Handheld marifoon huren?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Handheld marifoon huren?

Berichtdoor hanzepanz » 23 Mei 2024, 21:09

Goedeavond,
Bedankt allemaal voor de reacites.
Over het registren zonder schip: ik heb het nagevraagd (en gechecked op de site) bij RDI. Het is mogelijk een handheld marifoon te registreren zonder schip. Dat noemen ze portosec. Zie bij kopje "portofoon/handheld" op deze pagina: https://www.rdi.nl/onderwerpen/marifoons-en-overige-maritieme-communicatieapparatuur/registreren-of-vergunning-aanvragen. Dat is niet mijn probleem. Maar de registratie krijg ik op korte termijn niet rond (kan wel 8 weken duren). Vandaar mijn vraag over het huren. Ik ben het wel met een van de reacties eens dat het in friesland niet echt nodig is maar omdat ik pas mijn certificaat heb leek het me leuk/nuttig de marifoon ook eens in de praktijk te gebruiken (we gaan niet het wad op, misschien wel een stukje IJsselmmer).
hanzepanz
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 21 Mei 2024, 12:58
ligplaats:
info:

Re: Handheld marifoon huren?

Berichtdoor Renegade » 23 Mei 2024, 21:38

hanzepanz schreef:Over het registeren zonder schip: ik heb het nagevraagd (en gechecked op de site) bij RDI. Het is mogelijk een handheld marifoon te registreren zonder schip. Dat noemen ze een portosec. .

Ik vond het nogal vreemd dat dat werd tegengesproken ,want discussie was er ook op de cursus enige jaren geleden.
En toen werd ons ook gezegd,dat het wel mogelijk was.
De discussie ging toen over het overvaren van jachten van a naar b, of je dan met een handheld zonder schip naam erin ,gebruik kon maken van dat de marifoon.
Dat werd toen al bevestigend beantwoord.
Alleen was ik de benaming kwijt hoe zo'n toestel dan heet .
Dank voor het uitzoeken .
Kunnen ook anderen hun voordeel mee doen.

Verbeterde link:
https://www.rdi.nl/onderwerpen/marifoon ... -aanvragen
Laatst gewijzigd door Renegade op 23 Mei 2024, 21:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
Renegade
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Handheld marifoon huren?

Berichtdoor Amersfow » 23 Mei 2024, 21:39

Je kunt er ook 1 kopen voor weinig. Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu!
€53,00 | Baofeng UV-82 Walkie Talkie Dual Band Hf Transceiver Hoog Vermogen 5/8W Lange Afstand Radio Amateur Radio Mobiele Vhf Uhf Transceive
https://a.aliexpress.com/_EGeceQn
Kun je alvast luisteren. Je moet wel even de NL kanalen er in zetten, maar dan kan via een USB kabel op je PC. Het is niet legaal maar wel aardig.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1955
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Handheld marifoon huren?

Berichtdoor quichot » 26 Mei 2024, 09:39

Renegade schreef:Hoe denk jij dan op welke manier de communicatie via marifoon legaal moet verlopen?

Iemand aan boord van dat jacht (mag ik mee? :lol: ), en dat hoeft niet eens de bediener van de marifoon te zijn, moet een bedieningscertificaat hebben.
Al weet ik niet eens zeker of dat op zee wel verplicht is.

Overigens: 12 jaar geleden ging onderweg mijn marifoon stuk. Ik lag in Kanne, en heb toen bij Nautica Jansen Maastricht als tijdelijke vervanger een handheld gekocht. Zij hebben hem voor mijn uit de doos gehaald en er mijn atisnummer ingezet. Weer thuis kocht ik bij Atis-Brand ter vervanging van mijn kapotte vaste marifoon een gebruikte Sailor, waar Brand niet alleen mijn atis in heeft gezet, maar ook de z.g. Baselkanalen (niet te verwarren met het bazelkanaal 77). Sindsdien gebruik ik mijn handheld als tweede marifoon. Ik zie dus het probleem niet zo.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Handheld marifoon huren?

Berichtdoor Amersfow » 26 Mei 2024, 11:34

Zodra je buiten de territoriale wateren komt is er volgens mij niets meer verplicht. Als iemand daar een project gaat doen, gaan ze bepalen welk recht van toepassing is. Grappig verhaal over de berging van die Kursk onderzeeër. Mammoet en de Russische overheid deden dat toen random met een wereldbol, het werd toe het Zweedse (Europees) recht.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1955
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Handheld marifoon huren?

Berichtdoor Renegade » 26 Mei 2024, 13:29

quichot schreef: Zij hebben hem voor mijn uit de doos gehaald en er mijn atisnummer ingezet. Ik zie dus het probleem niet zo.

Inderdaad , dan heb je het probleem niet meer.
Als je gebruik had gemaakt van dat leentoestel zonder dat daar jou Atis nummer in had gezet , of er had een nummer van de uitlener in gestaan,dan was je wel in overtreding geweest.
Trouwens ,dat heb ik ook duidelijk geschreven.
Renegade
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Handheld marifoon huren?

Berichtdoor kajoe » 26 Mei 2024, 18:31

het is hier in dit landje altijd gedonder over marifoons .
in ons buurlandje ten zuiden van ons hebben ze dat niet die hebben een andere regeling .
die regeling zit er hier hard aan te komen .
het zal als het verkeerd komt nog zo uitvallen als een schip vanaf 20 meter dus verplicht 2 van die gevallen .
en ja dan komt straks ais ook nog in beeld .
niet leuk maar wel handig voor de sluis /brug en posten ze zien je altijd aankomen dus aanmelding .
word wel een dure zaak voor die paar weken dat sommigen varen de lol gaat er wat vanaf dan
maar als ik dan denk hoe het zonder marifoon en radar vroeger ging is het nu wel beter helaas is het wat door geschoten met al die kastjes en beeldschermen en gaat het steeds vaker fout .
maar ja de weven en bouwbedrijven moeten ook wat verdienen.
kajoe
 
Berichten: 1400
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten