Handheld marifoon huren?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Handheld marifoon huren?

Berichtdoor Het Sluizenfront » 06 Nov 2024, 20:01

aadbloem schreef:Nee, het ATIS nummer is nooit van je schip maar van jezelf.
Je mag en kan de marifoon aanmelden bij agentschap Telecom als niet-scheepsgebonden marifoon.
Alleen het MMSI nummer behoort bij een schip maar dat is alleen nodig wanneer je een AIS transponder gebruikt.

Ik wil niet perse bestrijden wat jij hier beweert. Wel kan ik vertellen uit mijn praktijkjaren als sluismeester bij RWS, (voor het AIS-tijdperk) dat als een schipper per marifoon opriep, wij meteen de atis-code in beeld kregen en die code was dan weer gekoppeld aan ons scheepscascobestand (IVS95) en niet aan een persoon.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Handheld marifoon huren?

Berichtdoor Renegade » 06 Nov 2024, 20:14

Het Sluizenfront schreef:Wel kan ik vertellen uit mijn praktijkjaren als sluismeester bij RWS, (voor het AIS-tijdperk) dat als een schipper per marifoon opriep, wij meteen de atis-code in beeld kregen en die code was dan weer gekoppeld aan ons scheepscascobestand (IVS95) en niet aan een persoon.

Jij kon aan de oproep niet zien of het een handheld ,of dat het een vaste inbouw marifoon betrof.
Een handheld hoeft niet aan een schip gekoppeld te zijn.
Er zijn mensen die voor derden schepen en jachten van A naar B brengen.
Dezen maken geen gebruik van de in het vaartuig aanwezig zijnde marifoon,en hebben hun eigen handheld bij zich.
Dus ja ,het is wel mogelijk zonder aan een scheeps nummer vastgeklonken te zitten.
Per slot van rekening wordt het Atisnummer uitgereikt aan de "gemachtigde" en dat kan nooit een onnatuurlijk object zijn.

Deze thread gaat over een "handheld" marifoon.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Vorige

Terug naar Elektronica