AIS ervaringen?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: AIS ervaringen?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Jul 2025, 16:59

Mijn AIS Transponder met ingebouwde AIS zit in de stuurstand ingebouwd en ik ervaar niets van onnauwkeurigheid.

Als ik de status op vraag, zie ik gemiddeld toch wel minstens 7-9 satellieten en dat is meer dan voldoende.
En op het moment dat je een satelliet "ziet", maakt het niet meer uit en is het de berekening die je positie berekent.
Je ontvangt een bericht of je ontvangt geen bericht, en als je een bericht ontvangt is het correct of niet (CRC)

En alleen als het bericht correct is, wordt het verwerkt en bij min 2 berichten van 2 satellieten kun je al een meest waarschijnlijke positie berekenen.

Nauwkeurigheid wordt bepaald door het aantal satellieten wat je "ziet", niet meer en niet minder.
Kooi van Faraday kan een rol spelen bij het ontvangen van de berichten, maar als het bericht eenmaal binnen is, maakt dat geen moer meer uit.

Dat is het mooie van de ICT wereld: Het is waar of het is niet waar, het is niet een beetje waar
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 18 Jul 2025, 09:04

R.C.Grootveld schreef:Mijn AIS Transponder met ingebouwde AIS zit in de stuurstand ingebouwd en ik ervaar niets van onnauwkeurigheid.

AIS met ingebouwde AIS?
Vermoedelijk bedoel je ingebouwde GPS?
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 18 Jul 2025, 10:00

R.C.Grootveld schreef:Mijn AIS Transponder met ingebouwde AIS zit in de stuurstand ingebouwd en ik ervaar niets van onnauwkeurigheid.

Dat wilde ik aanvankelijk ook zo doen. Maar in mijn stalen stuurhut kreeg ik het niet aan de gang. Toen een extern antennetje (niet zo'n standaard paddestoel maar een klein zwart blokje) met een kunststof houdertje in het aluminium profiel aan de binnenkant van een raam geklemd. En dat werkt al jaren prima.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Calidris » 19 Jul 2025, 15:34

AIS toestellen met ingebouwde GPS in een stalen stuurhuis kán werken, maar door stalen stuurhuis afscherming van de hemelsfeer ontbreken er gewoon satellieten. Hierdoor neemt de nauwkeurigheid, soms zichtbaar, af. Ik kan op de kaart vaak als zien wie er goede GPS ontvangst heeft en wie niet. (met OpenCPN).
Houten of polyester stuurhuizen hebben deze beperking niet of minder.
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Vorige

Terug naar Elektronica