijetijds loep.
Je vergeet namelijk de essentie waarvoor het object is gemaakt.
Een "life boat" hoefde niet mooi te varen, enkel diende het ter redding van de opvarenden .
En hij dient ligt te zijn,want elke ton dat die meer weegt,is een ton minder lading dat de vrachtschip kan vervoeren.
Hij ligt vrij hoog uit t water omdat hij natuurlijk de hele bovenkant mist, dit probleem ga ik oplossen met grindtegels als ballast.
Nu vroeg ik mij af wat mogelijkheden zijn om zo’n boot wat beter te laten sturen? Ik dacht zelf aan het roerblad vergroten, aangezien een boegschroef nog net een beetje duur is.
Grindtegels zou ik niet doen ,eerder zakken met grind ,die blijven beter liggen,en kun je bv beter onderin kwijt ,qua vorm van de hull.
Hoeveel? Dat ligt er aan voor hoeveel personen oorspronkelijk de boot gemaakt is .
Is dat 50 of meer.
In ieder geval zou ik er voor een derde van de aantal personen keer 80 kg aan ballast in doen.
Dat ballast kan bestaan uit grind,maar dat kunnen ook zakjes met ponsdoppen of loodkorrels zijn.
De laatsten nemen minder volume in beslag.
En nog ben een opmerking.
Een boegschroef is geen optie om ermee te gaan sturen